"تئاتر پارس" را هم دريابيم استاد محمد: تئاترهاي "لاله‌زار" محكوم به فنا هستند يا نه؟!

يكي از مديران تئاتر پارس مي‌گويد: علي‌رغم وعده‌هاي مسوولان اداره كل هنرهاي نمايشي براي خريداري اين تئاتر تاكنون اقدامي در اين زمينه انجام نشده است.

صباح كوهي كه با خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت‌وگو مي‌كرد، ادامه داد: از حدود 5 سال پيش وعده‌ي خريداري تئاتر پارس مطرح شده است، اما اين وعده تاكنون جنبه عملي پيدا نكرده و در اين مدت اداره كل هنرهاي نمايشي ناظر فعاليتهاي ما بوده و حمايتي از ما انجام نداده است.

وي با اشاره به فعاليت اعضاي انجمن هنرمندان تئاتر آزاد گفت: بسياري از فعالان اين تئاتر پير واز كار افتاده شده‌اند و نيازمند حمايت هستند، از سويي ديگر انجمن بودجه لازم براي حمايت از اين هنرمندان را در اختيار ندارد با اين وصف ادامه فعاليت در اين تئاتر بسيار دشوار است.

صباح كوهي ادامه داد: چندي پيش يك گروه فيلمبرداري براي تهيه يك سريال به مدت 10 روز در تئاتر پارس فعاليت كردند.قرار بود اين گروه به جاي پرداخت اجاره‌ بها، ما را در بازسازي اين ساختمان حمايت كنند، اما نه تنها چنين نكردند با تغييراتي كه در لوله‌كشي‌هاي آب دادند، هزينه‌اي را به ما تحميل كردند و ناچار شديم تغييراتي را كه آنها انجام داده بودند، دوباره به حالت اوليه برگردانيم.

به گزارش ايسنا، تئاتر پارس در كنار تئاتر "نصر" از جمله قديمي‌ترين تئاترهاي تهران است كه در خيابان لاله‌زار واقع شده است. در حال حاضر طبقه پايين اين تئاتر يك پاساژ الكتريكي با عنوان پاساژ "پارس" است. اين در حالي است كه از مدتي پيش حتي سر در تئاتر پارس هم برداشته شده و هيچ نشان فيزيكي مبني بر تئاتر بودن اين بنا وجود ندارد. اين تئاتر كه زير مجموعه انجمن هنرمندان تئاتر آزاد است، مدتي در اجاره مجيد جعفري بود اما به دليل مشكلات فراواني كه اين گونه سالن‌ها دارند، فعاليت آن گاه گاه متوقف مي‌شد. از آنجا كه طي هفته گذشته مقرر شد بازسازي تئاتر "نصر" از سوي اداره كل هنرهاي نمايشي پيگيري شود، بار ديگر وضعيت تئاتر "پارس" هم براي اهالي تئاتر و هنرمنداني كه در لاله‌زار فعاليت كرده‌اند، دوباره به جريان افتاده است.

محمود استاد محمد كه همواره به عنوان يكي از هنرمندان تئاتر پيگير تئاترهاي لاله‌زار و مسايل مربوط به آنها بوده است، به خبرنگار ايسنا گفت: در مورد تئاترهايي مانند تئاتر «نصر» و «پارس» مساله اصلي اين است كه بپذيريم اين تئاترها محكوم به فنا هستند يا نه؟! اگر معتقد باشيم اين تئاترها محكوم به فنا هستند، ديگر حمايتمان معنا ندارد.

به اعتقاد وي، فعاليت اين تئاترها با توجه به بافت تجاري فعلي خيابان لاله‌زار ديگر بي‌معناست در حاليكه زماني اين خيابان مركز فرهنگي بود و تئاترهاي آن هم همانند سالن‌هاي سينما و كتاب فروشي‌هايش مورد استقبال گسترده مردم بودند.

نويسنده «شب بيست و يكم» يادآوري مي‌كند: در اين شرايط اين تئاتر حتي 50 درصد مخارج اجاره‌ بهايش را تامين نمي‌كند و مالكان هم، چون توانايي پرداخت اجاره را ندارند ناچار مي‌شوند تئاتر را به عنوان لوكيشن فيلم يا مكان برگزاري برخي از برنامه‌ها اجاره بدهند، در نتيجه روند فعاليت تئاتري آن بتدريج مختل مي‌شود.

به گفته وي زماني تئاتر "پارس" مي‌تواند موفق شود كه نمايش‌هاي جديد ويژه آن آماده و اجرا شود. ضمن اينكه بازيگران لاله‌زار حتي تا سه چهار سال پيش هم با مبالغ بسيار ناچيزي كار مي‌كردند و چراغ اين تئاترها را روشن نگه داشته بودند.

نويسنده و كارگردان «ديوان تئاترال» گفت: اگر مي‌خواهيم تئاتر پارس زنده بماند، بايد بتوانيم مخارج بازيگران لاله‌زاري را تامين كنيم و حتي بعد از يك سال سرمايه‌گذاري، اين تئاتر از سال دوم مي‌تواند روي پاي خود بايستد.

وي با تاكيد بر اينكه هنوز تماشاگران تئاتر لاله‌زار وجود دارند، اضافه كرد: اگر تنها دو نمايش جذاب در تئاترهاي لاله‌زار اجرا شود و براي نمايش سوم، سالن‌ها پر خواهد شد چون بارها وبارها شاهد اين اتفاق بوده‌ايم.

وي در پايان گفت: تئاتر لاله‌زار اگر دلسوزي داشته باشد و اگر اراده‌اي براي بازسازي آن وجود داشته باشد، هنوز هم مي‌تواند تماشاگران را جذب خود كند.

به گزارش ايسنا، پيش از اين مجيد جعفري هنگام بازديد حسين پارسايي، مدير اداره كل هنرهاي نمايشي از تئاتر نصر گفته بود: از مدتها پيش اين بحث در شهرداري تهران مطرح شد كه خيابان لاله‌زار تبديل به يك خيابان فرهنگي هنري شود و حتي اين موضوع در شوراي شهر تهران هم مصوب شد. اما تا كنون اقدام عملي در اين زمينه انجام نشده است در حاليكه خيابان لاله‌زار روزگاري به عنوان خيابان فرهنگي تهران محل تجمع هنردوستان و خانواده‌ها بوده است.

به گزارش ايسنا، نمايش مرغ عشق به كارگرداني معصومه ملكي اين روزها در اين تالار در حال اجرا است.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۲ مرداد ۱۳۸۶ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8605-12225
  • خبرنگار : 71342