چرا درباره‌ي نقش رستم نيز درگير اختلاف‌ها شده‌ايم؟ قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: اين مساله را بايد از مديران گذشته‌ي ميراث فرهنگي پرسيد!

قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي مسايل پيش‌آمده براي نقش رستم و راه‌آهن اصفهان ـ شيراز و اين‌كه چرا سازمان در چنين مسايلي چندماه درگير اختلاف‌ها مي‌شود، گفت: اين مساله را بايد از مديران گذشته‌ي ميراث فرهنگي پرسيد. تنها كاري كه ما اكنون مي‌توانستيم انجام دهيم، اين بود كه در اطراف نقش رستم براي عبور راه‌آهن حريم تعريف كنيم و اجاز‌ه‌ي ورود به اين حريم را ندهيم.

حميد بقايي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: چيزي مبني بر صدور مجوز ازسوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي ادامه‌ي كار راه‌آهن در همان مسير قبلي در اطراف نقش رستم نشنيده‌ام؛ ولي در بازديدي كه چندي پيش از اين منطقه داشتم، حريمي براي آثار تعيين شد كه از آن منطقه به بعد راه‌آهن مي‌توانست عبور كند.

وي افزود: فاصله را در حدي قرار داديم كه لرزش‌ها به نقش رستم آسيب وارد نكنند و منظر آن منطقه نيز دچار خدشه نشود.

او با تاكيد بر اين‌كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با مسيري كه مسؤولان راه‌آهن در طرح اوليه‌ي خود داشتند، مخالف بود، ادامه داد:‌ به همين دليل، از ادامه‌ي كار آنها در محوطه جلوگيري كرد و مسير ديگري را كه زمينه‌اش مناسب‌تر و عملياتي‌تر بود، براي راه‌آهن تعريف كرديم. البته بعيد نيست، اين مساله هزينه‌هاي مالي را بر آنها تحميل كند، ولي ما ديگر مسؤول اين قضيه نيستيم.

بقايي همچنين اضافه كرد: اگر مسؤولان راه‌آهن گفته‌اند كه براي ادامه‌ي كار خود از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مجوز گرفته‌اند، نشان‌دهنده‌ي اين است كه اقدامات ما موثر بوده و در حقيقت، براي سازمان ميراث فرهنگي ارزش قايل شده‌اند كه بدون مجوز اين سازمان كاري انجام نداده‌اند.

در اين‌باره، معاون ساخت و توسعه‌ي راه‌آهن، فرودگاه‌ها و بنادر وزارت راه و ترابري نيز به خبرنگار ايسنا گفت: نامه‌اي با امضاي وزير راه به رييس سازمان ميراث فرهنگي نوشته شده است، تا فورا جلسه‌اي براي بررسي چگونگي عبور راه‌آهن از كنار نقش رستم تشكيل شود.

حسين تهراني اظهار كرد: اين نامه حدود دوماه پيش نوشته شده است، اما هنوز جلسه‌اي نگذاشته‌اند و اميدواريم كه اين جلسه با حضور مسؤولان پروژه، سازمان ميراث فرهنگي و استانداري برگزار شود.

وي ادامه داد: در اين پروژه ضوابط عمدتا رعايت شده‌اند، اما با اين وجود ميراث فرهنگي معتقد است، مسير بايد تغيير كند كه منتظر دريافت نظرات آنها درباره‌ي نقاط مورد نظر هستيم.

معاون ساخت و توسعه‌ي راه‌آهن، فرودگاه‌ها و بنادر وزارت راه و ترابري تاكيد‌ كرد: ما تسليم نظرات كارشناسي و منافع ملي هستيم و اگر تغيير مسير ضرورت داشته باشد، اين كار انجام مي‌شود.

وي افزود: ميراث فرهنگي سرمايه‌ي ملي است و طرح احداث راه‌آهن در نقش رستم متوقف مانده است، تا بعد از توافق با ميراث فرهنگي درباره‌ي ادامه‌ي پروژه تصميم‌گيري شود.

اين روزها اجراي طرح راه‌آهن شيراز ـ اصفهان كه مطالعات آن از سال 1373 آغاز شده، درحال پي‌گيري است. آذرماه سال گذشته، گروه باستان‌شناسي بنياد پارسه ـ پاسارگاد، طرح ايجاد مسير جديدي را براي عبور راه‌آهن از مقابل نقش رستم و حريم درجه يك تخت جمشيد (پارسه) آماده كرد كه براساس آن، فاصله‌ي راه‌آهن به حدود 900 متري نقش رستم مي‌رسيد.

همان زمان، در نشستي كه با هدف بررسي مسايل طرح‌شده ميان وزارت راه و ترابري و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي پروژه‌ي راه‌آهن شيراز ـ اصفهان برگزار شد، پروژه‌ي راه‌آهن به‌مدت يك‌ماه براي گرفتن تصميم و انتخاب بهترين مسير كه در حريم شهر استخر واقع نشود، متوقف شد.

پس از آن، مدير بنياد پژوهشي پارسه ـ پاسارگاد اعلام كرد كه تصميم سازمان ميراث فرهنگي براي تغيير مسير راه‌آهن و انتقال آن به نزديكي جاده‌ي شيراز ـ اصفهان ابلاغ شده است؛ اما مسؤول حوزه‌ي نظارت راه‌آهن شيراز ـ اصفهان گفت كه قرار نيست، مسير راه‌آهن از مقابل نقش رستم تغيير كند؛ زيرا فاصله‌ي مسير آن‌طور كه مي‌گفتند، نيست و راه‌آهن 550 متر با نقش رستم فاصله دارد.

مجموعه‌ي تاريخي نقش رستم در سه كيلومتري شمال غربي تخت جمشيد (پارسه) قرار دارد. اين مكان تاريخي محل دفن شاه‌هاي هخامنشي از جمله داريوش و خشايارشاه است و كعبه‌ي زرتشت نيز در اين محوطه قرار دارد.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۳ مرداد ۱۳۸۶ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8605-12746
  • خبرنگار : 71219