با مشخص شدن چارچوب اجرايي مدير بحران در روستا از سوي معاونت امور دهياريهاي سازمان شهرداريها و دهياريهاي و ستاد حوادث و سوانح غيرمترقبه كشور و ابلاغ آن به استانداريها، دهياران به عنوان مدير بحران روستا منصوب ميشوند.
به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، متعاقب چارچوب اجرايي مديريت بحران در روستاها، استفاده از توان دهياريها و ظرفيتهاي محلي براي كنترل رويدادهاي طبيعي و كاهش آثار ناشي از وقوع حوادث طبيعي در ساختار مديريت بحران كشور، ايجاد آمادگي و توانايي در جامعه روستايي براي پيشگيري، آمادگي و مقابله با حوادث و سوانح غيرمترقبه، ترويج و توسعه ايمني در برابر حوادث طبيعي و آتشسوزي در روستاها و ايجاد روحيه و فرهنگ خودامدادي و مشاركت عمومي براي مقابله با حوادث و بلاياي طبيعي از اهداف عمده مديريت بحران در روستاهاست.
بر اساس چهارچوب اجرايي يادشده، دهيار به عنوان مدير بحران روستا براي تحقق اين اهداف موظف به انجام فعاليتهايي همچون اعلام وقوع حوادث و سوانح طبيعي به ستاد حوادث و سوانح غيرمترقبه شهرستان، جمعآوري و تبادل اطلاعات و اطلاعرساني به مردم و مسوولان در زمينه جمعيت، خانوار، مسكن، بهداشت، تاسيسات زير بنايي و دولتي موجود در روستا، شناسايي نقاط آسيبپذير روستا و اطراف آن و حوادث و سوانح با رويداد مكرر در روستا و برنامهريزي براي انجام فعاليتهاي پيشگيرانه و رفع نقاط حادثهخيز در روستا است.
همچنين دهياران موظف به برنامهريزي براي انجام فعاليتهاي پيشگيرانه و رفع نقاط حادثهخيز در روستا، زمينهسازي جهت نظارت بر ساخت و ساز و انطباق آن با مقررات ساختماني و برنامه كاربري زمين در روستا، همكاري با بنياد مسكن انقلاب اسلامي در بررسي تقاضاي استفاده از تسهيلات مقاومسازي مسكن در روستا، بررسي و تعيين محدودههاي امن براي ساخت و ساز و اسكان جمعيت با همكاري مشاوره طرح هادي روستا، شناخت نيازها براي مواجهه با شرايط بحراني در همه مراحل مديريت بحران و پيگيري تامين آنها از دستگاههاي مرتبط به هماهنگي ستاد حوادث و سوانح غيرمترقبه شهرستان هستند.
همچنين همكاري با دستگاههاي مسوول در تعيين فضاهاي امن براي اسكان اضطراري حادثهديدگان، برنامهريزي براي جلب مشاركتهاي مردمي و سازماندهي استفاده از اين مشاركت در مديريت بحران، ايجاد گروههاي داوطلب مردمي براي همكاري با نيروهاي امدادي حرفهاي و رسمي در مقابله با شرايط بحراني، تدارك آموزشهاي عمومي مديريت بحران با همكاري نهادها و سازمانهاي متولي امور مديريت بحران، تدارك توزيع امكانات امدادي همچون چادر، غذا، پوشاك و غيره در هنگام بحران از ديگر وظايف دهياران در زمينه مديريت بحران در روستاهاست.
ساختار تشكيلاتي مديريت بحران روستا شامل دهيار به عنوان مدير بحران روستا، رييس شوراي اسلامي روستا، رييس خانه بهداشت روستا، مسوول پايگاه مقاومت بسيج روستا، مسوول مخابرات روستا و نمايندگي ساير دستگاههاي اجرايي در روستا حسب ضرورت است و مدير بحران روستا ميتواند مسوولان ديگري را در سطح روستا، بخش يا شهرستان براي بررسي موضوعات مرتبط به جلسه دعوت كند و وي موظف به هماهنگي براي برگزاري جلسات و دعوت از اعضا، تعيين دستور جلسات و تنظيم گزارش جلسات و ارائه آن به بخشداري و ستاد حوادث و سوانح غيرمترقبه شهرستان است.
به گزارش ايسنا، بر اساس چارچوب اجرايي ياد شده مديريت بحران در روستاها تابع ستاد حوادث و سوانح غيرمترقبه شهرستان محسوب ميشود و تمامي فعاليتهاي مديريت بحران روستا با هماهنگي بخشدار و زير نظر رييس ستاد حوادث و سوانح غيرمترقبه شهرستان صورت ميگيرد.
همچنين مديران روستاهاي هر بخش يك نفر را براي عضويت در ستاد حوادث و سوانح غيرمترقبه شهرستان انتخاب و به فرمانداري معرفي ميكنند و دهيار منتخب موظف به شركت در جلسات اين ستاد، اعلام مصوبات جلسه به ساير دهياران محدوده بخش مربوطه است و تمام يا بخشي از مسووليت بر فعاليت مديريت بحران در روستاها ميتواند از طرف فرماندار به بخشدار تفويض شود.
حكم مدير بحران روستا براي دهيار هر روستا پس از معرفي از طرف بخشدار توسط فرماندار به عنوان رييس ستاد حوادث و سوانح غيرمترقبه شهرستان صادر ميشود.
همچنين در راستاي توزيع منطقي و بهينه امكانات و منابع مورد نياز مقابله با سوانح دستگاههاي امدادي با تصويب ستاد حوادث و سوانح غيرمترقبه شهرستان موظفند كه بخشي از امكانات و تجهيزات امدادي خود را در اختيار مديريتهاي بحران در روستا قرار دهند و استفاده ازا ين تجهيزات صرفا براي عمليات مديريت بحران مجاز است.
انتهاي پيام