«آقاي بازيگر سينماي ايران در 83 سالگي تقدير شد» علي‌ نصيريان: عزت‌الله‌ انتظامي بازيگر چند بعدي است

عزت‌الله انتظامي گفت: هيج وقت مايوس نشدم و هنوز هم عاشقانه كارم را دوست دارم و علاقه‌مندم كاري انجام دهم كه از قبلي‌ها بهتر باشد.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين بازيگر پيشكسوت كه همزمان با سال‌روز تولدش در مراسمي تحت عنوان «ديدار با عزت‌اله انتظامي» سخن مي‌گفت، با بيان اينكه آدم هميشه دوست دارد در اين رشته‌ به جاهاي بالاتر برسد اظهار داشت: خوشبختانه خدا نيرويي به من داده كه فعاليتم را ادامه دهم و در آخرين كارم هم كه با رسول صدرعاملي در مشهد بود يك ماه مداوم در شرايط سخت مشغول بودم و هنوز هم تا آماده شدن كارهايم دلهره دارم كه خوب شده است يا نه.

وي افزود: از نسل ما افراد معدودي همانند آقايان مشايخي، نصيريان و كشاورز باقي مانده‌اند و هنوز هم مي‌بينيم كه همان قديمي‌ها مشغول هستند و چهره‌هاي زيادي در اين عرصه مشاهده نمي‌شود كه اين روند جاي سوال دارد.

انتظامي با گلايه از محدوديت‌ فضاهاي تئاتر گفت: همين باعث شد بچه‌هاي تئاتر جذب تلويزيون بشوند بايد در فرهنگسراها برنامه‌هاي تئاتر اجرا شود و كمك‌ مالي بشود تا چرخ اين هنر بچرخد چون پايه‌ سينما هم در تئاتر بسته مي‌شود و بهترين‌هاي اين حوزه در قبل و بعد از انقلاب از تئاتر آمده‌اند.

اين بازيگر پيشكسوت به حضور مجدد در روي صحنه اظهار علاقه كرد و اظهار داشت: دلم مي‌خواهد يك تئاتر خوب بازي كنم و هفته گذشته حدود 3و4 متن خواندم كه خوشم نيامد چون به نظرم تماشاگر حساس است و گذشت ندارد، كافي است يك اثر بد ببيند و ديگر توجه نكند، به خاطر همين در كاري كه بازي مي‌كنم تا خوب نشود آرامش پيدا نمي‌كنم.

به گزارش ايسنا، در ابتداي اين مراسم علي نصيريان در سخناني انتظامي را بازيگر جستجوگري دانست و گفت: استعداد توان و نيروي خلاقانه ايشان بسيار زياد وخودجوش است و كاربازيگري‌اش منحصر به يك بخش نيست و ابعاد مختلفي دارد.

وي تاكيد كرد: انتظامي بازيگري چند بعدي است كه در همه نقش‌ها مي‌تواند به خوبي بازي كند، ضمن آنكه آشنايي و تبحر ايشان روي نمايش‌هاي سنتي و تخت حوضي هم ستودني است و علاوه بر مطالعاتي كه بر روي اين آثار داشته‌اند خيلي خوب مي‌توانند آنها را ارايه دهند.

نصيريان رشد و شكوفاي انتظامي را از دوره حضورش در اداره هنرهاي دراماتيك دانست و يادآور شد: سال 48 و آشنايي با داريوش مهرجويي و حضور در فيلم «گاو» اوج شكوفايي ايشان محسوب مي‌شود انتظامي در دوره‌اي شانس كاركردن با عبدالحسين نوشين را داشت كه نقطه عطف تئاتر ايران به حساب مي‌آيد و براي ايشان هم بسيار تاثيرگذار بود.

اين بازيگر برگزاري چنين جلساتي را بسيار مفيد دانست و گفت: صرف نظر از تشويق و احترام بايد روي روال كار اشخاصي كه در كار هنري‌شان توفيق داشتند نگاه پژوهشي داشته باشيم و علت رسيدن اين افراد را به چنين مراحل ريشه‌يابي كنيم تا دريابيم چه چيزهايي تاثير گذار بوده است.

ايرج راد هم به عنوان ديگر سخنران اين مراسم با تبريك تولد عزت‌الله انتظامي اظهار داشت: باعث افتخار است كه ايشان بعد از 70 سال فعاليت پرانرژي به عنوان يك هنرمند شاخص در اينجا حضور دارند و جا دارد در روز تولد چنين عزيزاني حداقل در محل تولدشان چراغاني شود تا همه بدانند در كجا متولد شده‌اند يا حتي نام اين محله‌ها را بنام اين عزيزان نامگذاري كنيم.

وي انتظامي را عاشق و شيفته هنر دانست و گفت: ايشان حضور صحنه‌اي كاملا نافذي دارند و بسيار با احتياط در نقش‌هاي مختلف ظاهر مي‌شوند.

اين بازيگر با اعتقاد بر اينكه عزت‌الله انتظامي صاحب سبك است، ادامه داد: او حتي از بزرگترين بازيگران جهاني هم تقليد نمي‌كنند و اگر هم الگو مي‌گيرد چيزي است كه با شناخت خودشان پيدا مي‌كنند و با تبحر كامل آنرا خلق مي‌كنند.

در پايان اين نشست انتظامي در پاسخ به سوالي درباره احداث موزه تئاتر گفت: چند سالي است كه گرفتار اين موضوع هستيم و تعدادي از مكانها را ديده‌ايم اما آنها را نپسنديده‌ايم. اما پيشنهاد ما محل تئاتر تهران به عنوان قديمي‌ترين محل اجرا تئاتر در تهران است كه مورد موافقت هم واقع شده و قرار است در اختيار موزه قرار بگيرد.

وي درباره رضايت از فيلم‌هايش اظهار داشت: در ميان كارهايم تنها يكي دو فيلم هستند كه آنها را نمي‌بينيم و مي ترسم هنگام ديدنشان حالم به‌هم بخورد اما بقيه را دوست دارم. تنها چيزي كه من را راضي مي‌كند نگاه مردم است و هيچ جايزه‌اي هم جاي برخورد با مردم را نمي‌گيرد.

به گزارش ايسنا، در پايان اين مراسم كه توسط فرهنگستان هنر برگزار شد، لوح تقدير اين فرهنگستان به عزت‌الله‌ انتظامي اهدا شد.

مهدي صباغ زاده و محمد بزرگ ‌نيا از كارگردانان سينما از حاضران اين مراسم بودند.

در حاشيه:

ـ انتظامي در بخشي از سخنانش به شايعه فوتش اشاره كرد و گفت: چند هفته است كه مي‌گويند من مرده‌ام و امروز هم خانم كارگرداني تماس گرفت و با نگراني جوياي حالم شد و شنيده بود كه سكته كرده‌ام اما من دوباره متولد شده‌ام.

ـ بهروز افخمي هم قرار بود به عنوان سخنران در اين مراسم حاضر باشد به دليل فيلمبرداري فيلم «فرزند صبح» نتوانست در اين مراسم شركت كند.

به گفته‌ي برگزار كنندگان اين نشست، جلسات ديدار با هنرمندان قرار است در آخر هر ماه ادامه داشته باشد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۱ تیر ۱۳۸۶ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8604-00126
  • خبرنگار : 71133