/ششمين نشست رسانه‌يي اسفنديار رحيم‌مشايي/1/ تخريب مسجدهاي "همت" و "سلمان" به‌طور جدي پي‌گيري مي‌شود همايش‌هاي گردشگري را در سطح عموم مردم مي‌توان اجرا كرد

ششمين نشست مطبوعاتي رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و معاونان اين سازمان با حضور خبرنگاران رسانه‌ها و شبكه‌هاي راديو و تلويزيوني برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اسفنديار رحيم‌مشايي در ابتداي سخنان خود به برگزاري نخستين همايش بين‌المللي معرفي فرصت‌هاي گردشگري كشور اشاره كرد و گفت: اشكال عمده‌اي كه در تشكيلات سازمان به‌طور آشكاري به‌چشم مي‌خورد،‌ وارد نشدن تخصصي به حوزه‌ي سرمايه‌گذاري است كه خوشبختانه با تصويب چارت آن در سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، اين معاونت نيز در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تشكيل شد.

وي با اشاره به افزايش حجم مراجعه‌ها براي سرمايه‌گذاري در صنعت گردشگري كشور، افزود: به‌طور روزانه با مراجعه‌ي سرمايه‌گذاران مواجه هستيم. به همين دليل، تلاش داريم تا معاونت سرمايه‌گذاري در سازمان‌هاي استاني نيز ايجاد شوند.

او بيان كرد: به‌دليل تعدد پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري و از آنجا كه شركت توسعه‌ي گردشگري به‌عنوان تنها واسط دولت و بخش خصوصي امكان پي‌گيري همه‌ي مواد درخواستي را نداشت، به همين طريق، شركت‌هاي گردشگري استاني نيز با ماهيتي غيردولتي تشكيل شدند، تا در معاونت سرمايه‌گذاري سازمان به فعاليت بپردازند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين‌كه حجم سرمايه‌گذاري كه در يك‌سال آينده اتفاق مي‌افتد، به هيچ‌وجه قابل مقايسه با امسال نيست، گفت: در هيچ نقطه‌اي از دنيا بدون حضور بخش خصوصي فعاليت و رشد امكان‌پذير نيست و دولت بايد در اين ميان، زمينه‌ي مناسب را براي حضور اين بخش فراهم كند.

معاون رييس جمهور ادامه داد: دولت بايد سهم خود را در عرصه‌ي گردشگري به انجام برساند. با وجود اين‌كه در طول سال‌هاي گذشته براي اين حوزه و بويژه در عرصه‌ي سرمايه‌گذاري و تسهيلات اعتباراتي پيش‌بيني نشده بودند، اما ما در دولت جديد، ارايه‌ي تسهيلات به سرمايه‌گذاران را در دستور كار خود قرار داديم؛ تا با اين كار، هم سرمايه‌گذاران را براي ورود به كشور و فعاليت در عرصه‌هاي داخلي تشويق كنيم و هم عزم جدي دولت را براي توسعه‌ي گردشگري نشان دهيم.

رحيم‌مشايي با بيان اين‌كه سرمايه‌گذاران براي سرمايه‌گذاري پيش از اين سردرگم بوده‌اند، تاكيد كرد: در اين دوره، با تدوين برنامه‌هاي مدون و منسجم، سرمايه‌گذاران بسياري از داخل و خارج جذب كرديم و اكنون در بيش از يك‌هزار پروژه‌ي معين قصد سرمايه‌گذاري دارند و من نويد مي‌دهم كه تابستان سال آينده، دست كم يك‌هزار پروژه‌ي ديگر نيز به پروژه‌هاي فعلي اضافه شوند.

وي با اشاره به اين‌كه در سال 1384 دولت هيچ يارانه‌اي را براي گردشگري اختصاص نداده بود، افزود: ما براي شروع، از اعتبارات فني و عمراني اين سازمان، پنج ميليارد تومان را به‌عنوان تضمين بازپرداخت يارانه‌ي تسهيلات اختصاص داديم كه البته در سال 1385 اين ميزان به 12 ميليارد تومان رسيد؛ اما امروز با افتخار اعلام مي‌كنيم كه پس از يك‌ونيم سال پي‌گيري جدي براي ارايه‌ي تسهيلات به سرمايه‌گذاران سه‌هزار ميليارد تومان يارانه دريافت كرده‌ايم. همچنين ابلاغيه و تفاهم لازم با تمام بانك‌هاي عامل براي پرداخت آن به پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري صورت گرفته است.

معاون رييس جمهور برگزاري همايش بين‌المللي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري گردشگري را نقطه‌ي عطفي در صنعت گردشگري دانست و بيان كرد:‌ مطمئن هستم، براي سال آينده‌ي در اين همايش چندهزار پكيج سرمايه‌گذاري را ارايه خواهيم كرد.

به گزارش ايسنا، مهدي جهانگيري ـ مدير عامل شركت توسعه‌ي سرمايه‌گذاري ايران ـ نيز در اين نشست، با بيان اين‌كه قرار بود، همايش بين‌المللي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري سال گذشته برپا شود، يادآور شد: آماده نبودن و نداشتن برنامه براي ارايه‌ي پكيج‌هاي سرمايه‌گذاري يكي از دلايل برگزار نشدن اين همايش در سال گذشته بود؛ اما در همايشي كه قرار است، شهريورماه برگزار شود، با بيش از يك‌هزار پكيج سرمايه‌گذاري در حوزه‌هاي هتل‌سازي،‌ بين راهي، ‌كمپينگ، آب‌درماني ‌و همچنين مناطق نمونه‌ي گردشگري و پروژه‌هاي خاص حضور مي‌يابيم و مطمئن هستم كه برپايي اين همايش تاثير به‌سزايي در جذب سرمايه‌گذاران خارجي و داخلي خواهد داشت.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي موضع اين سازمان دربرابر تخريب چند اثر تاريخي در استان تهران، بويژه تخريب دو مسجد «همت» و «سلمان» كه به نام به‌سازي وضعيت مسجد و در واقع، براي دادن كاربري تجاري به بخشي از آن‌ها صورت گرفته است، گفت: اين موضوع كه ما مانع تخريب شويم، بسيار اهميت دارد؛ اما در بعضي از مواقع، بعد از انجام تخريب‌ها مطلع مي‌شويم، ولي از آنجا كه وظيفه‌ي ما به‌جز فرهنگ‌سازي و حفاظت از ميراث، چيز ديگري نيست،‌ برخورد با متخلفان براي ما اصل است و به هيچ‌وجه كوتاه نمي‌آييم.

وي ادامه داد: اگر تخريبي صورت گيرد و مديري آن‌را خوب پي‌گيري نكند، حتما آن مدير را توبيخ مي‌كنيم.

او درباره‌ي ادامه‌ي عمليات عمراني پروژه‌ي مسجدهاي «همت» و «سلمان» و امكان تخريب مسجدهايي ديگر، اظهار داشت: پي‌گيري‌هاي قضايي درحال انجام‌اند كه متاسفانه مراحل قضايي مشكل‌آفرين و زمان‌بر است و ما در تلاش هستيم كه درباره‌ي رسيدگي به تخريب‌ها، سرعت را بالا ببريم و مكانيزم خاصي را براي اين موضوع به‌وجود آوريم.

معاون رييس جمهور با بيان اين‌كه درباره‌ي برخورد با متخلفان تضمين مي‌دهم كه اين امر تكليف قانوني و شرعي ماست، افزود: اگر مديري براي سياسي‌كاري يا ملاحظه‌كاري از مسؤوليت خود كوتاهي كرده باشد، قطعا با او برخورد مي‌شود. درباره‌ي مساجد سلمان و همت نيز موضوع را به‌طور جدي پي‌گيري مي‌كنيم.

مشايي همچنين در پاسخ به ديگر پرسش خبرنگار ايسنا مبني بر برگزاري 61 همايش ملي با هدف فرهنگ‌سازي براي توسعه‌ي گردشگري، ميزان تاثير‌گذاري اين همايش‌ها، مبالغ صرف‌شده در برپايي آن‌ها و بررسي راهكاري موثرتر براي توسعه‌ي گردشگري در ميان اقشار مختلف مردم به‌جاي اين‌گونه برنامه‌ها، تاكيد كرد: هدف اصلي از برگزاري اين همايش‌ها، برقراري تعامل با بخش خصوصي و ديگر دستگاه‌هاي دولتي با هدف تسريع در فعاليت‌هاي گردشگري است؛ اما معاون گردشگري بايد ميزان علمي و تخصصي بودن اين همايش را مشخص كند.

به گزارش ايسنا، محمدشريف ملك‌زاده ـ معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ در پاسخ به ميزان تاثيرگذاري همايش‌هاي ملي گردشگري، گفت: سازمان يك ريال در اين زمينه هزينه نكرده است و هزينه‌ي اين نمايشگاه از طريق اسپانسرهاي بخش خصوصي صورت گرفته است.

وي با بيان اين‌كه بدبيني عمومي نسبت به برگزاري اين همايش‌ها وجود دارد، اظهار داشت: ما در تمام 61 همايش صددرصد تخصصي و علمي عمل خواهيم كرد. در همايش‌هاي برپاشده نيز تاكنون از نخبگان علمي استفاده كرده‌ايم.

ملك‌زاده افزود: در تمام اين همايش‌ها، نظرسنجي و ارزيابي صورت مي‌گيرد و نتايج به‌دست آمده از شركت‌كنندگان در اين همايش‌ها كه بخش عمده‌ي آن‌ها را شركت‌هاي خصوصي تشكيل مي‌دهند، مثبت ارزيابي شده است.

به گزارش ايسنا، رحيم‌مشايي در توضيح سخنان معاون خود، تاكيد كرد: گفته مي‌شود كه نتايج همايش‌ها ملموس نيست و بهره‌هاي لازم از آن گرفته نمي‌شود؛ اما من معتقدم كه ما مي‌توانيم، با تدوين برنامه‌اي دقيق، اين همايش‌ها را در سطح عموم مردم اجرايي كنيم، تا فقط منحصر به دست‌اندركاران حوزه‌ي گردشگري نباشند. البته سازمان، كمك‌هاي مالي جزيي را در برگزاري اين همايش‌ها مي‌كند و بيشتر آن‌ها با استقبال بخش خصوصي صورت گرفته‌اند.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۶ مرداد ۱۳۸۶ / ۱۶:۰۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8605-09647
  • خبرنگار :