سينماي ايران در بهاري كه گذشت

سينماي ايران در سه‌ ماهه‌ي فصل بهار با معضل قاچاق فيلم دست‌و پنجه نرم مي‌كرد و اين معضل آنقدر فراگير شد كه اهالي سينما در اواخر خرداد ماه در موزه‌ي سينما گردهم آمدند تا بي‌سابقه‌ترين گردهمايي را در تاريخ سينماي ايران ثبت كنند.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با سپري شدن سه ماه از آغاز سال 1386، فصل بهار در سينماي ايران را با هم مرور مي‌كنيم:

مجيد مجيدي كارگردان سينماي ايران ـ 15 فروردين ماه ـ در فرهنگسراي بهمن از علاقه‌مندان تست بازيگري گرفت تا براي حضور در «آواز گنجشكها» كه هم‌اكنون در مرحله‌ي فيلمبرداري به‌سر مي‌برد، بازيگر انتخاب كند.

در فروردين ماه بود كه نيكي كريمي كارگردان و بازيگر سينماي ايران به‌عنوان يكي از داوران بخش «سينه فنداسيون كن» معرفي شد.

او به همراه «دومينيك مول»،‌ «دبوراه لانديس» و «جين ماري گوستاول كلزيو» براي انتخاب بهترين اثر در اين بخش حضور پيدا كردند.

ابوالحسن داودي كارگردان سينما خبر داد كه فيلمبرداري صحنه‌هاي اوليه و بخشهاي مستند فيلم سينمايي«لاك‌پشتها» (زاد بوم) را بدون حضور بازيگران اصلي در قشم آغاز كرده است.

فيلم در تهران، قشم و چند شهر آلمان و دوبي فيلمبرداري خواهد شد و به گفته‌ي داودي پرهزينه‌ترين فيلم او است.

داودي در همان گفت‌و گويي كه با ايسنا داشت، از مسائل و مصائب كه در 8 ماه گذشته از سوي يك سازمان بزرگ سينمايي كه نخواست از آن نامي برده شود گله كرد و گفت: اين فيلم بدون شك براي من مظهر همان اتحاد ملي است كه شعار امسال رهبر انقلاب، ما بود و من آن را وظيفه و دين خودم نسبت به وطنم و مردم ايران مي‌دانم، بنابراين برخلاف سنگ‌اندازهايي كه به قصد سود مالي ماهها در راه ساخت اين پروژه مي‌شود، اعلام مي‌كنم كه به هر شكل ممكن آن را خواهم ساخت چرا كه اين فيلم با شرايطي كه براي من ساخته‌اند به حتم وصيت‌نامه من خواهد بود.

در فروردين ماه چهلمين روز در گذشت رسول ملاقلي‌پور بود، هنرمندان و اهالي‌سينما با گردهمايي در آخرين لوكشين فيلم «ميم‌مثل مادر» ياد او را گرامي داشتند.

منوچهر محمدي تهيه‌كننده سينما؛ اين خبر خوش را به آقا رسول داد كه مستندي كه در عراق و كربلا تصميم به ساختش گرفته بود، درباره‌ي ضريح امام حسين(ع) به نام «شش گوشه عرش» توسط رضا مير كريمي به پايان مي‌رسد.

ـ نمي‌توان فروردين ماه سال 86 را سپري كرد و از فيلم «اخراجي‌ها» كه تاكنون پرفروش ترين فيلم سال شده است، يادي نكرد.

مسعود ده‌نمكي در جلسه‌ي پرسش و پاسخ فيلم «اخراجي‌ها» در دانشگاه تهران در پاسخ به‌كساني كه سي‌دي قاچاق فيلم را عرضه كردند، گفت: قصد داريم با اضافه كردن 40 دقيقه به فيلم «اخراجي‌ها»، پاتكي به پخش‌كنندگان نسخه‌ي قاچاق اين فيلم بزنيم.

وي همچنين با انتقاد از كساني كه بدخواه فيلم بودند و نگذاشتند «اخراجي‌ها» به آن ركورد افسانه‌اي برسد، اظهار داشت: الان از سر تدوين مجدد اين فيلم آمدم و اگر ارشاد اجازه دهد 40 دقيقه به آن اضافه خواهيم كرد.

ده‌نمكي در عين حال در آن نشست گفت: اين خبر را در جمع خودماني شما دادم و اگر رسانه‌اي شود آن را تكذيب خواهم كرد.

اواخر فروردين ماه دهمين سال‌روز آتش‌سوزي سينما آزادي بود. مديرعامل توسعه فضاهاي فرهنگي معاونت امور اجتماعي شهرداري تهران در گفت‌و گويي با ايسنا اظهار اميدواري كرد: روزشمار افتتاح اين سينما به‌شمارش منفي نرسد و اين سالن با 5 سالن و مسايل جانبي در 22 بهمن ماه 86 افتتاح شود.

ارديبهشت ماه خبر رسيد، محمد رضا اصلاني كارگردان سينما بعد 35 سال دومين فيلم سينمايي را مقابل دوربين مي‌برد و اين روزها او مشغول فيلمبرداري آتش سبز در شهرستان بيرجند است.

اصلاني گفته بود: اين فيلم را روايتي خاص از قصه معروف و كهن «سنگ صبور» دانست و گفت: در ابتدا قرار بود داستان فيلم در ارگ بم اتفاق بي‌افتد و در حاليكه همه چيز آماده شروع فيلمبرداري بود آن زلزله بسيار بد آمد و كار متوقف شد.

وي افزود: با تغييراتي كه در داستان صورت گرفت در فيلمنامه جديد فقط صحنه‌هايي را از ارگ بم خواهيم داشت و ديگر با داخل آن كاري نداريم.

در روزهاي ارديبهشت ماه بود كه معضل قاچاق همزمان فيلم‌هاي روي پرده سخنگوي اتحاديه‌ي تهيه‌كنندگان را مجبور كرد كه به اظهار نظر صريحي بپردازد:عدم اكران فيلمهاي سينمايي تا روشن شدن وضعيت سرقت فيلمهاي ايراني روي پرده در دستور كار شوراي مركزي اتحاديه قرار گرفته است.

وي اعلام كرد: شوراي مركزي تصميم گرفت، اگر امنيت اكران تامين نشود به‌عنوان اعتراض به شرايط موجود، از اكران فيلمهاي بعدي خودداري كند.

مدير كل اداره‌ي نظارت و ارزشيابي نيز همان زمان اعلام كرد: بحث سوءاستفاده و سرقت آثار سينمايي مساله‌ي نيست كه با انجام اقداماتي بتوانيم آن‌را بطور كامل حل كنيم.

وي همچنين به درباره‌ي راهكارهاي اين اداره همچون كوتاه كردن مدت اكران فيلمها و افزايش تعداد سالنها و اختصاص دو ميليارد ريال بودجه از سوي معاونت سينمايي خبر داد.

و ارديبهشت ماه رييس شوراي مركزي اتحاديه‌ي تهيه‌كنندگان سينماي ايران در نامه‌ي خطاب به محمود اربابي مديركل ارزشيابي و نظارت سينماي حرفه‌اي خواستار بيمه‌ي سرقت و بيمه سرمايه‌گذاري فيلمهاي سينمايي شد.

پرويز پرستويي بازيگر سينماي ايران به عنوان دبير يازدهمين جشن خانه‌ي سينما معرفي شد.

در حاليكه چهار ماه تا ـ 21 شهريور ماه ـ روز ملي سينما و جشن خانه‌ي سينما باقي‌ بود، براي نخستين‌بار در طول تاريخ برگزاري اين جشن يك بازيگر دبير جشن خانه‌ي سينما شد.

اما سرانجام در ارديبهشت ماه 86 بود كه بهرام بيضايي باز هم فيلم نساخت.

ساخت فيلم «لبه‌ي پرتگاه» به كارگرداني بهرام بيضايي به دليل فراهم نشدن شرايط لازم، منتفي اعلام شد.

بهرام بيضايي و سيران فيلم ضمن تشكر از همه‌ي بازيگران و عواملي كه قرار بود در «لبه‌ي پرتگاه»‌همكاري كنند، ابراز اميدواري كردند كه در فيلم جايگزين آينده از همكاري آنان بهره‌مند شوند.

در اين نمابر ارسالي از سوي سيران فيلم توضيح بيشتري داده نشده است.

بيضايي زماني گفته بود: من چون نمي‌فهم كه در كجاي دنيا زندگي مي‌كنم هميشه فكر مي‌كنم در يك قدمي فيلمسازي هستم ولي هميشه مي‌بينم خيلي از آن دورم! اوعنوان كرده بود:«نمي‌دانم چرا اينگونه است؟ من نمي‌دانم كي فيلم بعدي من ساخته مي‌شود و بالاخره آيا آن فيلمي كه من دلم مي‌خواهد، ساخته خواهد شد يا نه؟»

اما در همين ماه خبر رسيد كه عباس كيارستمي جديدترين فيلمش «رونوشت برابر اصل است» را با حضور «ژوليت بينوش» (بازيگر فرانسوي) مي‌سازد.

اين كارگردان مطرح سينماي ايران در عين حال كه خبرهاي از حضور جهاني‌اش منتشر مي‌شد، در ايران كارگاه فيلم‌سازي‌اش را با موضوع «درخت و تاكسي» پيگيري كرد.

فيلمي كه كيارستمي قرار است بسازد و اين روزها هم مشغول انتخاب بازيگرانش است، بر اساس قصه يك شخصيت واقعي در كشور ايتاليا و منطقه توسكان شهر (San gimignano) ساخته خواهد شد.

و پيش‌بيني مي‌شود كه اين فيلم شهريور يا مهر ماه ساخته شود.

جشنواره‌ي كودك و نوجوان اصفهان در ارديبهشت ماه برگزار شد و در آن از احياي دوباره‌ي گروه نمايش‌دهنده‌ي سينماي كودك خبر دادند.

سيف‌الله داد رييس دوسالانه فيلم جهان اسلام شد. فرهنگستان هنر اعلام كرد، در ادامه‌ي سياست برگزاري دوسالانه‌هاي جهان اسلام، طي حكمي از سوي مهندس ميرحسين موسوي - رييس فرهنگستان هنر -، سيف الله داد، كارگردان سينما و خالق آثاري چون "بازمانده"، "كاني مانگا" و...، به‌عنوان رييس و محمدعلي حسين‌نژاد به‌عنوان دبير نخستين دوسالانه فيلم جهان اسلام منصوب شدند.

مجمع فيلم‌سازان سينماي ايران در ارديبهشت ماه در متن بيانيه‌ي اعلام كرد: «مسوولين محترمي كه رشته حيات و ممات سينماي ملي به‌دست شما سپرده شده است و خود را به‌حفظ استقلال فرهنگي وهويت ملي ملتزم مي‌دانيد، بدانيد و آگاه باشيد كه فيلمسازان ايران علي‌رغم همه بوق و كرناهاي رسانه‌اي در بحراني‌ترين شرايط پس از انقلاب به سر مي‌برند و بين نابودي حرفه‌اي و پذيرش «پول» به عنوان تنها معيار ارزش‌ها ناچار از انتخاب هستند!»

در اين متن بيانيه‌ي اعلام شده است: جريان انحصار، سينماي ملي را به سراشيب انحطاط خواهد كشاند و به دلايل و چگونگي آن پرداختند.

16 ارديبهشت ماه 86 نسل‌هاي مختلف كارگردانان سينماي ايران در يك قاب قرار گرفتند و از شاپور قريب، عباس كيارستمي، كيانوش عياري و اصغرفرهادي، نسل‌هاي سالهاي‌ دور و نزديك كارگرداني سينماي ايران، تقدير كردند.

رييس كانون كارگردانان در بخشي از اين مراسم گفت: يك فيلم ساز تحقير شده هيچ اثر مهمي را نمي‌تواند خلق كند، بايد انديشه آزاد باشد تا كارهاي خوبي خلق شود.

رضا ميركريمي استعفا خود را از مديرعاملي خانه‌ سينما به هيات مديره‌ي اين تشكل صنفي در ارديبهشت ماه تسليم كرد.

وي به ايسنا گفته بود: با توجه به اينكه تا آخر سال 85 به دوستان خانه‌ي سينما قول داده بودم كه مسووليت مديرعاملي را برعهده داشته باشم و اين زمان به پايان رسيده است، اين استعفا را ارايه كرد. اما اين استعفا مورد پذيرش قرار نگرفت.

ابوالفضل جليلي كارگردان سينما با صدور نامه‌اي و با گلايه از عدم اكران فيلمهايش اعلام كرد: ديگر تحت هيچ شرايطي براي سينما و اكران عمومي فيلم نخواهم ساخت.

اين كارگردان سينماي ايران در متن نامه‌اي كه اختصاصا در اختيار ايسنا قرار داده آورده است: با احترام و اعلام حمايت از قانون حقوق مولفين و تهيه‌كنندگان سينما، به‌دليل عدم اكران كليه‌ي دوازده فيلمي كه تاكنون ساخته‌ام، خصوصا فيلم ما قبل آخرم «گل يا پوچ» كه كلا با سرمايه شخصي و به‌ادعاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پروانه‌ي ساخت و پخش فيلم ارايه گرديده اما پس از دو سال و اندي كه از ساخت و آن گذشته و نام آن نيز در يك سريال تلويزيوني استفاده گرديده، هنوز به‌نمايش درنيامده و نخواهد آمد و بيشتر به‌احترام دانشجويان و جواناني كه طي سالها تماس خواستار اين فيلمها شده‌اند، تصميم گرفته‌ام DVD آن تعداد از فيلمهايم را كه اختيار حقوق مادي و معنوي‌اش را دارم، مجانا در اختيار اين دوستان قرار داده و از آنها نيز تقاضا دارم كه فيلمها را كپي كرده در اختيار ديگران قرار دهند.

روند معضل قاچاق در سينماي ايران در اواسط فصل بهار با انتشار سي‌دي توقيف شده‌ي فيلم «نقاب» وارد مرحله‌ي جديدي شد.

تهيه‌كننده‌ي فيلم «نقاب» مراسمي برپا كرد و در آن مراسم منوچهر محمدي اعلام كرد: ما بيشتر و محكم‌تر فيلم خواهيم ساخت و از همه هوش و توان خود بهره مي‌گيريم تا نگذاريم حقوق هنرمندان پايمال شود.

رييس كانون تهيه كنندگان سينماي ايران در اعتراض به‌عرضه غير قانوني فيلم‌هاي ايراني به‌شبكه قاچاق ادامه داد: سينماي ايران ثابت‌كرده است كه زندگي ققنوس‌واري دارد بنابراين ممكن است آتش بگيرد، اما نمي‌ميرد و از خاكسترش ققنوس ديگري پديد مي‌آيد و دست‌هايي هم كه كمر به‌قتل سينماي ايران بستند، بدانند كه به بي‌راهه مي‌روند و نابودي سينماي ايران خيالي پوچ است.

وي مراسم فوق را مجلس ترحيم سينماي ايران ندانست و ادامه داد: اين مراسم فرصتي براي اعلام رسمي جنگ سينماي ايران براي مقابله با باند قاچاق فيلم‌ها است.

محمدي با بيان اينكه كاملا به بي‌نتيجگي نهادهاي رسمي و قانوني براي برخورد با اين قضيه واقف شده‌ايم ادامه داد: ‌آنها علي‌رغم ميل باطني كار عملي انجام نمي‌دهند و اگر اينگونه بود بايد اين ماجرا از سر چشمه خشك مي‌شد و به جايي نمي‌رسيد كه از سوي اين باند اعلام شود به‌محض اكران يك فيلم، نسخه غير مجازش عرضه مي‌شود.

به گزارش ايسنا، اين تهيه كننده افزود: در اين جنگ نابرابر تكيه ما مردم است و هيچ پايگاهي جز آنها نداريم و خواهش مي‌كنيم اگر براي هنر كشورتان ارزش قائل هستيد، ما را ياري كنيد و با حضور در سالن‌هاي سينما و نخريدن اين نسخه‌هاي غيرمجاز از ما حمايت كنيد.

اما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني 22 خرداد ماه كليات طرح فوريتي اصلاح قانون نحوه مجازات اشخاصي كه در امور سمعي و بصري فعاليت غيرمجاز مي‌كنند را با 148 راي موافق تصويب و بلافاصله به خاطر فوريتي بودن طرح رسيدگي به جزئيات آن را آغاز كردند.

با تصويب ماده يك از اين طرح، هر شخص حقيقي و حقوقي كه مبادرت به هرگونه اعمالي براي معرفي آثار سمعي و بصري غيرمجاز به جاي آثار مجاز نمايد و يا با تكثير بدون مجوز آثار مجاز موجب تضييع حقوق صاحب اثر شود، اعم از جعل برچسب رسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي الصاق شده بر روي نوار و يا تعويض نوار يا محتوي داخل كاست نوار داراي برچسب و نظاير آن، برحسب مورد علاوه بر مجازات جعل و پرداخت خسارت وارده، در جايي كه تضييع حقوق موجب خسارت مالي است در صورت مطالبه صاحبان اثرخسارت وارده را جبران مي‌كند و در هر حال به جريمه نقدي از دو ميليون ريال تا بيست ميليون ريال محكوم مي‌شود.

به دنبال تصويب اين قانون معاون‌ امور سينمايي‌ و سمعي بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با ارسال نامه‌اي خطاب به‌ دکترغلامعلي حدادعادل رييس مجلس شوراي‌ اسلامي، مراتب قدرداني خويش و سينماگران كشور را از اقدامات اخير آن قوه در خصوص برخورد جدي و قانوني با متخلفان و مجرمان در حوزه تكثير، سرقت، قاچاق و توزيع غير قانوني آثار سمعي و بصري ابراز داشت.

همان روزها فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ اعلام كرد: وجود فيلم غيرمجاز در هر مغازه‌اي جنس دزدي محسوب مي‌شود و در صورت مشاهده حتي يك نمونه، مغازه پلمپ خواهد شد.

اربابي هم خبر داد كه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از رياست جمهوري درخواست تشكيل صندوق جبران خسارت فيلم‌هاي آسيب‌ديده از سرقت را مطرح كرده است.

 آخرين روزهاي فصل بهاربراي سينماي ايران با گردهمايي سينماگران و قرائت بيانيه‌ي همراه بود.

و در آن بيانيه تمامي نهادها و مسوولين مرتبط را به تحركي جدي و نه فرمايشي، فرا خواندن و اعلام شد: سينماي ايران عزم راسخ دارد تا با گسترش دامنه‌ي اعتراضات جدي و قاطع خود از تمامي ابزار، امكانات وتوانمنديهاي خود براي نجات سينماي نوين ايران از محاق موجود استفاده كند.

سينماي ايران اميدوارست كه مسوولين فرهنگي ونهادهاي زيربط، اين اولين هشدار را جدي گرفته و در جريان اين جنگ نابرابر سينما در مقابل باندهاي مافيايي اقتصادي و ضد فرهنگي، به كمك و ياري آنان بشتابند.

سينماي ايران بهارش را با تمام نگراني‌هاي اهالي سينما از معضل قاچاق فيلم با نمايش بيش از 17 فيلم در سينماهاي ايران به پايان رساند.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۵ تیر ۱۳۸۶ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8604-02536
  • خبرنگار : 71091