مسؤولان بر سر محل برگزاري كنگره‌ي شمس تبريزي كشمكش دارند

نماينده‌ي مردم خوي در مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد كه كنگره‌ي شمس تبريزي بايد در محل مزار شمس در خوي برگزار شود.

حجت‌الاسلام هاشم حجازي‌فر در حاشيه‌ي مراسم توديع و معارفه فرماندار خوي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: در جلسه‌اي كه در فرمانداري خوي با مدير اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان آذربايجان غربي برگزار شد، مقرر شد كه اين كنگره به‌شكل كامل در اين شهرستان برگزار شود.

وي با بيان اين‌كه متاسفانه مسؤولان استاني درنظر دارند، برگزاري اين كنگره را از خوي به اروميه ببرند، توضيح داد: انتظار داشتم، براي رهايي اين شهرستان از محروميت، اقدامات خوبي انجام شوند و كنگره‌ي شمس در آن برپا شود.

حجازي‌فر اضافه كرد: دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوي، بهترين مكان براي تشكيل اين كنگره‌ي بين‌المللي است، درحالي‌كه دانشگاه اروميه، اين امتيازها را ندارد.

رييس شوراي اسلامي شهر خوي نيز با بيان اين‌كه در سفر مسؤولان فرهنگستان هنر به اين شهرستان قرار شد، كنگره در محل مزار شمس تبريزي در خوي برگزار شود، افزود: رييس موسسه‌ي حكمت و فلسفه و دبير فرهنگستان هنر با درك موضوع حساس مدفون بودن شمس تبريزي در خوي، برگزاري اين كنگره را در اين شهرستان لازم دانسته‌اند.

شريف ادامه داد: اين شهرستان داراي پتانسيل فرهنگي قوي است و آمادگي لازم و كافي را براي اسكان و رفت و آمد مسافران داخلي و خارجي دارد.

وي بيان كرد: دليل اين‌را كه مسؤولان مي‌خواهند، اختتاميه‌ي كنگره شمس تبريزي در اروميه باشد، بايد در مسايل ديگر كه سال‌هاست، اين شهرستان از آن رنج مي‌برد و مورد بي‌مهري قرار گرفته است، جست‌وجو كرد.

البته معاون سياسي ـ امنيتي استانداري آذربايجان غربي در اين‌باره اظهار داشت: چون شهرستان خوي امكانات لازم را براي اسكان و اياب ذهاب ميهمانان ندارد، اختتاميه‌ي اين كنگره بايد در اروميه برگزار شود.

محمدزاده در پاسخ به پرسشي مبني بر اين‌كه اگر برگزاري اين كنگره به‌شكل كامل در خوي باشد، نقش مهمي در شناسايي و سامان‌دهي مزار شمس تبريزي مي‌تواند داشته باشد، گفت: پس از بررسي‌هاي لازم پاسخ را خواهم داد.

در سفر اعضاي فرهنگستان هنر و رييس موسسه‌ي حكمت و فلسفه با هدف گلباران و غبارروبي مزار شمس تبريزي در خوي، رييس موسسه‌ي حكمت و فلسفه به مسؤولان و مردم اين شهرستان قول برگزاري كنگره‌ي بزرگ شمس و مولوي را در محل مزار اين عارف در خوي داد.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8602-18501
  • خبرنگار :