نمايشگاه صنايع دستي در دانشگاه تهران بدون مجوز برپا شده بود صنعت گران در پنجمين روز برپايي نمايشگاه با اعتراض، آن را ترك كردند

نمايشگاه صنايع دستي كه در دانشگاه تهران بدون مجوز معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان‌تهران برپا شده بود، روز گذشته، 24 خرداد ماه به دنبال اعتراض و شكايت صنعت گران، تعطيل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران ( ايسنا)، اين نمايشگاه به مناسبت روز جهاني صنايع دستي 20 خرداد ماه از سوي بخش خصوصي طي توافقي با پرديس هنرهاي زيباي دانشگاه تهران در محوطه‌ي پشت دانشكده‌ي معماري و هنرهاي زيباي اين دانشگاه برپا شد، كه قرار بود تا 27 خرداد ماه ادامه يابد، اما در بعدازظهر چهارمين روز برپايي آن (23 خرداد ماه) به دنبال بازديد و نظارت معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان تهران و اعلام اين مطلب كه نمايشگاه بدون مجوز برپا شده است، با شكايت و اعتراض هنرمندان و صنعت گران حاضر مواجه شد.

يكي از صنعت گران استان اردبيل به خبرنگار ايسنا گفت: كه پيش از برگزاري، شركت برگزار كننده نمايشگاه به ما گفته بود كه اين نمايشگاه مجوز دارد در حالي كه نداشت.

وي افزود: فضاي نمايشگاه با وجود وعده‌هاي قبلي، محدود و نامناسب است و براي هشت روز برپايي آن از صنعتگران 150 هزار تومان بابت غرفه و هشت هزار تومان براي بيمه‌اي كه نمي‌دانيم به چه منظوري است؛ دريافت شده در حالي كه ديگر هزينه‌ها چون اسكان و غذا با هنرمند است.

اين هنرمند با اشاره به اين كه صنعت‌گران حاضر در اين نمايشگاه فروش خوبي نداشته‌اند، اظهار كرد: از استان اردبيل، هنرمندان و صنعت گران مطرحي در اين نمايشگاه به دليل نام تهران، دانشگاه تهران و تجربه‌ي خوب حضور در نمايشگاه سال گذشته در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي شركت كرده‌اند.

وي با اشاره به حضور معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي در روز چهارم اين نمايشگاه، گفت: پس از چند روز برگزاري، پس از خسارت‌هاي وارد شده مي‌گويند جمع كنيد برويد؛ چگونه مي‌خواهند اين خسارت را به هنرمند بدهند؟

وي ادامه داد: آثار موجود در غرفه‌ها از هيچ امنيتي برخوردار نبوده و ضمانتي براي حفظ آن‌ها وجود ندارد در حالي كه برگزار كننده مي‌گويد كه دانشگاه حراست دارد و از اين آثار محافظت مي‌كند.

اين صنعت گر اردبيلي ابراز كرد كه از صنعت گران حمايتي نمي‌شود و با اين اقدام‌ها، ارزش صنايع دستي پايين مي‌آيد.

معاون صنايع دستي استان تهران:

دانشگاه تهران چگونه با شركتي كه مجوز نداشت قرار داد امضا كرد؟

معاون صنايع دستي استان تهران پس از بازديد و ارزيابي نمايشگاه و گفت‌و‌گو با صنعت گران اظهار كرد كه اين شركت پيش از اين با هماهنگي مديريت كاخ نياوران، نمايشگاهي بدون مجوز برپا كرده بود كه براي اين نمايشگاه درخواست مجوز كرد، بنابراين در مورد اين شخص استعلام شد كه با توجه به سابقه‌ي پيشين، براي اين نمايشگاه از سوي معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان تهران، مجوزي داده نشد و نامه‌ي درخواست او براي معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي كشور فرستاده شد.

ليلي رتبه‌اي با اشاره به شكايت و اعتراض صنعت گران و هنرمندان حاضر در اين نمايشگاه گفت: شركت برگزار كننده با توجه به اين اعتراض‌ها و نارضايتي هنرمندان بايد خسارت آن‌ها را بپردازد.

وي افزود: ظاهرا اين شركت به هنرمندان و صنعت گراني كه با آن ها در تماس بوده، فضاي بهتري را وعده داده بود كه البته با اين رقم دريافتي مي‌توانست فضاي مطلوب‌تري را مهيا كند.

معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان تهران با طرح اين سوال كه چگونه صنايع دستي استان‌ها در مورد اين نمايشگاه از تهران استعلام نكرده‌اند؟ گفت: اكنون برخي از افراد از نام صنايع دستي و اين معاونت با برگزاري اين نمايشگاه، سوء استفاده كرده‌اند.

وي با گلايه از اين كه چرا در كنار صنايع دستي اصيل و با ارزش محصولاتي چون لواشك عرضه مي‌شود،افزود: به متقاضي راه اندازي اين نمايشگاه گفته شده بود كه اگر مي‌خواهيد نمايشگاه برگزار كنيد فقط سوغات باشد نه صنايع دستي !

وي اظهار كرد: به برگزار كننده‌ي آن مهلت داده شد و جواب منفي هم نداديم، بلكه گفته شد تا صدور مجوز، اقدامي‌نكنند ولي آن‌ها، اين نمايشگاه را در چنين شرايطي راه اندازي كردند.

وي اين مساله را مطرح كرد كه چگونه دانشگاه تهران با شركتي كه مجوز برپايي نمايشگاه صنايع دستي را نداشته قرار داد امضا كرده است؟!

برگزار كننده‌ي اين نمايشگاه صنايع دستي:

معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي كشور در جريان اين نمايشگاه بوده است

برگزار كننده‌ي اين نمايشگاه صنايع دستي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با اشاره به سابقه‌ي برگزاري نمايشگاه‌هاي اين شركت كه بدون مجوز اقدام نمي‌كند، اظهار كرد كه اين نمايشگاه با مشاركت بخش خصوصي و پرديس هنرهاي زيبا دانشگاه تهران برگزار شده است.

كاميار قرباني افزود: در روز دوم خرداد با معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان تهران براي نظارت و ارايه رهنمود، مكاتبه شده است، ولي آن‌ها، اين نامه را براي معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي كشور ارسال كرده‌اند.

وي با بيان اين كه معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي كشور در جريان اين نمايشگاه بوده است، گفت: در تماسي تلفني با اين معاونت، گفته شد كه چون اين نمايشگاه برپا شده، ادامه يابد، ولي از نمايشگاه‌هاي بعدي،‌ موردي مجوز داده مي‌شود.

اين برگزار كننده‌ي نمايشگاه صنايع دستي درباره‌ي محل اين نمايشگاه با وجود وعده‌هاي داده شده، اظهار كرد: طبق قرارداد با پرديس هنرها‌ي زيبا، محوطه‌ي پشت دانشكده‌ي معماري براي اين نمايشگاه در نظر گرفته شده بود و محل بدي را انتخاب نكرده‌ايم.

وي افزود:‌ در نگارخانه‌ي اين نمايشگاه براي عموم باز شده و جمعيت زيادي هر روز از آن بازديد مي‌كنند به گونه‌اي كه غرفه‌اي در روز اول هزينه‌ي خود را در آورده است.

قرباني تصريح كرد:‌ از معاون صنايع دستي استان تهران تقاضا كرديم از اين نمايشگاه بازديد كنند و ناظر كيفي بر محصولات و فروش تعيين كنند، ايشان در حالي بعد از ظهر روز چهارشنبه و در چهارمين روز برپايي زمان تعطيلي سازمان‌ها براي بازديد آمده‌اند كه مي‌گويند نمايشگاه بدون مجوز برپا شده است !

وي با اشاره به ‌آثار مفقود شده از بعضي غرفه‌هاي اين نمايشگاه، گفت: پنج قلم صنايع دستي از جمله گردبند، گلدان،‌ قندان، پارچ و ليوان از اين نمايشگاه مفقود شده كه صورت جلسه شده است و خسارت آن پرداخت مي‌شود.

ظهر داغ پنج شنبه و درهاي بسته دانشگاه تهران به روي نمايشگاه صنايع دستي

حراست دانشگاه تهران از صبح پنج شنبه 24 خرداد ماه ( پنجمين روز برگزاري) از ورود بازديد كنندگان نمايشگاه صنايع دستي و حتي معاون صنايع دستي استان تهران و خبرنگار ايسنا خودداري مي‌كرد و اعلام كرد كه طبق اعلام حراست دانشگاه تهران، اين نمايشگاه ديگر تعطيل شده است و دستور داريم از ورود افراد با اين منظور جلوگيري كنيم، او از مسوولان هماهنگي با حراست براي ورود به دانشگاه را خواستار شد. اما در عين حال، برگزار كننده‌ي نمايشگاه اصرار مي‌كرد كه هنرمندان، غرفه‌هاي خود را حفظ كرده و امروز هم نمايشگاه را برپا كنند و حتي به آن‌ها قول داد، از ظهر جمعه پس از نماز جمعه، غرفه‌ها برپا مي‌شود تا فروش خوبي داشته باشند.

در اين ميان حراست دانشگاه تهران نيز اعلام مي‌كرد كه غرفه‌ها را جمع كنيد چون ا ين غرفه‌ها دقيقا روي خط نماز گذاران هستند و هيچ اجازه‌اي براي برپا بودن آن‌ها به شما نمي‌دهند!

اين در حالي است كه بسياري از صنعت گران آثار موجود در غرفه‌هاي خود را جمع كرده و خواهان خسارت خود در طول اين مدت و روز‌هاي باقي مانده تا پايان نمايشگاه ( 27 خرداد ماه ) بودند،‌ اين صنعت‌گران مي‌خواستند تا برگزار كننده‌ي نمايشگاه، پول آن‌ها را نقد پرداخت كند چون تا بخشي يا تمام هزينه اجاره‌ي غرفه را به حساب اين شركت پرداخت نكرده بودند، غرفه‌اي به آن‌ها تحويل نداده بود.

پس از بحث‌هاي طولاني ميان نماينده‌ي هنرمندان و برگزار كننده اين نمايشگاه مقرر شد، مجري اين نمايشگاه خسارت هنرمندان را با احتساب سه روز باقي مانده تا پايان نمايشگاه ( از 25 تا 27 خرداد ماه ) حداكثر تا 30 خرداد ماه پرداخت كند و در قبال آن چك تضميني به معاونت صنايع دستي استان تهران ارايه دهد؛ و  متن اين قرار ميان معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان تهران، مدير عامل شركت برگزار كننده اين نمايشگاه و نمايندگان هنرمندان، صورت جلسه و امضا شد.

به گزارش ايسنا، بسياري از هنرمندان استان‌هاي ديگر كه با خاطره‌ي بدي از نمايشگاه صنايع دستي در پايتخت كشور به استان خود رفتند، ابراز كردند كه اين تجربه‌ي تلخي براي آن‌ها بوده و به بخش خصوصي ديگر اعتماد چنداني ندارند.

اما برگزار كننده‌ي اين نمايشگاه خطاب به معاون صنايع دستي استان تهران گفت كه "اين گونه از بخش خصوصي حمايت مي‌شود!" و معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان تهران در پاسخ گفت: "اين معاونت همواره از بخش خصوصي حمايت مي‌كند، ولي وقتي بخش خصوصي بدون مجوز و با وعده‌هايي فعاليت مي‌كند، دچار چنين سرنوشتي مي‌شود."

در اين ميان برخي از هنرمندان نيز با ابراز گلايه از اين كه چرا معاون صنايع دستي استان تهران پس از چند روز از برپايي نمايشگاه براي بازديد آمده است،اظهار‌كردند كه معاونت‌ صنايع دستي براي راه اندازي يك كارگاه، چندين بار مراجعه و پيگيري مي‌كند كه بدون مجوز اقدام نكنيم، حال چگونه نمايشگاهي بدون مجوز اين معاونت در محيطي فرهنگي در كشور برپا مي‌شود و در چهارمين روز برپايي آن با وجود خسارت‌هاي وارده به هنرمندان، براي بازديد و نظارت آمده اند؟!

معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان تهران در پاسخ به اين گلايه‌ها، گفت: كارشناسان اين معاونت در نخستين روزهاي برپايي براي نظارت آمده بودند و من از وضعيت آن اطلاع داشتم و در واقع مهلتي براي هنرمندان كه شايد فروش داشته باشد و مجري نمايشگاه كه شايد اقدام كند،‌ داده بودم اما با توجه به گزارش‌هاي موجود،‌ اقدام كردم. علاوه بر اين هنرمندان خود مقصر بوده‌اند كه به فضا و برگزار كننده‌ي آن توجهي نكرده و اين موضوع را از صنايع دستي استان تهران استعلام نكرده‌اند.

رتبه‌اي افزود: اگر نمايشگاه مجوز داشته باشد حتما از سوي معاونت صنايع دستي، يگان حفاظت و ناظر بر كيفيت محصولات و قيمت حضور مي‌يافت.

به گزارش ايسنا، در اين ميان، برخي افرادي كه به عنوان محافظ از سوي شركت برگزار كننده در محل حضور داشتند، با تعدادي از غرفه‌داران درگير شدند و حتي ميان يكي از غرفه داران بخش سوغات و اين افراد، برخوردهايي ايجاد شد.

مجري نمايشگاه صنايع دستي كه وعده داده بود تا ظهر پنج شنبه 24 خرداد ماه به اعتراض‌ها و پرداخت خسارت‌ها رسيدگي كند، ظهر درمحل نمايشگاه حضور يافت و علت تاخير خود را ارايه توضيح به مسوولان مربوط در دانشگاه تهران براي شلوغي‌هاي شب گذشته در اين محل بيان كرد.

به گفته‌ي بعضي ديگر از هنرمندان كه بيشتر آن‌ها بانواني بوده‌اند كه از استان‌هاي ديگر در اين نمايشگاه شركت داشتند؛ قرار بود طبق اعلام شركت مجري در برابر پرداخت هزينه‌اي با تخفيف براي آن‌ها، هتل‌هايي رزرو شود كه اين كار صورت نگرفت. برگزار كننده‌ي اين نمايشگاه صنايع دستي در پاسخ گفت:‌ قرار بود اين هنرمندان از استان خود نامه‌اي بياورند و يك هفته قبل اعلام كتبي كنند كه اين كار را انجام ندادند.

بسياري از هنرمندان قراردادهاي مكتوبي با شركت برگزار كننده نداشتند وبه صورت شفاهي و تلفني هماهنگ كرده بودند. همچنين هنرمندان پيشكسوتي بودند كه به اعتبار نام پرديس دانشگاه تهران در اين نمايشگاه حضور يافته بودند كه پس از حضور، تمام تصورات آن‌ها،‌ نسبت به اين نمايشگاه باطل شد.

در اين ميان برخي از آ‌ثار صنعت گران مفقود شده بود كه بر اساس مذاكرات صورت گرفته قرار شد،‌ شركت برگزار كننده خسارت آن‌ها را پرداخت كند، ولي برگزار كننده مسووليت حفظ آثار را در شب، بر اساس تفاهم صورت گرفته با دانشگاه و حراست آن دانست.

وي افزود: بر اساس اين تفاهم نامه شش ميليون و 300 هزار تومان براي محوطه به دانشگاه تهران و دو ميليون و 700 هزار تومان براي نگهباني،‌ خدمات و... پرداخت شده است.

به گزارش ايسنا، در تفاهم نامه‌ي اين شركت خصوصي پژوهشي،‌ تحقيقاتي و مطالعاتي و پرديس هنرهاي زيبا آمده است: «بر اساس اين تفاهم نامه، محوطه‌ي پشت ساختمان معماري دانشگاه تهران براي چهارمين جشنواره صنايع دستي استان تهران از 20 تا 27 خرداد ماه در اختيار برگزار كننده قرار گرفت.ساعت كار اين نمايشگاه به جز روزهاي جمعه از ساعت 9 تا 18است. پرديس هنرهاي زيبا متعهد مي‌گردد جهت برگزاري شايسته اين مراسم محوطه مورد اشاره را در طول برگزاري در اختيار برگزار كننده قرار دهد.

پرديس هنرهاي زيبا، نظافت اوليه نمايشگاه را متقبل خواهد شد و برگزار كننده،‌ مسووليت تامين ساير نيازها از جمله نيروي انساني لازم جهت اجراي برنامه، راهنمايي مدعوين، مراقبت و تهيه امكانات خاص مراسم، تبليغات و پذيرايي را به عهده بگيرد.

برگزار كننده متعهد مي‌شود دقت و مراقبت لازم را نسبت به نحوه استفاده از نمايشگاه تجهيزات و امكانات به عمل آورده و در پايان مراسم آنها را سالم تحويل دهد و نسبت به بروز خسارت ظرف يك ماه آينده اقدام كند.

برگزار كننده مي‌پذيرد ضمن اجراي برنامه‌ها، شئون معنوي و مقدس،‌ آرامش و سكوت مورد نياز كلاس‌هاي پرديس را رعايت نمايند.

هزينه استفاده از محوطه مورد اشاره در مدت زمان مذكور 63 ميليون ريال است كه طي يك فقره چك به نام حساب‌هاي غير قابل برداشت پرديس هنرهاي زيبا صادر و در 15 خرداد ماه تحويل نماينده‌ي پرديس شود.

هزينه نيروهاي كمك خدماتي و نگهباني به عهده برگزاركننده است كه در فهرستي جداگانه به مبلغ 27 ميليون ريال از سوي نماينده پرديس ارايه مي‌شود.»

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۵ خرداد ۱۳۸۶ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8603-13870
  • خبرنگار : 71021