جمشيد حقيقت‌شناس: سياستمداران نمي‌دانند با هنر جديد مي‌توانند پيامشان را به مردم برسانند

جمشيد حقيقت‌شناس تاكيد كرد، هنر جديد مديومي است كه در گذشته نيز تجربه شده و درواقع به اين شكل كه خارج از محيط زندگي استفاده شود، نبوده است. مثلا زماني كه در يك كار از شيئي استفاده مي‌كنيم كه در مكان خودش نيست، تلقي تازه‌اي از آن شيء داشته‌ايم. ضمن آنكه جابه‌جايي مكان و نحوه‌ي ارايه‌ي آثار، به ارتباط استنباط هنر هنرمند با مردم كمك مي‌كند. اين هنرمند نقاش به خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت، تفاوت امكاناتي هنر جديد را با هنرهاي ديگر در اين مي‌بيند كه اگر در گذشته در كادر نقاشي پيام خود را منتقل مي‌كرد، اكنون براي آن فضا ايجاد كرده، بيننده را وارد دنيايي مي‌كند كه خودش قسمتي از اثر و وارد تخيلات موضوع مي‌شود. در هنر جديد، هنرمند چيزي را بيان نمي‌كند، بلكه فضايي را ايجاد مي‌كند تا گفت‌وگويي انجام شود. به‌گمان او، زماني كه محدوديت هنرهاي كلاسيك برداشته مي‌شود، قسمتي از جهان را در اختيار مي‌گيريد كه محدود به مكان نيست و در هر جايي مي‌توان پيام را انتقال داد؛ مثل تماشاي يك رويداد كه در خيابان قرار مي‌گيرد. اين خصوصيت، اين هنر را با زندگي و طبيعت مرتبط مي‌كند و آن بخشي كه در ويديوآرت هست، حذف مي‌شود و هنرمندان قسمتي از فيلم مي‌شوند. او همچنين عنوان كرد، آن‌چه از كودكي براي ما باقي مانده، جز يك يادگار و خاطره نيست و ماديت آن از بين مي‌رود. هنر جديد بر ذهنيت، حافظه و خاطره‌ي افراد تكيه دارد و فضايي را ايجاد مي‌كند تا مخاطب صاحب يك خاطره‌ي بزرگ شود. مي‌توان يك مجسمه ساخت كه در آن كودكي يك فرد به تصوير كشيده شده باشد. مالكيت، مكان و جسميت يك شيء مهم نيست؛ براي همين، مير و در عين حال، در ذهن مخاطب ماندگار است. به‌گفته‌ي حقيقت‌شناس اين هنر در ايران شكل آزمايشي دارد، اما در غرب از آن در تجارت، فروش محصولات و حتا رقابت‌هاي سياسي استفاده مي‌شود. يك فروشنده كالاي ايراني هنوز متوجه نشده است كه با استفاده از اين هنر، كالايش ديده مي‌شود و يا يك سياستمدار نمي‌داند كه با كمك اين هنر، مي‌تواند پيام خود را به مردم برساند. او به‌رغم آنكه يكي از مشكلات هنر جديد را در تكثير و منتشر نشدنش ‌دانست، در عين حال تصريح كرد، اين مهجور بودن باعث شده است در اختيار همگان قرار نگيرد، و نيز اينكه اين هنر در ايران مانند ساير رشته‌ها رشد نكرده و از سوي ديگر هم با تجربه است كه شكل مي‌گيرد و نه آموزش، از محدوديت‌ها براي بيان ذهنياتش استفاده مي‌كند و خلق آثارش را هميشه با يك محدوديت شروع مي‌كنم. اثري كه جمشيد حقيقت‌شناس به‌همراهي همسرش - مهناز پسيخاني - در نمايشگاه هنر جديد ارايه كرده، "خاطرات گمشده‌ اشيا" نام دارد كه سه مقطع مختلف جنگ را به‌نمايش مي‌گذارد. در اين كار، اشيايي كه از جنگ به‌ياد داريم، از خرما تا ماسك‌هاي شيميايي، در كادرهايي مساوي چسبانده شده و برخي هم طراحي يا نوشته‌ شده‌اند. بخشي از يك فيلم نيز همراه با اين اثر به نمايش درآمد. انتهاي پيام
  • جمعه/ ۲۵ خرداد ۱۳۸۶ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8603-17873
  • خبرنگار :