/عملكرد شوراي صنفي نمايش / منوچهر محمدي: شيوه‌ي اكران فعلي اشكال جدي دارد وضعيت شوراي صنفي هر چه زودتر مشخص شود

منوچهر محمدي تاكيد كرد: هرچه زودتر وضعيت شوراي صنفي نمايش مشخص شود.

اين تهيه‌كننده و رييس كانون تهيه‌كنندگان فيلم ايران درباره‌ي عملكرد شوراي صنفي نمايش به خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: اميدواريم هر چه زودتر با توجه به برنامه‌ريزي كه توسط خانه سينما واداره كل نظارت و ارزشيابي براي تشكيل فدراسيون انجام شده است، اين تشكل جديد صنفي و مقتضايات آن ايجاد شود.

وي ادامه داد: وقتي از فدراسيون تهيه‌كنندگان كه مركب از سه تشكل است صحبت مي‌كنبم، به نظرم همه فعاليتهايي كه مربوط به فعاليتهاي صنفي از جمله شوراي صنفي نمايش را به طور طبيعي شامل مي‌شود.

وي با تاكيد بر اينكه وضعيت شوراي صنفي نمايش بايد هر چه زودتر مشخص شود، متذكر شد: به جهت حسن نيت و اينكه نمي‌خواستيم با همكاران خودمان در عرصه توزيع مجادلات جديدي ايجاد بشود. طبيعي بود كه نهايت همكاري را با خانه سينما و وزارت ارشاد و دوستان تهيه‌كننده به عمل آورديم كه كارها طبق روال معمول خودش پيش برود، اما به گمانم در شرايط فعلي با توجه به اينكه تشكل‌ها صورت واقعي خودشان را پيدا كردند و از سوي وزارت ارشاد اعلام رسمي شده است زمان آن فرارسيده است كه وضعيت شوراي صنفي مشخص بشود.

محمدي به اشكالات شوراي صنفي نمايش اشاره كرد و به ايسنا گفت: متاسفانه‌ي آيين‌نامه مربوط به اين شورا تا اين لحظه كه من اطلاع‌ دارم، همچنان آيين‌نامه‌ي قبلي است و آيين‌نامه‌ي جديد مربوط به آن اعلام نشده است، بنابراين اين شيوه اكران و نمايش فيلم به طور طبيعي مي‌تواند محل اشكال جدي باشد و جاي اعتراض باقي بگذارد.

وي ادامه داد: نكته دوم عدم حضور نماينده‌ي كانون كارگردانان است كه طبق آيين‌نامه قبلي ـ يعني آيين‌نامه‌هاي چند سال قبل ـ يكي از اعضاي جدي و رسمي شوراي صنفي نمايش، نماينده‌ي كانون كارگردانان است كه متاسفانه با نحوه برخوردهايي كه در اين شورا انجام شده است و اشكالات محتوايي و اجرايي، عملا نماينده‌ي كانون كارگردانان از حضور در جلسات اين شورا به نشانه اعتراض خودداري كرده است و زمانيكه بطور طبيعي يكي از اين اعضا حضور نداشته باشد، مصوبات آن شورا نمي‌تواند قانونيت داشته باشد و از لحاظ اجرايي دچار مشكلات جدي خواهد بود.

وي گفت: شوراي صنفي بايد بگونه‌اي باشد كه كساني كه فيلم دارند در آن مقطع كه فيلم آنها به نمايش دربيايد، در حقيقت شرط عدالت اين است كه حضور نداشته باشد. اين به هيچ وجه پذيرفتني نيست كه يك مجموعه با نزديك پيش از 15 فيلم كه طبيعتا مي‌تواند بخش عمده‌اي از اكران و نمايش يك سال سينماي ايران را تشكيل بدهد، عضو شوراي صنفي باشد و ديگر همكاراني كه با تعداد معدودتري فيلم هستند اينها طبيعتا از اين امكان محروم باشند.

وي گفت: آيين‌نامه‌ي شوراي صنفي نمايش به تصويب خانه سينما و فدراسيون برسد. به گمانم در اين تركيب جديد نسبت به اعضاي شوراي صنفي يك تجديد نظر اساسي بشود. اين خواسته به تعويق افتاده‌ي يك سال گذشته كانون تهيه‌كنندگان فيلم هست كه واقعا به دليل ايجاد وحدت واينكه مشكلي در مسايل اجرايي نمايش پيش نيايد، تا به‌ حال سعي كرده نسبت به اين قضيه حساسيت نشان ندهد. اما الان با توجه اعلام رسمي فدراسيون فكر مي‌كنيم از اينجا به بعد ما بايد به تمامي لوازم بحث فدراسيون خودمان را متعهد كنيم واجزاي آن را اجرا كنيم.

وي افزود: به طور طبيعي اگر بنا باشد فدراسيون فقط يك اسم باشد و يا مثلا معطوف به يك بخشي از مسائل تهيه و توزيع باشد، اين اساسا خواسته‌ي نيست كه مد نظر هم كانون تهيه‌كنندگان و مجمع فيلمسازان باشد، ما به طور جدي مي‌خواهيم با توجه به اينكه در جلساتي كه در وزارت ارشاد تشكيل شد ـ نمايندگان اتحاديه هم حضور داشتند ـ وزارت ارشاد و خانه سينما نسبت به اجراي مفاد فدراسيون خودشان را متعهد بدانند و اين بار نمايندگان منتخب و برآمده از فدراسيون را مشخص بكنند تا در اين شوراي صنفي و شوراهاي ديگر حاضر شوند.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲۴ مرداد ۱۳۸۶ / ۱۲:۴۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8605-13777
  • خبرنگار : 71091