سه سال بعد از طرح ثبت جهاني؛ پرونده‌ي «تعزيه» در انتظار ثبت ملي است

در حاليكه بيش از سه سال است «تعزيه» به عنوان ميراث جهاني قرار است در يونسكو ثبت شود، مشكل ثبت ملي تعزيه در ايران به نتيجه نرسيده است.

اين در حالي است كه مسوول ثبت پرونده تعزيه به‌عنوان ميراث شفاهي و معنوي در گفت‌و گويي با خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: با برگزار شدن اجلاس چين بايد منتظر تصويب نهايي ضوابط جديد يونسكو در اجلاس ماه سپتامبر باشيم.

لاله تقيان درباره نشست چين افزود: در حال حاضر گزارش اجلاس چين را گرفته‌ايم كه طي آن بحث ثبت ميراث معنوي به عنوان ميراث ملي تصويب شده است.

وي در ادامه تصريح كرد: پيرو اين مساله بايد قبل از هر گونه اقدامي پرونده تعزيه را به ثبت ميراث ملي برسانيم كه در حال حاضر مقدمات اين كار در حال انجام است، ولي با توجه به مشخص نبودن معيارهاي ثبت ملي اين كار زمان مي‌برد.

تقيان در ادامه به فعاليتهاي مركز مردم‌شناسي اشاره كرد و گفت: با توجه به اينكه تاكنون پرونده‌اي به عنوان ميراث معنوي نداشته‌ايم، پس ضوابطي و معيار مشخصي براي ثبت در اين حوزه وجود ندارد، ولي مسوولان مركز مردم شناسي در حال بررسي ومكتوب كردن اين ضوابط در فرصت كوتاهي هستند و به محض مشخص شدن اين بخش و برگزاري اجلاس سپتامبر كار ثبت پرونده تعزيه را پيگيري خواهيم كرد.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۳ تیر ۱۳۸۶ / ۱۲:۴۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8604-01077
  • خبرنگار :