/پوسترهاي سينمايي؛ تجاري يا فرهنگي؟/ ساعد مشكي: پوستر فيلم‌هاي سينماي ايران تفاوتي با تبليغ پفك ندارند

امروزه در پوستر فيلم‌هاي ايران تنها عده‌اي هنرپيشه خوش‌تيپ كه براي مردم جذابند، گنجانده مي‌شوند، در حالي كه پوسترها هيچ ربط موضوعي و مفهومي با فيلم‌ها ندارند. ساعد مشكي - هنرمند طراح و گرافيست - با بيان اين‌كه پوستر فيلم‌ها را مي‌توان از دو مقوله و ديدگاه بررسي كرد، در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) عنوان كرد، اين دو مقوله، برخوردهاي فرهنگي و تجاري با پوستر به‌شمار مي‌روند؛ در برخورد تجاري، پوستر ضروري است به فروش فيلم كمك كند. به باور او، از لحاظ فرهنگي، پوسترهاي دلچسبي در فضاي شهري وجود ندارند. اين پوسترها به‌شيوه‌ي آمريكايي كه در آنها اولويت با هنرپيشگان فيلم است، طراحي شده‌اند؛ مردم هم آنها را دوست دارند و به‌واسطه‌ي آن جذب سينما مي‌شوند. مشكي درعين حال متذكر شد، وقتي مي‌توان طراحي يك پوستر را به يك گرافيست فرهنگي داد كه فيلمي با مضمون روشنفكري و فرهنگي باشد. به اعتقاد مدير مسوول نشريه‌ي تخصصي گرافيكي نشان، پوسترهايي كه فرشيد مثقالي و يا مرتضي مميز براي فيلم‌هاي روشنفكري و جريان موج‌ نو سينماي مدرن طراحي كردند، با پوستر فيلم‌هايي چون رييس و پارك‌وي قابل مقايسه نيستند. او با بيان اين‌كه پوستر برخي فيلم‌ها تفاوتي با تبليغ پفك نمكي ندارند، عنوان كرد: ضروري است شهرداري تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد از فعاليت‌هاي آمار جمع‌كن دست بردارند و فضا را براي نصب پوسترهاي فرهنگي كه بتوان از آنها چيزي يادگرفت، فراهم كنند. وي در پايان همچنين بر ضرورت كمك و بهره‌گرفتن از تجربه‌ افرادي كه در طراحي پوسترهاي تجاري توانايي هنري بيشتري دارند، تاكيد كرد. انتهاي پيام
  • دوشنبه/ ۲۵ تیر ۱۳۸۶ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8604-14894
  • خبرنگار :