/وضعيت اسفناك موزه‌ها سامان مي‌يابد؟/ مدير موزه‌ي ملي ايران: برخي كمبودها سبب انجام نشدن كار موزه‌داري شده‌اند

مدير موزه‌ي ملي ايران گفت: وضعيت استخدام نيرو در دفاتر دولتي، سازمان‌ها و بيشتر موزه‌ها معضلي است كه با بازنشسته شدن نيروهاي كارآمد و با تجربه هر روز بيشتر مي‌شود.

محمدرضا كارگر در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به شديدتر شدن اين معضل در سال‌هاي گذشته، ادامه داد: نيروهاي با تجربه‌ي سازمان در زمينه‌ي موزه‌داري به‌زودي بازنشسته مي‌شوند و ازسوي ديگر، موزه‌ها درحال گسترش بخش‌ها يا سيستم‌هاي خود هستند، پس در اين ميان بايد نيازي در زمينه‌ي استفاده از نيروهاي متخصص به‌وجود آيد، نيازي كه روزبه‌روز جاي آن خالي‌تر مي‌شود و هيچ گزينه‌اي آن‌را نمي‌تواند پر كند.

سال گذشته، مدير موزه‌ي ملي ايران اعلام كرده بود: اكنون 140 موزه‌ي دوران ايران باستان در سطح كشور دايرند كه متاسفانه از لحاظ نيروي انساني متخصص و محافظ آسيب‌پذيرند؛ زيرا سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نتوانسته است، كادر محافظ و متخصصي را در زمينه‌ي امنيت موزه‌ها به‌شكل رضايت‌بخشي به خدمت گيرد.

كارگر در ادامه، تقويت نيروهاي حفاظتي موزه‌ها را مثبت ارزيابي كرد و افزود: در طول سال گذشته، نيروهاي حفاظتي موزه تقويت جدي شده‌اند و تمهيدات خوبي درباره‌ي بحث حفاظت فيزيكي انجام شده‌اند كه هم از بعد نيروهاي انساني و هم سيستم‌هاي حفاظتي مداربسته، پيشرفت چشمگيري داشته است.

وي اظهار داشت: تا زماني كه موزه‌ي مناسب نباشد، همواره كمبود اين تخصص‌ها در بحث‌هاي مختلف احساس مي‌شود.

او عدم جايگزيني نيروهاي بازنشسته را از دلايل اين كمبودها دانست و گفت: تخصص‌هاي زيادي در طول سال‌هاي گذشته ايجاد شده كه موزه‌ها از آن‌ها بي‌بهره‌اند.

مدير موزه‌ي ملي ايران وجود اين كمبودها را يكي ديگر از دلايل انجام نشدن كار موزه‌داري در موزه‌ها ارزيابي و بيان كرد: اكنون موزه‌ها بيشتر كارهاي حفاظت و معرفي اشيا را در سازمان‌هاي خود دارند، نه كارهاي پژوهشي كه در راستاي تبليغات موزه و آموزشي كردن موزه لازم‌اند.

كارگر درباره‌ي وضعيت امنيتي و سرقت از موزه‌ها در سال گذشته، توضيح داد: تا جايي كه اطلاع دارم هيچ‌گونه سرقتي در كل موزه‌ها انجام نشده است و اصولا موزه‌هاي ايران از نظر آمار در سطح جهاني نسبت به وضعيت گذشته بهتر هستند.

وي درصد اعلام سرقت را در طول سال گذشته بسيار پايين دانست و افزود: حتا در زمان‌هاي قبل نيز سرقت از موزه‌هاي ايران در مقايسه با سرقت از موزه‌هاي دنيا مساله‌ي زياد جدي نبوده است.

او تاكيد كرد: درصد سرقت از موزه‌هاي ايران در سال گذشته صفر بوده است.

كارگر سال پيش، در اين‌باره گفته بود كه همه‌ي سرقت‌هاي انجام‌شده از موزه‌هاي كشور كشف و ضبط شده‌اند و تلاش مي‌شود، تا حساسيت‌هاي امنيتي بر تمام آثار باستاني و اشياي تاريخي، بخصوص موزه‌هايي كه در مكان‌هاي باز قرار دارند، گسترش يابد.

درباره‌ي سرقت از موزه‌ها، عباسعلي روحي ـ فرمانده‌ي يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ نيز پايان ارديبهشت‌ماه امسال در نشستي خبري با اشاره به كاهش 13 درصدي جرايم ميان دو نيمه‌ي اول و دوم سال 1385، گفت: كاهش 23 درصدي حفاري غير مجاز، كاهش 40 درصدي سرقت از سايت‌هاي فرهنگي به‌جز سرقت از دو موزه در كل ايران كه اشيا به سرعت كشف شدند، در اين سال رخ داده‌اند.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۹ خرداد ۱۳۸۶ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8603-00514
  • خبرنگار : 71191