احياي باغ ايراني در هند آغاز شد مرمت آثار بندر سيراف با فرانسوي‌ها در مرحله‌ي رايزني است

باز زنده‌سازي و احياي ارزش‌هاي بناهاي تاريخي موجود در مجموعه‌ي قبور قطب شاهي و باغ ايراني در حيدرآباد هند (ايالت آندراپرادش) با همكاري صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي ايران و وزارت باستان‌شناسي و توريسم ايالت آندراپرادش آغاز شده است. مدير عامل صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب افزود: به‌دنبال بازديدهاي تخصصي صورت‌گرفته از سايت‌هاي مختلف تاريخي شهر حيدرآباد و گفت‌وگوهاي انجام‌شده ميان متخصصان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ايران و مقامات وزارت باستان‌شناسي و توريسم ايالت آندراپرادش و اظهار علاقه‌مندي طرف‌ هندي مبني بر مشاركت ايران در باز زنده‌سازي باغ ايراني و مرمت قبور قطب شاهي توافق‌هاي نخستين انجام شدند. علي‌اصغر پرهيزكار درباره‌ي توافق‌هاي نخست در زمينه‌ي نحوه‌ي همكاري‌ها براي بازسازي، مرمت،‌ احياي بناهاي تاريخي و احياي باغ ايراني در سايت تاريخي قبور قطب شاهي، توضيح داد: واگذاري كامل انجام پروژه‌ي بازسازي باغ در محوطه‌ي مجموعه‌ي قبور قطب شاهي به طرف ايراني،‌ واگذاري كامل پروژه‌ي نگهداري، مرمت، بازسازي و احياي بناهاي تاريخي موجود در مجموعه‌ي قبور قطب شاهي به طرف ايراني و پيشنهاد به‌پايان رساندن پروژه در مدت دوسال از جمله‌ي اين توافق‌ها هستند. وي موافقت دو طرف درباره‌ي همكاري آموزشي و تخصصي در زمينه‌ي حفاظت از بناهاي تاريخي و تهيه و ارايه‌ي گزارش‌هاي كارشناسي لازم، بستن قرارداد و انجام مذاكره‌هاي نهايي در مراجعه‌ي دوباره‌ي كارشناسان ايراني به هند را از ديگر توافق‌هاي نهايي دو طرف ايراني و هندي اعلام كرد. به گفته‌ي او در اين سايت، زمينه‌اي از يك باغ‌شكل با اصول طراحي هندسي (مشابه باغ ايراني)، تعداد زيادي بناي مقبره و مسجد قرار گرفته‌اند كه تشابه سبك و شيوه‌ي طراحي و ساخت آن‌ها را به ايران معاصر ربط داده‌اند كه از مهم‌ترين اين اصول به قرينگي و سادگي آن در طراحي با پلان متمركز مربع‌شكل در خارج، بنايي يك يا دو طبقه‌يي و معماري كه بيشتر حضور گچ قالب‌گيري‌شده و در نماهاي خارجي به‌جاي سنگ‌هاي منحني استفاده‌شده را مي‌توان مثال زد. مدير عامل صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي گرد آمدن تعداد زيادي از بناها را با اصول طراحي مشترك در كنار هم در دشت دكن موجب ايجاد محوطه‌اي به‌عنوان موزه‌اي از هنر هندو ـ اسلامي در اين سرزمين دانست كه هنر معماري آن در اين ميان شاخص‌تر از بقيه‌ي هنرهاست. وي مرمت، احيا و سامان‌دهي بدنه‌ي خارجي بناي انستيتوي فرهنگ ادبيات و زبان فارسي عليگر هندوستان در مرحله‌ي نخست را از ديگر كارهاي صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي اعلام كرد و افزود: طراحي و ساخت كاشي هفت‌رنگ با هنر ايراني دوره‌ي قاجار و تركيب با شعر فارسي در 60 روز انجام مي‌شود. پرهيزكار انجام مرحله‌ي نخست را تهيه‌ي كاشي‌ها در ايران در دو يا سه مرحله دانست و ادامه داد: مراحل مختلف پروژه شامل طراحي، تهيه‌ي كاشي، فرستادن به محل پروژه و عمليات كارگاهي به‌طور كامل تحت نظارت كارشناسان صندوق قرار خواهد داشت. مدير عامل صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي هيات اجرايي منتخب را با هدف انجام اين پروژه شامل يك كارشناس خبره‌ي ميراث فرهنگي، استادكار نصاب كاشي، كمك استادكار نصب كاشي و نيروهاي كارگري اعلام كرد. او در ادامه با اشاره به فعال كردن امور بين‌الملل اين صندوق، گفت:‌ درحال انجام رايزني‌هايي براي مرمت آثار دوره‌ي ساساني تا قرن پنجم هجري قمري بندر سيراف با همكاري فرانسوي‌ها و قلعه‌ي پرتغالي‌ها با كشور پرتغال هستيم و هنوز به هيچ نتيجه‌ي مشخصي نرسيده‌ايم. وي درباره‌ي روند كار اين صندوق، بيان كرد: صندوق احيا به‌عنوان مجري اين طرح در راستاي انجام خدمات مطالعاتي و عملياتي به‌دنبال ارتقا و توسعه‌ي خدمات فني ـ مهندسي در زمينه‌ي مرمت و احياي اماكن تاريخي ـ فرهنگي در بيرون از مرزهاي كشور و شناخت، معرفي و سامان‌دهي سايت تاريخي و بام ايراني حيدرآباد هند به‌عنوان بيانگر بخشي از هويت و تعامل روابط تاريخي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي ايران و هند در گذشته، ايجاد بستر مناسب براي گسترش آموزش‌هاي آكادميك و كارگاهي در فرآيند انجام خدمات اين پروژه براي دانشجويان رشته‌هاي مرتبط است. به گفته‌ي او تدوين استراتژي و طرح‌ريزي مناسب در راستاي تبيين خدمات قابل انجام و تامين توانمندي‌ها و متخصصان مورد نياز از ديگر خدمات مطالعاتي و عملياتي صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي‌اند. انتهاي پيام
  • سه‌شنبه/ ۱۹ تیر ۱۳۸۶ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8604-10642
  • خبرنگار : 71191