3 / اجتماع سينماگران در موزه‌ي سينما / جعفري‌جلوه: آنها سينما را ضعيف مي‌خواهند

جعفري جلوه معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اجتماع سينماگران در موزه‌ي سينما گفت: معضل قاچاق فيلم با اهداف مختلف در حال انجام است كه هم اقتصاد سينما را هدف قرار گرفته است و هم ارتباط مردم با سينما را، آنها سينما را ضعيف مي‌خواهند، چرا كه سينما زباني نافذ دارد. به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وي ادامه داد: طرح‌هاي مختلفي دارند و مي‌خواهند آشكار و نهان اين سينما را جهت دهند، اين پديده براي زمين‌گير كردن سينما در حال انجام است كه حتي مشروعيت سينما را هم مورد هدف قرار داده است، به تعبير من اينها كساني هستند كه سينما را با يك رويكرد اصيل و با كيفيت و ساختار بالا نمي‌خواهند طرح‌هاي بسياري است كه ما و شما با ديگر دستگاه‌هاي موثر تعريف كنيم، تا سينمايي براي فردا داشته باشيم. اميررضا خادم عضو كميسيون فرهنگي مجلس نيز با اشاره به اقدامات مجلس شوراي اسلامي در حمايت از هنرمندان گفت: دو برابر شدن بودجه‌ي سينما و تئاتر حداقل كاري بود كه ما در مجلس مي‌توانستيم انجام دهيم و همچنين كميسيون فرهنگي براي ورود بخش فرهنگ و هنر به فعاليتهاي اشتغال‌زا تلاش بسياري انجام داده است كه يكي از نكات مهم و اصولي كه شما سينماگران به آن اعتقاد داريد، اين است كه هنر و سينماي ما نبايد «دولت‌ساخت» باشد و بايد توسط خود مردم ساخته شود و به مردم عرضه شود و حمايتهاي دولت بايد غير مستقيم باشد تا اهالي سينما و هنر بتوانند فعاليت مستمر داشته باشد. به گزارش ايسنا اين عضو كميسون فرهنگي ادامه داد: آخرين كار طرح مبارزه با موضوع قاچاق فيلم تجمعي است كه امروز براي آن اينجا جمع شده‌ايم و چندي قبل به مجلس ارايه شد و هفته‌ي گذشته مصوبه‌ي با افزايش ميزان سطح جرايم به تصويب رسيد. عليرضا رئيسيان رييس كانون كارگردانان سينماي ايران نيز گفت: سينماي ايران جزو 10 تا 15 كشور اول توليد كننده در سطح جهان است و به لحاظ فضاي نمايشي جزو ده تاي آخر محسوب مي‌شود كه اين يعني فاجعه و از اين بدتر كه در اين فضاي نمايشي محدود قاچاق فيلم هم مي‌شود. وي با اشاره به صحبتهاي خادم گفت: اين قانون به هيچ وجه مورد تاييد ما نيست و درخواست مي‌كنيم به شكلي كه خواست ما باشد اصلاح شود پشتوانه‌ي اصلي سينما مخاطبين هستند و مردم، سينماي ايران را دوست دارد و توقع داريم وكلاي ملت به خواست مردم اهميت دهند. رويا تيموريان بازيگر سينماي ايران هم گفت: ما بضاعت كمي در سينماي ايران داريم و اين معضل قاچاق فيلمها اين بضاعت كم را هم هر روز كمرنگ تر مي‌كند در جايي كه هر روز با عدم امنيت شغلي و نداشتن بيمه‌ي بيكاري روبرو هستيم، آيا امروز ضرورت مصوب شدن طرح بيمه‌ي بيكاري تمام صنوف سينمايي نبايد در دستور عاجل قرار بگيرد. وي ادامه داد: اين يورش ضد فرهنگي تنها جامع سينمايي بلكه بخشهاي ديگر را كه وابسته به آن هستند و خيل عظيم كساني كه مي‌خواهند وارد حوزه بشوند را بي‌انگيزه مي‌كند. كيومرث پوراحمد هم پخش شدن اين سي‌دي‌ها را يك بخش عرضه و يك بخش تقاضا دانست و ادامه داد: چرا وقتي سلاحي دزديده مي‌شود همه پي‌گير پيدا كردن آن مي‌شوند و آن را مخل امنيت مي‌دانند اين هم امنيت سينماي ملي است و نه فقط امنيت سرمايه‌گذار، امنيت تك تك بچه‌هاي سينما. بايد با تبليغات وسيع به مردم بگوييم اين دزدي و مال حرام است و اين را به مردم تفهيم كنيم تا در باور آنها شكل بگيرد و اين كار را نكنند ديگر معضل ما نبود سالن سينما است و نمي‌دانم چرا در كشوري مثل ايران سالن سينما نداريم. فرشته طائرپور تهيه‌كننده‌ي سينما نيز گفت: سخنم را با دو پرسش آغاز مي‌كنم رياست محترم قوه قضاييه در نظام عدل شما ديه‌ي روح يك فيلمساز چقدر است در مقايسه با دست و پا و دندان شكسته به روان له‌ شده‌ي يك سينماگر چه بها و خسارتي تعلق مي‌گيرد. وي ادامه داد: جناب آقاي شاهرودي روان سينماگران ايران دارد تخريب مي‌شود و تمام آن انگيزه‌ها و پايداري‌ها كه در سالهاي جنگ و كمبود اين سينما را در انواع متنوع آن از دفاع مقدس و خانوادگي گرفته تا كمدي و كودك سرپا نگه داشت دارد از بين مي‌رود، فكر كنيد. وي همچنين خطاب به رئيس جمهور گفت: چرا يك بار هم به استان سينماي ملي ايران سفر نمي‌كنيد و با اهالي آن به زباني در شان خودشان حرف نمي‌زنيد آيا در ميان مشاورين هنري شما كساني هستند كه اهميت ملي بودن و جهاني بودن سينماي ايران را فارغ ‌از فيلمهايي كه شما و حتي خود ما دوست نداريم بشناسند و بشناسانند. براي من به عنوان يك فيلمساز كودك سينماي ملي ايران و مخاطبان آن به اندازه‌ي انرژي هسته‌اي مهم هستند و حق مسلم ديگري از حقوق مردم اين كشورند براي من توجه مسوولان به سهم مردم از فرهنگ اين سرزمين از سهميه‌بندي بنزين حساس‌تر است. اين تهيه‌كننده‌ي سينماي ايران گفت: يكي از ويژگي‌هاي حركت امروز سينماي ايران همدلي اصحاب آن با مديريتهاي دانا، هنردوست و مشفق در حوزه‌ي مختلف نظام براي حل بحران حادث است شايد سينماي ايران در طول عمر خود اينگونه استيصال، اتحاد و قدرت را توامان تجربه نكرده باشد. اين دستاورد تاريخي رواني و اجتماعي را قدر مي‌دانيم و براي ادامه‌ي راه خود تا تحقق حقوق حقه و معوقه‌ي سينماي فاخر ملي ايران بعد از اميد به تاييدات خداي امين به همين اتفاق بزرگ دلگرم خواهيم بود. عليرضا داوودنژاد تهيه‌كننده‌ي سينما نيز وصف سينماي ايران را مسكين، يتيم و اسير دانست و از رئيس جمهور خواست مثل امور مهم ديگر به اين مساله‌ي هم رسيدگي كند. فرهاد توحيدي فيلم‌نامه‌نويس هم در بخشي از اين مراسم فيلمنامه‌اي را كه با اين موضوع نوشته بود قرائت كرد. پايان بخش اين مراسم كه جمع زيادي از سينماگران به همراه مسولين سينمايي حضور داشتند، قطعنامه‌ي اولين گردهمايي سينماگران در دفاع از حقوق سينماي ايران بود كه توسط پرويز پرستويي قرائت شد. ادامه دارد
  • سه‌شنبه/ ۲۹ خرداد ۱۳۸۶ / ۱۴:۴۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8603-16157
  • خبرنگار : 71133