معاون رييس جمهور در ايسنا حضور يافت اسفنديار رحيم‌مشايي: ايسنا جزو موفق‌ترين رسانه‌هاست

معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با حضور در خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) از بخش‌هاي مختلف اين مجموعه ديدن كرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اسفنديار رحيم‌مشايي با دشوار دانستن فعاليت رسانه‌ها در جامعه، تاكيد كرد: انتظاراتي كه از يك رسانه در دستگاه‌هاي غير رسانه‌يي اداري و محافل مختلف وجود دارند، همواره انتظاراتي برخلاف اهداف و انتظارات يك رسانه به‌عنوان يك نهاد اجتماعي‌اند.

وي افزود: در شرايطي، رسانه يك نهاد محسوب نمي‌شود و فقط به‌عنوان يك عامل ارتباطي، طرف‌هاي مختلف را به يكديگر پيوند مي‌دهد. در اين‌باره طبيعتا ماهيت كار متفاوت است، اما در شرايطي كه يك رسانه به‌عنوان يك نهاد اجتماعي مشغول فعاليت مي‌شود، موضوع‌هاي حرفه‌يي بودن، چگونگي عملكرد آن براي باورپذيري و اعتمادسازي مورد توجه‌اند.

او در ادامه اعتمادسازي را در ميان مردم، اصلي مهم براي يك رسانه ارزيابي و بيان كرد: باور مردم بر عدم گرايش، پيش‌داوري، آزادمنشي و تحت تاثير نبودن يك رسانه، مهم‌ترين اصل براي آن محسوب مي‌شود كه گاهي ايجاد آن‌ها براي آن رسانه با چالش‌ها و مشكلاتي توام است كه سختي‌هاي كار رسانه‌يي را افزايش مي‌دهد.

رحيم‌مشايي گفت: كنار آمدن با واقعيت‌ها، ماموريت اصلي رسانه است كه موفقيت آن‌را در ماندگاري و اثرگذاري تعقيب مي‌كند.

وي با بيان اين‌كه رسانه‌ها در دنيا ابزار دست مردم نيستند، بلكه ابزار دست ديگران‌اند، موضوع رسانه را در ايران متفاوت با جهان دانست و ادامه داد: تلقي من از خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اين است كه از آنجايي كه دانشجويان در دوران‌هاي مختلف قبل و بعد از انقلاب به گروه يا فرد خاصي تعهدي نداشتند، اين خبرگزاري به‌عنوان يك نهاد دانشجويي تحرك لازم خود را حفظ كند و اجازه‌ي سنگيني مسايل ديگر را روي حركت و پويايي‌اش ندهد.

معاون رييس جمهور تصريح كرد: به اعتقاد من، ايسنا جزو موفق‌ترين رسانه‌هاست، به‌طوري كه همواره مورد توجه بوده و به‌عنوان مرجع به آن نگاه مي‌شود كه اين نشان‌دهنده‌ي موفقيت آن است و اين‌كه بايد همواره تلاش خود را توسعه دهد.

او به فعاليت رسانه‌ها در حوزه‌ي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اشاره كرد و افزود: در حوزه‌ي فعاليت‌هاي سازمان، ايسنا همواره اثرگذار بوده است.

وي اظهار داشت: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نياز زيادي به فضاسازي و ايجاد حساسيت عمومي نسبت به حوزه‌ي فعاليت خود دارد كه رسانه‌ها به روش‌هاي مختلف، حساسيتي دايمي را نسبت به آن مي‌توانند ايجاد كنند؛ چراكه معتقدم ما در اين عرصه در آغاز راه هستيم و به حساسيت‌انگيزي نسبت به حوزه‌هاي خود نياز داريم.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري همچنين به انتشار اخبار ميراث فرهنگي در قالب اخبار حوادثي اشاره كرد و افزود: ما همواره نگران بوديم كه انتشار چنين اخباري با وجود تلاش تمام رسانه‌ها براي كمك به حوزه‌ي ميراث فرهنگي، موجب دل‌زدگي مردم نسبت به اين حوزه شود. البته اكنون اين اخبار نيز كمي پخته‌تر شده و با ديدگاه‌هاي ديگر از جمله فضاسازي و تصور افق‌هاي دور براي آن همراه شده‌اند.

وي همچنين درباره‌ي واكنش مردم نسبت به عملكرد رسانه‌ها، توضيح داد: بازخورد اجتماعي از اخبار و عملكرد يك رسانه و ادامه‌ي همان روش يا تلاش براي تغيير در منظر اجتماعي و فرهنگي پس از ارزيابي رسانه‌يي مردم، از چالش‌هاي اصلي است كه همواره به‌عنوان يك نكته‌ي مديريتي و يك آسيب جدي بايد مورد توجه قرار گيرد.

او يادآور شد: فعاليت يك رسانه در تحليل وقايع، روشن ساختن و وارد كردن عرصه‌هاي مختلف آن واقعه به صحنه، كار سختي است كه ما هنوز در حوزه‌ي رسانه به آن نرسيده‌ايم.

رحيم‌مشايي پس از اين توضيح‌ها درباره‌ي رسانه، به پرسش‌هاي خبرنگاران ايسنا در حوزه‌هاي مختلف مانند واگذاري پروژه‌هاي حوزه‌ي ميراث فرهنگي به بخش خصوصي، راهكارهاي افزايش سفرهاي داخلي، ارتقاي جايگاه تشكيلاتي صنايع دستي و پرسش‌هايي درباره‌ي مسايل سياسي پاسخ داد كه مشروح اين گفت‌وگو به‌زودي منتشر مي‌شود.

معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري همچنين در دفتر يادبود خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) نوشت:

«بسم‌الله الرحمن الرحيم

امروز دوشنبه يازدهم تيرماه هزار و سيصد و هشتاد و شش، توفيق يافتم تا از خبرگزاري دانشجويان ايران بازديد و ضمن ملاقات با خواهران و برادران عزيزم در اين خبرگزاري با مديريت محترم و تني چند از مسؤولان و خبرنگاران گفت‌وگويي صميمانه داشته باشم. نخست بايد از مجموعه‌ي اين خبرگزاري به‌خاطر حمايت‌هاي مستمر از برنامه‌هاي ارزش‌گذارنده در موضوع ميراث فرهنگي و سياست‌هاي توسعه‌بخش در گردشگري و رويكردهاي نوين احياگر در صنايع دستي صميمانه سپاسگزاري نمايم. گو اين‌كه به‌طور طبيعي وانمود برخي آرايه‌هاي مديريتي و اجرايي در رسانه مي‌تواند همان حقيقت محض يا تماميت آن نباشد و از اين رو در پاره‌اي موارد، محل بحث و نظر باشد. مهم، اساس كار و رويه‌اي است كه وجود دارد و آن فهم مصالح كلي كشور در اين عرصه‌ي مهم و خطير است.

پيشرفت‌هايي كه در اين حوزه حاصل آمده، بي‌شك مرهون همكاري‌ها و همدلي‌ها و هوشياري‌هاي جمعي است و در اين ميانه سهم ايسنا را برجسته مي‌بينم و براي اين رسانه‌ي موثر كه علي‌رغم طول و مجال اندك، جايگاه حرفه‌اي شايسته‌اي را براي خود رقم زده است، توفيقات روزافزون طلب مي‌كنم.

اسفنديار رحيم‌مشايي

معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري»

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۲ تیر ۱۳۸۶ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8604-06814
  • خبرنگار :