«خسارت 100 ميليارد توماني‌ سينماي ايران» شوراي سياستگذاري و ستاد مبارزه با تكثير غيرمجاز آثار سينمايي تشكيل‌ جلسه داد

مبارزه با معضل سرقت و تکثير آثار سينمايي يکي‌ از اصلي‌ترين دغدغه‌ها در نيروي انتظامي است.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، سردار اشتري فرمانده پليس امنيت کشور در جلسه‌ي اخير شوراي سياست‌گذاري و نظارت ستاد مبارزه با سرقت‌ و تکثير غيرمجاز آثار سينمايي گفت: مبارزه با اين مساله حاد، يکي‌ از محورهاي اصلي طرح ارتقا امنيت‌ اجتماعي نيروي‌انتظامي به‌شمار مي‌رود.

سردار اشتري ادامه داد: مبارزه پي‌گير ومستمر با اين معضل به‌عنوان يکي از اصلي‌ترين دغدغه‌هاي ما ادامه خواهد داشت و متوليان سينمايي و تهيه کنندگان مي‌توانند با بيان خواسته‌هاي‌شان به‌ شکل مستقيم، فرماندهي کل نيروي انتظامي را براي ارايه راهکارهاي جديد ياري رسانده و مشارکت بيشتري در اين مبارزه داشته باشند.

طبق اعلام روابط عمومي معاونت سينمايي فرمانده‌ي پليس امنيت کشور در ادامه گفت: در سال 85 بيش از چهار ميليون و سيصد هزار سي‌دي غيرمجاز کشف و ضبط کرده‌ايم و امسال هم پليس امنيت عمومي در تهران و استانهايي چون فارس، اصفهان و چند استان ديگر فعاليت‌هاي چشمگيري داشته است.

وي افزود: حضور متوليان و مديران سينمايي در عرصه کار براي ما قوت قلب است و شما مي‌توانيد از بعد تخصصي به‌ ما مشاوره و راهکار ارايه کنيد.

سردار اشتري با اشاره به اينکه بسياري از سي‌دي ها قبل از اکران به‌ تکثير گسترده مي‌رسند گفت: فرآيند توليد فيلم تا قبل از نمايش نيز بايد با کنترل ويژه مورد صيانت قرار گيرد تا امکان هرگونه سرقت بصري در اين مرحله نيز از بين برود.

در ادامه معاون امورسينمايي نيز با اشاره به حل کامل مساله برخورد با سرقت، توزيع و تکثير آثارسينمايي و سمعي و بصري غيرمجاز به ضرورت حضور دستگاه تعزيرات حکومتي به طور جدي تاكيد كرد.

مهندس‌ جعفري‌ جلوه که در شوراي سياست‌گذاري و نظارت ستاد مبارزه با سرقت و تکثير غيرمجاز آثار سينمايي سخن مي‌گفت، افزود: هماهنگي بين‌ ارگان هاي اجرايي در اين خصوص از جمله پليس امنيت واداره اماکن نيروي انتظامي، سازمان تعزيرات حکومتي و بالاخص دستگاه‌ قضايي بايد به‌حداکثر برسد تا با پشتوانه‌ي قانون و برخورد دقيق و محکم در تعريف جرم وتشخيص مجرم، مجازات لازمه نهايي شده و به اجرا درآيد و درغير اينصورت راه به‌جايي نخواهيم برد.

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاکيد بر راهکارهاي عملياتي تصريح کرد: برخورد قاطع نيروي انتظامي ودستگاه قضايي و اطلاع‌رساني دقيق در خصوص ابعاد اين فعاليتها به مردم، مي‌تواند عرصه را براي چنين فعاليت‌هايي در تمام جنبه‌ها تنگ کند.

وي در ادامه مبارزه با سرقت و تکثير آثار سينمايي را يکي از مهمترين امور امروز سينماي ايران دانست و افزود: در حال حاضر صيانت و تحکيم اقتصاد سينماي ايران به‌اولويت درجه يک ما تبديل شده است.

همچنين به خسارت 100 ميليارد توماني وارد آمده به‌ سينماي ايران که با فعاليت شبکه غيرمجاز تکثير و توزيع آثار بوجود آمده است، اشاره كرد و افزود: آسيب‌هاي وارده موجب ترک صحنه، توسط بسياري از سينماگران خواهد شد و بسياري از سينماهاي کشور را بسوي پيگيري و درخواست تغيير کاربري تحريک خواهد کرد که تمام اين‌ها به‌ متعادل نبودن دخل و خرج سينماي ايران بازمي‌گردد. به‌گونه‌اي که اگر بنا باشد با اين دخل کارها دنبال شود روند توليد درنهايت به‌ سهل‌گيري و تنزل سطح آثار سينمايي منجر مي‌شود.

معاون سينمايي با بيان اينکه‌ امن‌ کردن فضاي اقتصادي سينما به‌احساس رضايت‌خاطر سينماگر و ايجاد رابطه متقابل بين‌ سينماگر و مسوولان سينمايي مي‌انجامد، افزود: حق وتکليف نسبت و رابطه‌اي عميق با يکديگر دارند. سينماگران حقوقي برگردن ما دارند و متقابلا نسبت‌ به مردم برعهده آنان است که اگر در اين ميانه حقوق آنها ادا شود، بي‌ترديد آنان نيز به انجام تکاليف‌شان توجه بيشتري خواهند کرد.

مهندس جعفري جلوه با بيان اين نکته که صيانت اقتصادي از سينما و مبارزه با شبکه تکثير و توزيع غيرمجاز سينمايي، نتايج فرهنگي بسياري را در پي خواهد داشت.

وي در پايان سخنانش پيشگيري جدي در سرقت آثار قبل از اکران يک فيلم سينمايي را يکي از مؤثرترين فعاليت‌هاي نيروي‌ انتظامي و پليس‌ امنيت عمومي کشور خواند و افزود: ضرورت کنترل فن‌آورانه و جلوگيري از کپي آثار در مرحله پيش از اکران به شکل جدي مطرح است و اداره اماکن ، پليس امنيت و همکاران ما در اين ستاد بايد نقش خود را در اين خصوص به بهترين شکل ممکن اجرا کنند.

در ابتداي اين جلسه مرتضي شايسته تهيه‌کننده سينماي ايران با اشاره به فعاليت‌هاي اخير نيروي انتظامي و کشف بيش از 400 هزار سي‌دي غير مجاز در شهر تهران خواستار مبارزه و پيگيري و دائمي نيروي انتظامي و ضميمه شدن اين طرح به طرح امنيت اجتماعي شد.

وي افزود: با اطلاع‌رساني مداوم به‌مردم در خصوص غيرمجاز، غيرشرعي و غيرقانوني بودن تکثير و توزيع آثار سمعي و بصري مي‌توان به‌رفتاري مناسب و مثبت از طرف مخاطبان رسيد.

مرتضي شايسته همچنين با اشاره به‌لزوم برخورد با فروشگاه‌هاي غيرمجاز فعال در سطح شهر در زمينه فروش و تکثير آثار سمعي وبصري ، تصريح کرد: اگر مغازه‌اي در اين خصوص پلمپ و بسته مي‌شود بهتر است با نصب پارچه نوشته، علت جرم و متولي انجام آن ذکر شود تا افکارعمومي و مردم نيز در جريان امور قرار گيرند.

رييس اتحاديه تهيه کنندگان در پايان سخنانش فرماندهي متمرکز اين عمليات براي کل کشور در يک مرکز واحد را از راهکارهاي مناسب در از بين بردن شبکه تکثير و توزيع غيرمجاز آثار سمعي وبصري دانست.

منوچهرمحمدي يکي ديگر از تهيه‌کنندگان سينماي ايران نيز با تاکيد برلزوم پيشگيري مقدم بر درمان، گفت: ما آماده همکاري مشترک و مؤثر با نيروي انتظامي هستيم و معتقديم بايد مبادي اصلي و گلوگاه‌ها با نظارت محسوس و غيرمحسوس ما براي فعاليت غيرمجاز تنگ شود.

جواد عليمرداني مدير کل دفتر همکاريهاي سمعي وبصري و نمايش خانگي نيز در ابتداي سخنانش با اشاره به شيوه‌هاي نوين مبارزه فرهنگي افزود: همواره شاهد بوده‌ايم هرگاه پليس به‌موقع و ريشه‌اي با معضل‌هاي اجتماعي، فرهنگي برخورد کرده است مردم نيز به‌خوبي با اين نيروي فعال و زحمت‌کش همکاري کرده‌اند. همچنين معضل مربوطه کنترل و مهار شده است پس همگرايي مردم بسيار مهم است.

جواد عليمرداني مساله تکثير و سرقت آثار سينمايي را از مصاديق هجمه فرهنگي دانست و افزود: اين معضل فقط به‌شهر تهران محدود نمي‌شود و براي کنترل و حل آن بايد دنبال علت‌ها باشيم و با پيشگيري از ادامه فعاليت اين شبکه جلوگيري کنيم.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۱۱ خرداد ۱۳۸۶ / ۱۳:۲۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8603-06523
  • خبرنگار :