ده روز از فصل تابستان سپري شد، نه از جارچي «شهر موشها» بر پردهي نقرهيي خبري هست، نه از «پاتال»ي كه آرزوهاي كودكانهيمان را برآورده كند.
همين دو ماه پيش بود كه در همدان جشنوارهي فيلم كودك و نوجوان برگزار شد و انگار آنجا بود كه فهميديم هنوز سينماي كودك زنده است. در اين جشنواره بود كه معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خبر داد كه گروه سينمايي كودك از خرداد ماه سال جاري كارش را آغاز ميكند.
مهندس جعفريجلوه در گفتوگويي با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اعلام كرد: براي اكران فيلمهاي كودكان و نوجوانان برنامهريزي صورت گرفته و از خرداد ماه تعدادي از سينماها بهصورت مستمر آثار مورد نظر را به مخاطبين خود عرضه خواهند كرد.
تير ماه آمد و فصل تابستان هم آغاز شده و بر پردهي سينماها فيلم كودكي به نمايش درنيامد، نميدانيم باور كنيم به قول وحيد نيكخواه آزاد؛ دوران طلايي سينماي كودك را بايد بهفراموشي بسپاريم.»
اما در عين حال خبر ميرسد كه «نصف مال من نصف مال تو»نيكخواه آزاد كه در جشنوارهي كودك و نوجوان به نمايش درآمد قرار است از اوايل مرداد ماه سال جاري جايگزين فيلم «پاركوي» شود، فيلمي با اين خلاصه داستان: مردي پنهاني دو زن گرفته و بعد از بروز مشكلاتي تصميم ميگيرد اين موضوع را فاش كند كه فرزندانش مانع اين كار ميشوند ...
با نگاهي به آمار بخش مسابقهي جشنوارهي اخير فيلم كودك و نوجوان شاهد نمايش بيش از 12 فيلم در اين بخش بوديم، فيلمهاي «اتوبوس شب»، «بچههاي ابدي»، «تصميم كبري»، «سبز كوچك»، «سبيل مردونه»، «سينه سرخ» ، «عاشق»، «قفلساز»، «گوشواره»، «مثل يك قصه» و «نصف مال من نصف مال تو».
پوران درخشنده در جلسهي «بچههاي ابدي» در جشنوارهي كودك گفته بود: تا وقتي كه زنده است براي كودكان و نوجوانان فيلم خواهد ساخت، بهخاطر پاكي و صداقتي كه دنياي كودكان دارند، عاشق آنها هستم و دوست دارم برايشان كار كنم البته شرايط هم بايد فراهم شود.
وي با بيان اينكه با همه بازيگران نوجوان فيلمهاي فيلمياش ارتباط دارد، ادامه داد: از عليرضا رضائيان فيلم «رابطه» و عطيه معصومي «پرنده كوچك خوشبختي» تا علياحمدفر فيلم «بچههاي ابدي» با همه ارتباط دارم و هرجا هم بتوانم از آنها استفاده خواهم كرد و آنچه براي من مهم است اين است كه آنها از فيلمهاي من اعتماد به نفس گرفتند.
طهماسب صلح جو هم «بچه هاي ابدي» را درامي دانست كه تماشاگر را با سبك واقعيت مستند دانسته و ادامه داده بود: فيلم علاوه بر اينكه داستاني را براي كودكان و نوجوانان تعريف ميكند، به نوعي هم با واقعيتهاي زنگي ارتباط تنگاتنگي دارد.
اما عليرضا رضاداد دبير جشنواره و مديرعامل بنياد سينمايي فارابي از نوع نگاه و تعريف منتقدان از سينماي كودكو نوجوان انتقاد كرده بود.
وي در نشست «قفلساز» گفته بود: تفكر منتقدين و تفكر انتقادي در سينماي ما دچار يك انحراف، كم دانشي و برداشت نادرست شده و اين روند تلقي اشتباهي را از سينماي كودك بوجود آورده است.
او با اعتقاد براينكه مرزبندي دربارهي كودك و براي كودك اشتباه است: متاسفانه اين اشتباهي است كه منتقدين به آن دچار شدهاند و از عنوان «براي كودك» كه درستتر است بهدرستي استفاده نميكنند.
وي اين فيلم را داراي سه ويژگي دانست:«قفل ساز» اولين فيلمي است كه مشكل كودك آزاري را از موضع ناپدري و نامادري مطرح نميكند، ضمن اينكه منازعات فردي در اين فيلم به منازعات جمعي تبديل ميشود و پناه به قانون در فيلم احيا ميشود. همچنين رابطه سهگانه بين سه نسل به نوعي به تصوير كشيده شده است.
به گزارش ايسنا، طهماسب صلحجو كه اداره اين جلسه را برعهده داشت در جواب رضاداد با بيان اينكه تقسيم بنديهاي صورت گرفته در سينماي كودك بيشتر از جانب مسئولين بوده است، گفته بود: ما ناگزير به طبقهبندي و تقسيم هستيم و اينها را نبايد توهين تلقي كنيم و اينكه كسي بگويد فيلمي «درباره» يا «براي كودك» است انتقاد نيست وارزشهاي فيلم نفي نميشود.
رضاداد هم اين موضوع را مطرح كرده بود كه اين موارد از سوي عدهاي تحقيرآميز بيان ميشود و آنهايي كه اين تقسيمبندي را گذاشته بودند، ميدانستند كه تقسميمبنديها برچه اساسي است. الان آنچه در جايي وضع شده به اشتباه در جاي ديگري استفاده ميشود.
غلامرضا رمضاني كارگردان اين فيلم هم بااشاره به نمايش «قفلساز» در جشنواره فيلم فجر گفته بود: آنجا زمزمههايي بود كه فيلم به درد بچهها نميخورد و هدف ساخت آن جشنوارهاي بوده است، اما در نمايشهايي كه در جشنواره كودك داشتيم همه استقبال كردند. ديدن فيلم توسط تماشاگران تا انتها براي من غيرقابل باور بود و معتقدم فيلم در جايگاه واقعي خودش بهنمايش درآمد.
اين كارگردان سينما با بيان اينكه اگر تعريف مشخص از سينماي كودك وجود داشته باشد مشخص خواهد شد «قفل ساز» براي چه قشري ساخته شده است: تعريف الان ما از كودك اين است كه نميفهمند. ما بچههاي خودمان را به شدت تحقير ميكنيم و به همين دليل ميگويم «قفل ساز» درباره كودك است.
رمضاني از تلويزيون به خاطر نوع نگاهش به كودكان و نوجوانان انتقاد كرد و گفته بود: در تلويزيون كاري نديدهام كه كودك شخصيت داشته باشد و مدام به آنها به چشم خردسال نگاه ميكنند و مرتب به آنها هشدار ميدهند. زماني هم كه فيلمنامهاي به آنها براي ساخت ارايه ميكنيم، ميگويند اينها چيست؟ مگر ميخواهي فلسفه مطرح كني؟ و فكر ميكنند بچهها اينها را نميفهمند در صورتي كه فهم بچهها بسيار بالا است.
وي در عين حال به آموزش و پرورش اشاره كرد: اين سازمان هم هيچ حمايتي از سينماي كودك نميكند و مدام شعار مي دهند. حتي پروانه حمايتي هم كه دو سال پيش به فيلم «حيات» اختصاص دادند هنوز به نتيجه نرسيده است.
اين كارگردان در ادامه با اشاره به فيلمهاي «گلنار»، «دزد عروسكها» و «گربهآوازهخوان» اعتقاد دارد: عدهاي ميگويند زمان نمايش اين فيلمها دوران شكوفايي سينماي كودك بود، در صورتي كه من دوران فعلي را تعالي ميدانم چون آن زمان «باغ مظفر» و «بررهاي» وجود نداشت و با توجه بهاينكه فضاي فيلمها متاثر از جامعه بود، طبيعتا از اين فيلمها استقبال ميشد.
به گزارش ايسنا، معاون سينمايي هم در مراسم پاياني جشنوارهي كودك و نوجوان همدان گفته بود: سينماي كودك دوباره متولد شده است، اين حضور پرمخاطب تكاليف ما را متذكر شده بايد براي امروز و فرداي اين سينما كاري كنيم كارستان و سينمايي در خور شان آن رقم زنيم. سينماگران هم بايد با ارايه فيلمهاي خوب و شايسته و لبريز از فرهنگ و هويت ايراني و اسلامي اين رفتار شما را قدرشناسي كنند.
رسول صدرعاملي هم به نمايندگي از داوران جشنواره پيشنهاد داده بود: تا در سالهاي آينده بخش كودكان و نوجوانان جشنواره از هم تفكيك شوند.
انتهاي پيام