معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي: 20 رشته صنايع دستي امسال مستند سازي مي‌شود صنايع دستي كشور در هشت نمايشگاه بين‌المللي تا پايان سال جاري حضور مي‌يابد

معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي گفت: صنايع دستي كشور تا پايان سال جاري در هشت نمايشگاه بين‌المللي شركت مي‌كند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حسين‌ هاتفي فارمد، در همايشي به مناسبت روز جهاني صنايع دستي با اشاره به شعار امسال تحت عنوان انديشه، هنر، زيبايي در صنايع دستي ايران اظهار كرد: فرهنگ‌سازي نخستين گام براي رشد صنايع دستي كشور است، بنابر اين امسال تعاملي جدي با رسانه‌ها براي معرفي صنايع دستي خواهيم داشت.

وي حمايت جدي از توليد كنندگان بر نقاط مختلف كشور را از ديگر برنامه‌هاي معاونت ذكر كرد و افزود: توليد صنايع دستي در نقاط دور افتاده با ابزار ابتدايي و فرسوده صورت مي‌گيرد و در محيطي غير استاندارد و در خانه‌ها و كارگاه‌هايي كوچك اين محصولات توليد مي‌شود.

وي با بيان اين كه طرح‌هاي صنايع دستي بايد با نيازهاي جامعه تعميم يابد تصريح كرد: ارايه طرح‌هاي جديد و به كاربردن شيوه‌هايي براي استفاده از روش‌هاي روز جهاني، انجام مي‌شود.

معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي با اشاره به مصوبه‌هاي هيات دولت در سفرهاي استاني در خصوص ايجاد بازارچه‌ها و شهرك‌هاي صنايع دستي گفت: استانداري‌ها موظف هستند بر اساس مصوبه زمين‌هايي را تخصيص داده و بودجه مورد نياز را در سال 87 لحاظ كنند.

وي ادامه داد: حمايت از بخش بازرگاني صنايع دستي جهت خريداري محصولات توليد كنندگان از ديگر برنامه‌هايي است كه بايد امسال انجام شود.

هاتفي فارمد با بيان اين كه مكاتبات لازم براي حضور در هشت نمايشگاه بين المللي تا پايان سال انجام شده اظهار كرد: با توجه به برگزاري نمايشگاه صنايع دستي دركشورهايي مختلف امكان حضور جدي صنعت گران ايراني را در اين فضاهاي بين المللي امسال فراهم مي‌كنيم چون تاكنون ايران حداقل بهره‌برداري را از اين موقعيت داشته است.

هاتفي با اشاره به اين كه حفظ، احياي، و ترويج صنايع دستي در سال جاري پيگيري مي‌شود، تصريح كرد: اولين كار در اين بخش، مستند سازي رشته‌هاي صنايع دستي است كه تاكنون 13 رشته به همت معاونت فرهنگي و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مستند سازي شده كه تاكنون از هيچ رسانه‌اي پخش نشده است و امسال نيز 20 رشته‌ي ديگر مستند سازي مي‌شود.

وي ادامه داد: در بخش آموزش، بنايي پايه‌گذاري خواهد شد تا اساتيد در اقصي نقاط كشور، در اين مجتمع‌هاي آموزشي براي انتقال تجربه‌هاي خود حضور يابند.

هاتفي در ادامه تاكيد كرد: حمايت از حقوق انديشمندان در صنايع دستي در دستور كار جدي اين معاونت قرار دارد و اولين گام آن با برگزاري همايش مالكيت معنوي برداشته شد.

معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي، با اشاره به شعار يونسكو در زمينه‌ي صنايع دستي عاملي براي فقرزدايي اظهار كرد:‌ شعاري كه براي امسال در كشور مان در نظر گرفته شده، انديشه، هنر و زيبايي در صنايع دستي است كه سعي مي‌شود،‌ براي صنايع دستي كشورمان شعاري ثابت طراحي شود تا از آن به عنوان لوگو در مجامع بين‌المللي استفاده كنيم و در تمام تبليغات داخلي و خارجي با اين شعار صنايع دستي كشورمان را معرفي كنيم.

هاتفي در ادامه‌ي اين سخنراني از صنعت گران و فعالان اين عرصه درخواست كرد براي اين كه صنايع دستي يك گام جلوتر رود و نقش آن در اقتصاد كشور تدوين شود، و جايگاه آن از غفلت بيرون آيد، نظرات خود را درباره‌ي ارتقاي جايگاه آن بيان كنند.

به گفته‌ي او،‌ دولت هزينه‌ي بسياري براي مقابله با ناهنجاري صرف مي‌كند كه اگر كارشناسي شود، بخش عمده‌ي مشكلات نپرداختن به صنايع دستي كشور است.

معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي، تاكيد كرد: بايد براي هنرمندان هزينه كرد، چون تاكنون جايگاه صنايع دستي تعريف نشده و امكانات لازم در اختيار صنعت گران قرار نگرفته است.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۰ خرداد ۱۳۸۶ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8603-10539
  • خبرنگار : 71021