مديراموربين‌الملل شركت ملي نفت: زحمات تيم قبلي مذاكره‌كننده خط لوله صلح را نمي‌توان انكاركرد دولت درخواست بودجه اضافي واردات بنزين را به مجلس ارائه كرده است

زحمات تيم قبلي مذاكره‌كننده خط لوله صلح را نمي‌توانم انكار كنم و قطعا در هر كاري كه انجام مي‌شود، افراد بسيار زيادي سهيم هستند.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌اله غنيمي‌فرد ـ مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران ـ درباره سخنان اخير منتسب به وزير نفت مبني بر وقت‌كشي تيم قبلي مذاكره‌كننده خط لوله صلح با بيان مطلب بالا خاطرنشان كرد: ترجيح مي‌دهم در مواردي كه از آن‌ها اطلاع دارم يعني در خصوص متون مختلف قراردادي و مسائل مربوط به آن صحبت كنم.

پس از امضاي قرارداد خط لوله صلح مي‌توان گفت كه چند درصد كار در مديريت قبلي انجام شد

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا زماني كه شما كار مذاكره را بر عهده گرفتيد، كاري پيش رفته بود يا نه؟ تاكيد كرد: قطعا اعلام مي‌كنم مذاكره را از صفر شروع نكرديم، در صورتي كه دستور كار نشست تهران در بهمن سال گذشته ادامه روند قبلي مذاكرات يعني بررسي نظرات شركت مشاور بود. در اين راستا زماني كه قرارداد تمام شود مي‌توانيم بررسي كنيم كه چند درصد كار در آن زمان انجام شده بود.

وي در خصوص آخرين مذاكرات سه جانبه در دهلي افزود: توافقات به اين صورت بود كه اصول كلي در هر بند قرارداد به تفاهم رسيد و اين مطلب حتي به بند مربوط به مرور قيمت گاز نيز برمي‌گردد. از آنجا كه هر قراردادي كه امضا مي‌شود بايد نهايتا در يك متن زباني مشترك باشد؛ يعني لازم است علاوه بر مفهوم، جملات قرارداد نيز مورد تفاهم طرفين باشد تا در آينده شبهه‌اي ايجاد نشود. هر سه كشور قبول كردند كه وكلاي سه طرف و متخصصان مربوطه متن قرارداد را يكنواخت كنند.

به گفته مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران، لازمه يكنواختي متن قرارداد اين است كه آخرين بخش باقي‌مانده بين هند و پاكستان نيز مورد تفاهم قرار گيرد. در اين راستا هزينه حمل گاز (ترانسپورت) حل شده ولي هزينه عوارض عبور (ترانزيت) هنوز بين دو كشور حل نشده است و قرار بود تا پايان ماه ژوئيه (مرداد) وزير نفت هند به پاكستان رفته و اين مطلب را نهايي كند كه به دلايل مربوط به دو كشور هنوز اين كار انجام نشده است و ايران منتظر است تا به محض تفاهم هند و پاكستان متن نهايي قرارداد را با حضور متخصصان سه كشور به زبان مشترك تبديل كند تا در زمان مناسبي كه سران سه كشور همديگر را ملاقات مي‌كنند متن قرارداد نهايي شود.

او درباره اظهارنظر اخير سفير ايران در هند مبني بر امضاي قرارداد در دو تا سه ماه آينده تشريح كرد: همه مواردي كه قرار است به متن نهايي برگردد، مربوط به زمان تفاهم و هزينه ترانزيت بين هند و پا كستان است و اميدواريم اين مطلب را در اولويت كاري خود قرار دهند. در اين خصوص در ماه گذشته معاون وزير انرژي و منابع طبيعي پاكستان به سمت ديگري تغيير شغل داد كه اميدواريم تاخير ايجاد شده به دليل امور اداري اين كشور باشد و به زودي در خصوص هزينه ترانزيت به نتيجه برسند.

تحليل قيمت نفت در بازار جهاني

مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران در خصوص قيمت نفت در بازار جهاني توضيح داد: در زمستان سال گذشته قيمت نفت كمتر از امروز بود، بنابراين بخشي از كاهش قيمت نفت در مجموع سال گذشته مربوط به فصل زمستان است. همچنين در فصل نخست امسال قيمت نفت چندان بالا نبود كه به تدريج افزايش قيمت داشتيم؛ به گونه‌اي كه در ماه گذشته به بالاترين حد قيمت نفت خام رسيديم.

وي در ادامه افزود: براي نمونه در طي ماه هفتم ميلادي بالاترين قيمت را براي نفت خام شيرين و سبك برنت داشتيم كه بيش از 79 دلار در هر بشكه بود اين شرايط براي نفت خام WTI در سال گذشته اتفاق افتاد. به طور معمول به جز سال گذشته ميلادي، بالاترين قيمت‌هاي نفت خام در ماه هفتم تجربه مي‌شود، زيرا ماه اول تابستان است ولي در سال گذشته بالاترين قيمت‌ها مربوط به ماه هشتم ميلادي بود. در مجموع قيمت نفت خام ايران به طور متوسط در چهار ماه ابتدايي سال 86 نسبت به مدت مشابه سال گذشته بالاتر بوده است.

به گفته او اگر تاريخ، قيمت‌هاي نفت خام را تكرار كند انتظار داريم در ماه جاري (ماه دوم تابستان) قيمت كمتر از ماه گذشته باشد، مگر اين كه شرايط خاصي حكمفرما شود؛ مانند كمبود نفت خام‌هاي بسيار شيرين يا كمبود ظرفيت پالايشگاهي در كشور‌هاي نيمكره شمالي كه قيمت‌ها را حدود 79 دلار براي برنت و كمي‌ كمتر براي WTI نگه دارند.

وضعيت بودجه 2.5 ميليارد دلاري واردات بنزين در سال جاري

به گزارش ايسنا، غنيمي‌فرد با اعلام اين خبر كه دولت درخواستي براي افزايش بودجه واردات بنزين به مجلس شوراي اسلامي‌ ارائه كرده است،‌ افزود: اميدواريم با كاهشي كه بر اثر سهميه‌بندي بنزين در مصرف ايجاد شده است بتوانيم مقدار كمتري بنزين وارد كنيم. براساس پيش‌بيني‌هاي سال گذشته با در نظر گرفتن شرايط بدون سهميه‌بندي ميزان بودجه موردنياز براي واردات بنزين حدود هفت ميليارد دلار برآورد شده بود كه 2.5 ميليارد دلار آن مورد تاييد قرار گرفت.

وي با بيان اين كه سهميه‌بندي موجب كاهش ميزان بنزين وارداتي شده است، يادآوري كرد: پيش‌بيني مي‌شود چنانچه ميزان صرفه‌جويي نزديك به شرايط كنوني باشد تا پايان سال به طور متوسط روزانه 15 ميليون ليتر نياز به واردات باشد. در اين زمينه در ماه‌هاي ابتداي سال 86 كه سهميه‌بندي نبود حتي تا ميزان روزانه 35 ميليون ليتر بنزين نيز وارد كرده بوديم. همچنين در خصوص واردات گازوئيل اميدواريم با پيش‌بيني‌هاي انجام شده و بر اساس درخواست شركت ملي پالايش و پخش بودجه 1.3 ميليارد دلاري تا پايان سال كفايت كند.

صادرات 2.4 ميليون بشكه‌اي نفت خام بدون احتساب ميعانات گازي

مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران ميزان صادرات نفت خام را بدون احتساب ميعانات گازي 2.4 ميليون بشكه در روز اعلام كرد و گفت: ميعانات گازي جزو صادرات نفت خام نيست و با در نظر گرفتن نوسانات صادرات اين محصول گاهي تا 211 هزار بشكه در روز نيز صادرات ميعانات گازي داريم.

او با تاكيد بر اين كه روند اقتصادي آمريكا كندتر از پيش‌بيني‌ها است، رشد نامناسب اقتصادي آمريكا را به ويژه در بخش خدمات يكي از دلايل نوسانات بازار جهاني انرژي دانست و خاطرنشان كرد: نگراني از آينده موجب شده بازار سهام آمريكا با اشتياق روبه‌رو نشود. زماني كه قسمتي از پول در بازار سهام قرار مي‌گيرد شركت‌هايي كه بايد از خريد و فروش و داشتن اوراق قرضه سود ببرند نمي‌توانند در برخي پروژه‌ها از پول استفاده كنند؛ بنابراين روند برنامه‌ريزي‌هاي خود را با توجه به امكانات اقتصادي بعدي كشور تنظيم مي‌كنند. از سوي ديگر برخي از اين پول كه مي‌تواند در بازار سهام باشد به بازار‌هاي ديگر منتقل مي‌شود. براي نمونه در هفته گذشته بخش عمده اين پول به سهام بازار فلزات گرانبها به ويژه طلا برده شده است.

مشكلات نفت خام برنت در بازار اروپا و رشد قيمت آن

غنيمي‌فرد همچنين با اشاره به مشكلات خاص نفت خام برنت در بازار اروپا گفت: نيجريه به اندازه كافي نفت خام توليد نمي‌كرده و تقاضا براي نفت خام برنت بالا بوده است. همچنين در بازار انگليس قيمت گاز به حدي كه قابل انتظار بود افزايش نيافته و در نتيجه بخشي از پولي كه در بازار گاز كاغذي مي‌توانسته باشد به بازار نفت كاغذي منتقل و موجب شده در نهايت قيمت برنت بيش از مقداري باشد كه به طور سنتي مورد انتظار بوده است.

به گفته او در اين راستا در دو ماه گذشته در برخي روز‌ها فاصله قيمت برنت و قيمت نفت خام‌هاي ما در دوبي حدود 9 دلار تفاوت داشته است و در مقابل هم مواردي بوده كه قيمت برنت گاهي تا هفت دلار بيشتر از WTI بوده، در حالي كه به طور سنتي قيمت برنت بايد حدود 2.5 دلار كمتر از WTI باشد.

او وضعيت كنوني را را نشاني از عدم ثبات بازار دانست و تاكيد كرد: نبايد منتظر بود اين روند بازار براي مدت زيادي ادامه پيدا كند. براي دومين بار در طي كمتر از پنج سال گذشته قيمت نفت خام كشور‌هاي خليج فارس به مقصد اروپا بالاتر از قيمت صادراتي آن‌ها به مقصد آسيا شده بود. نخستين بار اين وضعيت در سال 2004 ميلادي اتفاق افتاد يعني از اواخر تابستان تا شروع سال 2005 قيمت‌هاي آسيا پايين‌تر از قيمت‌هاي اروپا بود كه اين امر مجددا از 1.5 ماه پيش آغاز شده است؛ اگرچه مشخص نيست كه اين وضعيت چه مدت طول خواهد كشيد، ولي عملا اين طور است كه اين وضعيت بازار خيلي نمي‌تواند ادامه پيدا كند.

وي در ادامه تصريح كرد: با وجود كاهش كنوني قيمت برنت (امروز) اگر قيمت نفت بازار آسيا بالاتر از بازار اروپا باشد يعني روند به حالت عادي خود برگشته است، ولي اگر با كاهش قيمت برنت باز هم در نتيجه قيمت نفت آسيا كمتر از اروپا باشد نشان مي‌دهد اين روند نمي‌تواند با ثبات باشد.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۷ مرداد ۱۳۸۶ / ۱۰:۱۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8605-09926
  • خبرنگار :