«ركن‌هايي كه از سازمان گردشگري جدا مانده‌اند» كانون جهانگردي و اتومبيل‌راني تنها بخش گردشگري باقي مانده در وزارت فرهنگ و ارشاد!

" كانون جهانگردي و اتومبيل‌راني ايران تا وقتي زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي‌است، در چرخه‌ي گردشگري حركت نمي‌كند." به گزارش خبرنگار گردشگري ايسنا، اين گفته‌ يكي از مديران پيشين كانون جهانگردي و اتومبيلراني به عنوان تنها بخش گردشگري زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي‌است كه از زماني جدايي سازمان ايرانگردي و جهانگردي از اين وزارتخانه زير نظر آن باقي مانده و تاكنون به فعاليت خود تاكنون ادامه داده است. كانون جهانگردي و اتومبيلراني همزان با افزايش جمعيت در دنيا و گسترش علايق كشورها به امور گردشگري و جهانگردي كه با توسعه جاده‌ها و راه‌هاي مواصلاتي ميان برخي كشورها همراه بود و به منظور ارايه خدمات جهانگردي ملي و بين المللي در سال 1314( 1935 ميلادي ) پس از مصوبه‌ي سوم دي ماه سال 1313 مجلس شوراي ملي وقت و اجازه‌ي الحاق دولت ايران به قراردادهاي بين المللي اتومبيل راني و براي فراهم آوردن موجبات آسايش و تسهيل مسافرت جهانگردان در سطح بين المللي در ايران وبه دستور دولت وقت تشكيل شد. اين كانون به عنوان چهارمين موسسه‌ رسمي‌كشور با هشت عضو به عنوان اولين موسسان آن در سال 1317 در اداره‌ي ثبت شركت‌ها و موسسه‌هاي غير تجاري ثبت شد. از جمله خدمات كانون جهانگردي و اتومبيل راني علاوه بر ارايه‌ي گواهي نامه بين المللي، دفترچه مالكيت و پلاك ترانزيت، صدور كارت‌هاي كمپينگ بين‌المللي،‌ كارت شناسايي بين‌المللي سازمان‌هاي جهانگردي AIT ( اتحاديه بين المللي جهانگردي وابسته به سازمان ملل متحد UN ) و FIA ( فدراسيون بين المللي اتومبيلراني ) دفترچه‌ي عبور گمركي بين‌المللي و... است كه بر اساس معاده بين‌المللي ژنو در سال 1998 ميلادي، اعضاي كانون با ارايه كارت عضويت به صورت متقابل مي‌توانند از خدمات جهانگردي و امداد اتومبيل كانون‌هاي همكار در بيش از 90 كشور جهان برخوردار شوند. به گزارش ايسنا، كانون جهانگردي و اتومبيل راني براي توسعه‌ي و گسترش خدمات گردشگري و اتومبيل راني به مسافران داخلي و خارجي، 26 نمايندگي در سراسر كشور ايجاد و همچنين طي اين مدت تعدادي دفتر خدمات مسافرتي و زيارتي تاسيس كرد و در كشورهاي همسايه نيز با هدف جذب گردشگر و مسافر از اين كشورها و ساماندهي وضعيت ورود و خروج از كشورهاي همسايه به تاسيس دفتر و نمايندگي در تعدادي از كشورهاي همسايه اقدام كرد. با تغيير مديريت در كانون جهانگردي و اتومبيلراني نمايندگي‌هاي آن در كشورهاي همسايه از دور فعاليت خارج شدند و اكنون مسكوت مانده‌اند. اگرچه دوران فعاليت اين دفاتر اندك بود و گاه به دليل همراهي نكردن برخي از سفارتخانه‌هاي كشورمان در دستيابي به اهداف خود چندان موفق نبوده‌اند، اما اين دفاتر كه به صدور گواهينامه‌ بين‌المللي يوروپ‌كار اقدام مي‌كنند، مي‌توانستند با مديريت صحيح و همكاري مناسب بخش‌هاي مرتبط، ورود و خروج گردشگر و مسافر از كشورهاي همسايه به صورت زميني را تسهيل بخشند؛ چرا كه كانون‌هاي جهانگردي و اتومبيلراني در دنيا از ابتدا با اين هدف تاسيس شدند. همچنين شركت‌هاي تابعه‌ي اين كانون كه به گفته‌ي مدير عامل فعلي آن 11 شركت بوده و در زمان خاص وبا توجه به شرايط مقتضي تشكيل شده بودند و ديگر به استمرار آن‌ها نيازي نبود‌، در حال منحل شدن هستند و اكنون كميته‌هاي گردشگري، اجاره و امداد خودرو و صدور اسناد براي رسيدگي به امور و بررسي مشكلات و ارايه‌ي راهكار تشكيل شده است. مدير عامل كانون جهانگردي و اتومبيلراني اعتقاد دارد كه اين اقدام در جهت كوچك سازي دستگاه‌هاي اداري و مشاركت بخش خصوصي صورت گرفته است و از اين پس با سازماني تييين و تعريف شده مواجه مي‌شويم. كانون جهانگردي و اتومبيلراني شايد اصلي‌ترين بخش مرتبط با سفر و جهانگردي جاده‌اي باشد، اما آن چه مسلم است با گذشت 70 سال از عمر اين كانون در ايران بسياري ازافراد دركشورمان با خدمات آن، آشنا نبوده و از آن بهره‌اي نبرده‌اند. برخي از مديران قبلي اين كانون و مسوولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري معتقدند كه كانون جهانگردي و اتومبيل‌راني ايران به دليل بحران‌هاي مديريتي نتوانسته به اهداف مورد نظر دست يابد و در طول فعاليت خود فقط در چند دوره مديريتي شاهد شكوفايي بوده است! موضوع جدايي كانون جهانگردي واتومبيل‌راني از وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي به عنوان تنها بخش گردشگري باقي مانده زير نظر اين وزارتخانه پس از جدايي سازمان ايرانگردي و جهانگردي و ادغام آن با ميراث فرهنگي مطرح بود، اما در اسفند ماه سال گذشته 1385 اين موضوع پس از نامه‌ي مشايي- رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري - به رييس‌جمهور جدي‌تر مطرح شد. ‌هاشم اسد‌زاده - رييس موسسه‌ي مطالعات استراتژيك صنعت گردشگري - در اين مورد به خبرنگار ايسنا مي‌گويد كه در زمان ادغام سازمان‌هاي ايرانگردي و جهانگردي و ميراث فرهنگي، بيشتر واگذاري‌ها به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اتفاق نيفتاد و شايد به دليل وجود مشغله‌ تاكنون به موضوع جا به جايي كانون جهانگردي و اتومبيل راني نپرداخته‌اند. اين سوال مطرح است كه انتقال كانون جهانگردي و اتومبيلراني از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي‌به سازمان ميراث فرهگي، صنايع دستي و گردشگري در شرايط كه برخي از مسوولان اين كانون معتقدند اين جا به جايي در حالي كه وضعيت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مناسب نيست، اثرگذاري مطلوبي ندارد؛ مي‌تواند در توسعه‌ي سفرها و گردشگري جاده‌اي و يا ارايه خدمات بهتر به اعضاي آن موثر باشد . اسدزاده اظهار مي‌كند كه وظيفه‌ي اين كانون از زمان تاسيس سال 1314، ارايه‌ي تسهيلات جاده‌اي براي ورود اتومبيل مسافران به كشورها بود، چون در آن دوره مقررات گمركي محدوديت‌هايي را ايجاد مي‌كرد، بنابراين تعدادي از كشورها با تشكيل كنوانسيوني و كانون‌هاي جهانگردي و اتومبيلراني براي خودروها مداركي را صادر كردند كه در ورود و خروج به كشور هاي عضو عوارض پرداخت نكنند، همچنين دركنار آن خدماتي چون صدور گواهي‌نامه بين‌المللي، كارت كمپينگ و آخرين اطلاعات راه‌هاي دنيا را عرضه مي‌كنند. وي تاكيد مي‌كند كه كانون جهانگردي و اتومبيلراني زير نظر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بايد قرار بگيرد، چون وقتي ركني از جهانگردي وجود دارد، بايد تحت مديريت سازمان مربوط به آن باشد. رييس موسسه‌ي مطالعات استراتژيك صنعت گردشگري، اعتقاد دارد كه وقتي كانون در اختيار سازمان ميراث فرهگي صنايع دستي و گردشگري قرار گيرد وارد چرخه‌ي گردشگري مي‌شود. وي ادامه مي‌دهد كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بايد استراتژي خود را تدوين كند، چون اين موضوع در بهبود مديريت‌هاي حوزه‌هاي اين سازمان تاثير دارد و اگر كانون جهانگردي و اتومبيلراني در اختيار اين سازمان قرار بگيرد، به توسعه‌ جهانگردي جاده‌اي كمك مي‌كند. اسدزاده تصريح مي‌كند: سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري هر چه گسترده شود در نهايت جايگاه خود را مي‌يابد و عمر زيادي از اين سازمان نمي‌گذرد و راه خود را خواهد يافت. وي خاطرنشان كرد: در گذشته مسابقات رالي از سوي اين كانون برگزار مي‌شد كه جذب گردشگران خارجي را موجب مي‌شد، اما اين حوزه بعدها از كانون جدا شد، در حالي كه تمام كانون‌هاي جهانگردي و اتومبيل راني دنيا، مسابقات رالي را برگزار مي‌كنند. رييس موسسه‌ مطالعات استراتژيك صنعت گردشگري، درباره‌ جابه جايي سازمان سياحتي بنياد مستضعفان با توجه به موضوع جا به جايي بخش‌هاي گردشگري باقي مانده در سازمان‌ها و وزارتخانه‌هاي ديگرهمچون كانون جهانگردي و اتومبيل راني اظهار مي‌كند كه سازمان سياحتي بنياد مستضعفان در حوزه‌ي جهانگردي هميشه همسو با گردشگري بوده و مديريت آن همواره در جريان صنعت گردشگري بوده و زير مجموعه‌هاي آن نيز خوب عمل كرده‌اند، اما كانون جهانگردي و اتومبيلراني با بحران مديرتي مواجه بوده است. گزارش از خبرنگار ايسنا - سميه حسنلو انتهاي پيام
  • سه‌شنبه/ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8602-09129
  • خبرنگار : 71021