/پوسترهاي سينمايي؛ تجاري يا فرهنگي؟/ علي عابدي: پوسترهاي سينمايي ايران فرهنگي نيستند

يک مدرس طراحي و گرافيک گفت: ضعف بزرگ پوسترهاي سينمايي ارايه حرکت تبليغاتي فرهنگي با شيوه هاي تبليغاتي تجاري است. علي عابدي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در منطقه‌ي خراسان، افزود: پوسترها علاوه بر جنبه تجاري خود بايد اصول گرافيکي را نيز رعايت کنند. وي با بيان اينکه ما در کشورمان به‌صورت ريشه‌يي با امور برخورد نمي‌کنيم، مدعي شد: مواردي که قانون مي‌شوند، پشتوانه قانوني ندارند از جمله اين که کانون‌هاي تبليغاتي بايد از وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز داشته باشند در حالي که بسياري از اين موسسه‌ها بدون داشتن مجوز کار مي‌کنند و يا بدون داشتن صلاحيت لازم مجوز به آن‌ها داده شده است. اين مدرس دانشگاه، آموزش را بخش فراموش‌شده فرآيندهاي هنري، تبليغاتي، تجاري و گرافيکي عنوان کرد و افزود: اگر قرار باشد يک گزينه از بين تمامي شرايط لازم براي کارهاي گرافيکي حذف شود، آن آموزش خواهد بود. وي با تاکيد بر اينکه بايد بودجه‌يي مناسب براي فرآيندهاي تبليغاتي اختصاص داده شود، گفت: اين فرآيندها بايد زيرمجموعه متوليان فرهنگي قرار گيرد؛ وقتي با ديد فرهنگي به امر تبليغاتي پوسترها نگاه شود به‌طور قطع ساختارهاي فرهنگي نيز به اين فعاليت تجاري - تبليغاتي ترزيق خواهد شد. او وضعيت سيماي بصري شهر مشهد را عجيب توصيف و تصريح كرد: شهر مشهد به قدري عجيب شده که زيبايي بصري پوسترها و بيلبوردها هم نمي‌تواند تعيين کننده باشد؛ در شهر مشهد به قدري زشتي به چشم مي‌خورد که ترجيح داده مي‌شود به دنبال يک معماري سالم باشيم، ولو اينکه جذاب نباشد. به‌گمان اين مدرس دانشگاه، تا زماني که چندين ارگان موازي در تصميم‌گيري وجود دارند، شهر به سامان نمي‌رسد؛ درست است که مشهد شهري مذهبي است، اما تنها به حرم مطهر محدود نمي‌شود و بايد ساير ويژگي‌هاي اين شهر نيز در طراحي پوسترها و بيلبوردها درنظر گرفته شود. انتهاي پيام
  • یکشنبه/ ۲۱ مرداد ۱۳۸۶ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8605-04065
  • خبرنگار :