/چهارمين نمايشگاه هنر جديد در ايران/ سيدنظام اماميفر: اگر مخاطب خاص نباشد، قادر به فهم كارها نيست
هنر جديد بازنگري به مواد و وسايل با همان موضوعات گذشته است. در اين هنر هيچ بدعتي در كار نيست. سيدنظام اماميفر - پژوهشگر هنر - با بيان اين مطلب در گفتوگو با خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عنوان كرد: هنر جديد را يك وسيله و نوعي بيان ميدانم. كارهاي هنر جديد بازنگري است به مواد و وسايل و اينكه آيا ميشود شكلهاي ديگري از اين مواد در خدمت موضوع كاربرد داشته باشند؟ او توضيح داد: بسياري از مواد و وسايل را هنرمندان به طور سنتي استفاده ميكنند مثل نقاشي كه ابزار آن رنگ است يا مثل حجم كه ابزار آن سنگ، چوب و مواد سخت. زماني كه هنرمندان بهطور سنتي اين مواد را شناختند و قابليت مواد را درك كردند، ميتوانند بهراحتي بيان و موضوع خود را با آن مواد و وسايل به صورت تجسمي و ديداري ظاهر كنند. بهگفتهي اماميفر در هنر جديد موضوعات جديد نيستند بلكه ميخواهند با كاربرد ابزار و مواد به شكلهاي ديگري موضوع را بيان كنند. او تواناييهاي هنر جديد را راه حل يا كنجكاويهايي ميداند و پرسش به اين سوال كه آيا ميتوانيم به وسيله همان مواد، وسايل و تكنولوژي با شيوه بياني جديد، بيان موضوع كنيم؟ سيدنظام اماميفر كه با پلاكهاي نوري در چهارمين نمايشگاه هنر جديد شركت كرده است، با بيان اينكه اگر مخاطبان خاص نباشند، قادر به فهم كارها نيستند، گفت: اگر به سنتها و فرهنگ خودمان نگاه كنيم، متوجه ميشويم حتا سفرهي هفت سين نوعي چيدمان است كه نويد سال نو را ميدهد يا علامتها در مراسم ديني مثل عاشورا و تاسوعا سمبلهايي از هنر جديد هستند، اما چون صاحب آنها هنرمند نيست، متوجه نميشوند كه كار هنر جديد را انجام ميدهند. بهزعم او، هنرمند در اين شيوه از قالبهاي از پيش تعيينشده و خاص بيرون ميآيد. مثلا از رنگ سفيد براي نشان دادن نور استفاده ميكنيم. اما آيا نور ماده است كه ما آن را به وسيله ماده نشان ميدهيم. بهگمان اين هنرمند هنر جديد قابليتهاي جديد هنر اين امكان را فراهم ميكنند كه با فضاهاي ديگر كه بتوانيم منظورمان را راحتتر با مخاطب بيان كرده و ارتباط داشته باشيم. امامي فر با تاكيد بر اينكه در هنر جديد از كشورهاي غربي عقب نيستيم، بيان كرد: چيزهايي را كه به اسم هنر به كارها ابلاغ ميكنيم به شيوه امروزي غربيها نميدانستند. اين استنباط و ترجماني است كه به تازگي مطرح شده است. به گمان او در سالهاي گذشته، خلاقيتهايي ارايه ميشوند كه با ترجمه جديد ميتوانيم آن را در قالب هنر جديد بيان كنيم و در قفسه هنر جديد بچينيم. سيدنظام اماميفر با اشاره بر اينكه موضوعي بودن هنر جديد، محدوديتي براي هنرمندان ايجاد نكرده است، گفت: موضوعات آنقدر باز و وسيع هستند كه محدوديتي براي ما وجود ندارد كه بخواهيم در آن فضا برابر آن موضوع كار كنيم. بهگفتهي او در صورت موضوعي بودن كارها، بيننده ميداند كه هنرمندان درباهي چه چيز دغدغه دارند و فكر ميكنند. او با تاكيد براينكه بايد سادهنگري و عوامپسندي را از خودمان دور كنيم، ابراز عقيده كرد: رسالتهايي بر دوش هنرمندان هست كه بايد به استنباطها و فهم جامعه جهت و خط دهند و در تعالي اين موضوع بكوشند. بهگمان اماميفر موضوع پايداري، مقاومت و پرواز موضوعات بزرگ و كاملي هستند كه هر چه قدر درباره آنها كار شود، احساس محدوديتي به وجود نخواهد آمد. اين هنرمند هنر جديد در پايان دربارهي اثرش در نمايشگاه هنر جديد اينگونه توضيح داد كه كارهاي هنر جديد توسط يك تيم انجام ميگيرند در كاري كه انجام ميدهيم، به دنبال فكر خودم هستم. بهدنبال اين كه تواناييهاي نور و متريال را با هم تست كنيم. اين كارها تجربياند. پلاكهايي است كه بهخاطر تابش نور نمايان شده و در فضا معلق هستند. اينها در اصل پلاكهاي شناسايي رزمندگاني است كه در جبههها حضور داشتند. كار اماميفر مكعبي است داراي قاعده 1×1 متري و ارتفاع 180 سانتيمتر؛ يك پايهاي بزرگ دارد كه سه صفحه در بالا دارد كه ميخواسته بهوسيله تكنولوژي جديد به اثرش نور بدهد، بهطوري كه بيننده نور را نبيند. انتهاي پيام