دومين روز جمع‌آوري معتادان پرخطر پايان يافت «آيا اينجا ايستگاه آخر اعتياد است؟»

دومين روز از اجراي مرحله سوم طرح افزايش امنيت اجتماعي با رويكرد جمع‌آوري معتادان پرخطر، عصر روز گذشته در مناطق اتوبان امام‌علي (ع)، اتابك و خيابان 17 شهريور اجرا شد.

ايستگاه اول: اتوبان امام‌علي (ع)، ساعت 17

ميني‌بوس آبي رنگ كنار خودروهاي بنز و پيكان پليس گوشه جنوب شرقي اتوبان امام‌علي (ع) حوالي خيابان ثاراله توقف كرده بود. از لابه‌لاي پرده‌هاي آبي رنگ ميني‌بوس قديمي مي‌شد چهره‌هاي گرفته و بدحال افرادي را ديد كه در دومين روز از طرح جمع‌آوري معتادان پرخطر از سوي ماموران پليس پايگاه ششم مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ دستگير شده بود. 10 نفري مي‌شدند و در ميانشان زن حدودا 40 ساله‌اي هم به چشم مي‌خورد كه مدام به ماموران مي‌گفت براي خواندن نماز به منزلي كه به آن ورود يافته‌اند، مراجعه كرده و در همانجا دستگير شده است. اما مامور پليس با رد ادعاهاي زن ميانسال توضيح داد كه همه اين افراد، از داخل يك منزل مجردي كه براي استعمال مواد مخدر مورد استفاده قرار مي‌گرفته، دستگير شده‌اند.

گزارش خبرنگار ايسنا از محل انجام عمليات حاكيست: بيشتر دستگيرشدگان جوانان بين 20 تا 30 سال بودند، جوانترينشان «علي» 19 ساله بود كه ادعا مي‌كرد به همراه عمويش با موتورسيكلت در خيابان ثاراله تردد مي‌كرده‌ كه دستگير شده‌اند. مي‌گفت نه به مواد مخدر اعتياد دارد و نه موادي حمل مي‌كرده و عمويش نيز اين مساله را تاييد مي‌كرد، اما چهره زرد و زار و چشمهاي گود رفته جوان 19 ساله از حقيقت ديگري حكايت داشت.

يكي از ماموران پايگاه نيز عنوان مي‌كرد:«اينها حقيقت را نمي‌گويند، چهره خيلي از آنها براي ما آشناست و اين نشان دهنده سابقه‌شان است».

يكي از آنها مرتب از ماموران مي‌خواست مواظب لب‌تابش كه همراه خود به ميني‌بوس آورده بود، باشند. چهره او نيز عادي نبود.

چند نفري هم كه در صندلي‌هاي عقب ميني‌بوس نشسته بودند به صراحت به مصرف مواد مخدر اعتراف داشتند، اما در ادامه اذعان مي‌كردند در حال ترك هستند و يا ترك كرده‌اند.

مامور جواني كه در اين ميني‌بوس حضور داشت، اظهار كرد: «تمامي اين 10 تن به اضافه چند نفر ديگري كه صبح همان روز جمع‌آوري شدند، در منازل مجردي و خانه‌هاي مخروبه براي مصرف مواد مخدر دور هم جمع شده بودند».

او مي‌گويد: برخي از خانه‌هاي قديمي‌ساز در نقاط مختلف هستند كه مالكانشان، آنها را به حال خود رها كرده‌اند و به اين ترتيب تعدادي از افراد شهرستاني كه براي كار و ... به تهران مي‌آيند، در اين منازل كه تبديل به چندين اتاق دو تا سه متري آلونكي شده، ساكن شده‌اند كه اغلب هم كارگر هستند كه به طرق مختلف، اين اتاقك‌ها را اجاره مي‌كنند.

ميني‌بوس هنوز جاي خالي داشت، به همراه چند خبرنگار و عكاس به سمت مقصد بعدي حركت كرديم.

ايستگاه دوم: كوچه عليخاني، ساعت 17:30

خودروهاي پليس به سرعت كنار خيابان باريكي توقف كردند. همه وارد كوچه تنگ و تاريكي با عرض حدودا يك متر شدند، به سختي دو نفر از داخل آن رد مي‌شد، كوچه عليخاني نام داشت، به پلاك 33 كه رسيدند، در را باز و حاضران در منزل را غافلگير كردند.

يك منزل مجردي با 4 يا 5 اتاق دو تا سه متري، بوي قليان، ترياك و ... همه جا را گرفته بود.

تعدادي جوان 20 تا 25 ساله به دور منقل‌ها جمع شده‌ بودند، با ديدن پليس توانايي هر گونه حركتي را از دست دادند. بدون حتي بيان عبارتي از كنار بساط خود بلند و به دستور پليس از منزل خارج شدند، 60 نفري مي‌شدند، اكثرا با زيرپوش و لباس خانگي به داخل ميني‌بوس انتقال يافتند.

پليس با شتاب به سمت منزل ديگري در همان كوچه به راه افتاد. به پلاك 23 كه رسيدند در را باز كرده و سه نفر را در همان محل دستگير كردند. خانه‌ها از لحاظ بافت كاملا شيبه به هم بود.

ميني‌بوس آبي رنگ تقريبا پر شده بود، هواي داخل آن نفس را بند مي‌آورد، باز كردن پنجره‌ها ممنوع بود.

معتادان يكي‌يكي از داخل كوچه تنگ «عليخاني» بيرون آورده مي‌شدند. رضايت را در چهره اهالي محل مي‌شد، ديد، يكي از كسبه محل به خبرنگار ايسنا، مي‌گويد: پليس بايد هر روز به اين منطقه بياييد و معتادان را جمع كند، الان كه آمد مي‌رود تا 10 سال ديگر.

يكي ديگر مي‌گويد: وجود اين افراد در محل، آسايش را از ما گرفته، احساس ناامني مي‌كرديم. هميشه در اين كوچه‌ها جمع مي‌شدند و حرفهاي زشتشان، ما را آزار مي‌داد.

در كنار معتادان دستگير شده داخل ميني‌بوس قرار گرفتيم تا به سوي مقصد نامعلومي حركت كنيم.

ايستگاه سوم: خيابان 17 شهريور، ساعت 19

به گزارش ايسنا، منزل مجردي در خيابان 17 شهريور نرسيده به ميدان شهدا مقصد بعدي پليس بود. روي پشت‌بام يك حمام متروكه، آلونكهايي ساخته شده بود كه افراد معتاد و ولگرد در آن پناه گرفته بودند. چند نفري حين مصرف مواد مخدر دستگير شدند، مقداري هم حشيش و ترياك به دست آمد.

تعدادي جوان نيز كه به نظر مي‌رسيد، كارگر هستند از داخل اتاقها بيرون كشيده شدند، ظاهرشان نشان مي‌داد كه معتاد نيستند. از اتاقهايشان چيزي كشف نشد، اما به جمع جمعيت داخل ميني‌بوس پيوستند.

ديگر حتي يك صندلي‌ هم خالي نبود...

ميني‌بوس دوباره حركت كرد و در مسير چند نفر ديگر كه براي پليس شناخته شده بودند نيز دستگير شدند.

ايستگاه آخر: پارك بيسم، ساعت 20

اينجا ايستگاه آخر بود؛ پايگاه ششم مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي تهران بزرگ داخل بوستان پرجمعيت و شلوغ بيسيم.

شهروندان با مشاهده ميني‌بوس پليس، اطراف پايگاه حلقه زدند. متهمان يك به يك از داخل ميني‌بوس خارج و وارد پايگاه ششم شدند.

سروان اسداله محمديان، رييس پايگاه ششم آگاهي پليس پايتخت كه طي اجراي طرح، خود و مامورانش رفتار مناسبي با افراد جمع‌آوري شده داشتند، نحوه اجراي عمليات ششم خرداد ماه را تشريح كرد:

ساعت 8:30، طي اجراي دو مرحله از عمليات 53 تن دستگير شدند، البته طرح جمع‌آوري معتادان خطرساز به طور رسمي از ساعت 16 شروع شد كه 30 تن از جمله يك زن جمع‌آوري شدند.

اهالي و ساكنان مناطقي كه پاكسازي شد، از اين اقدام نيروي انتظامي ابراز رضايت كردند و افزايش مدت زمان اجراي طرح را خواستار بودند.

به اين ترتيب علاوه بر جمع‌آوري اين افراد، 50 گرم هروئين و كراك، مقداري سوخته ترياك و همچنين دو ترازو و ابزار و آلات مصرف مواد مخدر نيز كشف شد.

اين در حالي بود كه از ميان اين 53 تن، 16 تن خرده‌فروش و 27 تن نيز معتاد بودند، تعدادي نيز به عنوان مظنون دستگير شدند.

از سوي ديگر سرهنگ علي مددي، رييس عمليات شهري مركز مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ نيز با بيان اين كه از صبح ششم خرداد ماه در مجموع 350 تن از سوي پايگاه‌هاي مبارزه با مواد مخدر جمع‌آوري شدند، ‌خاطر نشان كرد: اين افراد طي اجراي طرح در مناطق بازار، عولاجان، دروازه غار، مناطقي از ميدان شوش و پامنار دستگير شدند كه حدود 50 تن آنها خرده‌فروش و سايرين مصرف كننده مواد مخدر بودند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران وي افزود: اين افراد پس از انتقال به عشرت‌آباد توسط تيم پزشكي ستاد مبارزه با مواد مخدر پالايش شده و سپس در صورت بي‌خانمان بودن به اردوگاه شفق منتقل مي‌شوند.

«تحت نظرگاه»، عبارتي بود كه سر در اتاقي نصب شده بود كه 29 تن از افراد جمع‌آوري شده پشت ميله‌هاي آن دو زانو نشسته بودند. سي‌امين متهم همان زني بود كه خارج از اتاق روي يكي از صندلي‌ها نشسته بود و باز هم جملات خود را تكرار مي‌كرد.

... آيا اينجا ايستگاه آخر اعتياد بود؟

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۷ خرداد ۱۳۸۶ / ۱۳:۵۶
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 8603-04021
  • خبرنگار :