همزمان با رونمايي از نخستين اتوبوس گردشگري، تورهاي تهرانگردي از 27 ارديبهشت ماه راه‌اندازي مي‌شود

همزمان با رونمايي از نخستين اتوبوس گردشگري در حضور مسوولان رسمي‌كشور تورهاي تهرانگردي از 27 ارديبهشت ماه راه‌اندازي مي‌شود. مسعود غلامي‌- مجري طرح تهرانگردي - با اعلام اين خبر به خبرنگار گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: هدف از اجراي طرح تهرانگردي فرهنگ سازي در بخش گردشگري و تبيين جايگاه ان است. وي افزود: نشريه‌هاي تخصصي به منظور معرفي جاذبه‌هاي تهران، ايران و جهان همزمان با اجراي تورهاي تهرانگردي منتشر مي‌شود. غلامي‌تصريح كرد: در طرح تهرانگردي به صورت نمادين فعاليت مي‌شود تا در حركتي فرهنگي مردم آگاهي يابد. مجري طرح تهرانگردي، اظهار كرد: ايده‌ي اين طرح از شش ماه پيش شكل گرفت و در بهمن ماه سال گذشته همزمان با دهه‌ي فجر، 20 هزار نفر از طريق اين تورها، تهرانگردي و در شش روز از جاذبه‌هاي تهران بازديد كردند. وي افزود: شهرداري تهران قبول كرد كه 20 هزار نفر را به اين تورها معرفي كند كه بيشتر از مدارس استان تهران بودند. به گفته‌ي او، اين اقدام در جهت سالم سازي اوقات فراغت براي جوانان صورت گرفته است. اين تور اپراتور با اشاره به اشتغالزايي از طريق اين طرح گفت: تاكنون حدود 50 نفر به اين كار جذب شده‌اند كه اين طرح علاوه بر اشتغالزايي، آشنايي با جاذبه‌هاي ناشناخته و كمتر شناخته شده‌ تهران را موجب مي‌شود. وي گفت: برنامه‌ي بلندمدتي براي اجراي طرح تهرانگردي در نظر گرفته شده كه در مرحله‌ي اول يك روز در هفته‌ي هر پنج شنبه برگزار مي‌شود تا آشنايي لازم در ميان مردم ايجاد شود. غلامي‌ادامه داد: پس از اين مرحله، تورهاي تهرانگردي هر روز از شنبه تا جمعه به هفت مقصد گردشگري شناسايي شده برگزار مي‌شود. وي بازديد از موزه‌ي 13 آبان، كاخ گلستان، ميدان مشق، ارگ، دروازه گلخانه، كاخ موزه‌هاي سعد آباد، خانه‌ي پروفسور حسابي، كاخ نياوران، دار آباد، موزه‌ي فرش، لانه‌ي جاسوسي آمريكا، خانقاه صفي علي شاه، برج طغرل، معبد آناهيتا، شهرك سينمايي و را از جمله مقصدهاي مورد نظر در اين طرح ذكر كرد. مجري طرح تهرانگردي، ادامه داد: اتوبوس‌هاي در نظر گرفته شده براي اين طرح طراحي متناسب با گردشگري دارند در ميدان‌هاي اصلي شهر مستقر هستند و امكان تهيه بليت براي آن‌ها كه در دو گروه قيمتي شش هزار و 500 و 12 هزار و 500 تومان است. از طريق نمايندگي‌هاي اين شركت توريستي ( گنجينه‌ي بنادر ) وجود دارد. وي افزود: در حال حاضر يك ايستگاه براي اتوبوس‌هاي گردشگري طرح تهرانگردي در پاركينگ بيهقي اختصاص يافته است كه پس از اين مرحله و با توجه به حجم متقاضيان جهت ايجاد ايستگاه اتوبوس‌هاي گردشگري در مناطق ديگر، تصميم گرفته مي‌شود. غلامي‌درباره‌ي استانداردهاي به كار رفته در اتوبوس‌هاي گردشگري و تطبيق آن با كشورهاي ديگر كه داراي اين اتوبوس‌ها هستند، گفت: در شهرهايي مانند لندن و استانبول، مردم با پرداخت هزينه‌اي از اين اتوبوس‌ها، استفاده مي‌كنند، ولي هزينه موزه‌ها و يا مقاصد ديگر را خود پرداخت مي‌كنند، در حالي كه در اين طرح هزينه‌ي كامل يك پكيج پرداخت مي‌شود. وي افزود: در مرحله‌ي اول طرح تهران گردي را بايد اين گونه آغاز كرد، چون بسياري از مردم تمايل دارند، تور را كامل دريافت كنند. مجري طرح تهرانگردي، ابراز كرد: اين طرح بر اساس فرهنگ بومي‌ايراني طراحي شده است. وي ادامه داد: با شهرداري تهران قراردادي منعقد شده و با بخش خصوصي شركت واحد اتوبوسراني " واحد گشت " مذاكراتي صورت گرفته كه اين اتوبوس‌هاي گردشگري بتوانند در محدوده‌ي طرح ترافيك و از خط ويژه حركت و در ايستگاه‌هاي موجود توقف كنند. اين تور اپراتور درباره‌ي تهيه‌ي اين اتوبوس‌هاي گردشگري اظهار كرد: شركت واحد اتوبوس‌هايي داشت كه در توافقي قرار شد براي طراحي متناسب با برنامه‌هاي گردشگري، سقف اين اتوبوس‌ها برداشته و از لحاظ استاندارد به صورت اتوبوس‌هاي توريستي طراحي شود. وي افزود: در قرارداد اوليه با شركت واحد، براي اجاره‌ي 10 دستگاه اتوبوس در سال جاري پيش بيني شده است كه يك اتوبوس در حال حاضر براي روز بهره برداري ( 27 ارديبهشت ماه ) با طراحي مخصوص آماده مي‌شود. غلامي‌در ادامه گفت: در طرح اصلي استفاده از اتوبوس‌هاي دو طبقه قديمي‌مورد نظر بود كه اين موضوع پيگيري مي‌شود، ولي چون موتور اين اتوبوس‌ها مشكلاتي دارد، بنابراين كار با اتوبوس‌هاي موجود آغاز مي‌شود. وي اظهار كرد: تمام مردم را نمي‌توان با اتوبوس‌هاي روباز حمل كرد و منطقي نيست كه بسياري از اتوبوس‌هاي واحد گشت با اين كار از رده خارج شوند، بنابر اين تعدادي از اتوبوس‌ها بدون طراحي خاص، تردد مي‌كنند. مجري طرح تهرانگردي، افزود: شركت واحد اتوبوسراني نسبت به ديگر واحدها و سازمان‌ها همكاري بيشتري داشته‌اند و ديگر سازمان‌ها تاكنون فقط وعده داده‌اند كه اجرايي نشده است. وي تصريح كرد: اين طرح به حمايت سازمان‌هاي مختلف نياز دارد، بنابر اين با سازمان‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري كشور و تهران، نيروي انتظامي، شهرداري و ستاد مبارزه با مواد مخدر در حال تعامل هستيم، چرا كه ادامه‌ي اين طرح به حمايت آن‌ها نيازمند است. غلامي‌با بيان اين كه سرمايه‌گذاري بسياري در اين طرح از سوي بخش خصوصي شده است، اظهار كرد: بازار هدف در اين طرح، دستيابي به 100 هزار گردشگر در تهران ا ست و سعي مي‌شود سود اين طرح از مردم دريافت نشود چون هدف تقويت صنعت گردشگري است. وي ابراز كرد: حاضر هستيم اين طرح را با هزينه‌ي كمتري اجرا كنيم، ولي اين مساله به حمايت سازمان‌هاي دولتي منوط است، اين تور اپراتور افزود:‌ سازمان‌هاي دولتي بودجه‌ي خاصي براي اجراي اين طرح‌ها دارند و اگر اين بودجه در طرح‌هاي گردشگري صرف شود، هزينه‌هاي تورهاي نيز كاهش مي‌يابد. وي درباره‌ي استفاده از راهنمايان حرفه‌اي و داراي كارت فعاليت گفت: در اين طرح از تور ليدرهاي حرفه‌اي استفاده شده و براي آن‌ها دوره‌هاي آموزشي برگزار شده است. مجري طرح تهرانگردي همچنين در مورد انتخاب راننده‌هاي اتوبوس‌هاي گردشگري طرح تهرانگردي اظهار كرد: براي اين طرح رانندگان علاقه مند جذب شده‌اند كه با لباس‌هايي خاص فعاليت مي‌كنند و اين اختيار وجود دارد كه راننده‌ها در صورت مشكل تغيير داده شوند، علاوه بر اين، دوره‌هاي آموزشي براي راننده‌هاي اين اتوبوس‌ها برگزار مي‌شود. غلامي‌در پايان ناموفق بودن تورهاي تهرانگردي كه پيش از اين برگزار شده بود را به سطح كيفيت و كسب سود در كوتاه مدت مربوط دانست و گفت: در اين طرح به كيفيت توجه مي‌شود، بنابر اين در انتخاب راهنما، راننده‌هاي اتوبوس‌هاي گردشگري ومكان‌هاي مورد نظر، دقت شده است. انتهاي پيام
  • سه‌شنبه/ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8602-10507
  • خبرنگار : 71021