كاظم راستگفتار: «نقاب» در عين جدي بودن، بسيار خندهدار است!
كاظم راستگفتار گفت: نقاب سوژهي بسيار خاصي دارد كه تاكنون در سينماي ايران به آن پرداخته نشده است. اين كارگردان كه فيلم نقاب را در حال اكران دارد در گفتوگو با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) فيلمش را از لحاظ قصه، سوژه و داستانگويي متفاوت دانست. وي شكلگيري داستان نقاب را مربوط به سال 82 دانست و گفت: فيلمنامهاي تحت عنوان «داستان خندهدار» نوشتم و براي پروانه نمايش ارايه كردم و در حالي كه مشغول پيش توليد آن بوديم متوجه شديم فيلمنامه مشابهي هم با نام «پوكر» مشابه كار ما براي پروانه ساخت ارايه شده و با توجه به اينكه كار ما زودتر ارايه شده بود به آنها پروانه نداده بودند. راستگفتار تصريح كرد: با توجه به اينكه فيلمنامه «پوكر» بسيار خوب نوشته شده بود توسط علي آشتيانيپور تهيهكنندهي كار ما خريداري شد و من هر دو فيلمنامه را با هم تركيب كرده و شروع به بازنويسي كردم و در نهايت فيلمنامه نوشته پيمان قاسمخاني، توسط من بازنويسي شده است. اين كارگردان با بيان اينكه «نقاب» سوژهاي متفاوت و جسارتآميز دارد، گفت: با توجه به اينكه من و قاسمخاني زمينهي كمدي داشتيم كار در عين حال كه كاملا جدي است اما لحظات طنزآميز خوبي دارد كه شايد بيشتر از يك فيلم كمدي خندهدار باشد. وي همچنين با اشاره به هزينهي زياد صورت گرفته براي ساخت اين فيلم اظهار داشت: ما 40 روز در اوين فيلمبرداري داشتيم كه از لوكيشنهاي پرهزينهاي استفاده كرديم و همچنين ماشينهايي كه در اختيار داشتيم هم بسيار پرهزينه بودند كه با توجه به داستان فيلم صرف اين هزينهها اجتنابناپذير بود. وي در ادامه با اشاره به وضعيت فعلي سينما اظهار داشت: بالاخره بحران وجود دارد ولي اينكه فكر كنيم در بحرانيترين شرايط هستيم اين نيست و بدتر از اينها هم بوده است و اشكال اساسي به بيثباتي مديريت فرهنگي مربوط ميشود. اين كارگردان ماهيت كار فرهنگي را طولاني مدت دانست و تصريح كرد: وقتي مديريت فرهنگي ما به سرعت عوض ميشود و با تغيير مديريتها رويكردها هم تغيير ميكند تكليف چه است؟ هنرمندي كه خودش را با شرايط فرهنگي تطبيق ميدهد و ذهنش شكل ميگيرد و بعد از مدتي با تغيير مديريت ميگويند اينگونه فكر نكن بايد چهكار كند؟ راستگفتار پيش از اين ساخت فيلم «عروس خوشقدم» را در كارنامهاش دارد. انتهاي پيام