خطر در جاده چالوس جدي است! مسئول گروه بلاياي طبيعي پايگاه ملي داده‌هاي علوم زمين: جاده چالوس در معرض خطر زمين لغزشي بزرگ قرار دارد

در پي بروز مشكلات اخير در حوالي شمال پل زنگوله در محور چالوس كه به ممنوعيت مجدد تردد در اين جاده منجر شد، مسؤول گروه بلاياي طبيعي پايگاه ملي داده‌هاي علوم زمين هشدار داد: اين رويداد نه يك نشست بلكه يك زمين‌لغزش بزرگ با ابعاد 200 متر در بالا دست و 300 متر در پايين دست است و زمين لغزشي قديمي حوالي «پل زنگوله» در جاده چالوس كه به دليل بارندگي‌هاي اخير فعال شده جاده را در معرض خطر زمين لغزشي بزرگ قرار داده است.

مهندس شهرام نصيري در گفت‌وگو با خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: صبح روز چهارشنبه پنجم ارديبهشت ماه، نرسيده به پل زنگوله در واريزه‌هاي دامنه‌يي زمين لغزش از نوع دوراني در خاك اتفاق افتاده است كه براساس برآوردهاي اوليه عمق آن 20 متر در منطقه‌اي با شيب 30 درجه مي‌باشد كه با بارش بارندگي‌هاي اخير، حركت‌هاي مقدماتي اين زمين لغزش قديمي آغاز شد.

وي خاطر نشان كرد: در بررسي پروژه‌هاي عمراني هنگام عبور سازه‌هاي خطي از مكاني مورد نظر بايد محدوده زمين لغزش‌هاي قديمي شناسايي شود، زيرا زمين لغزش قديمي با تحريك عواملي نظير زلزله و بارندگي يا تحريكات انساني دوباره شروع به حركت مي‌كند.

مهندس نصيري تصريح كرد: زمين لغزش هيچگاه به حالت پايدار نمي‌رسد و جز قسمت جلو زمين لغزش، مابقي قسمت‌ها همچنان حركت مي‌كنند و رخداد زمين لغزش‌هاي متعدد در سال‌هاي متعدد در يك زمين‌لغزش قديمي متصور است نظير آنچه در اين محدوده رخ داده است.

وي ادامه داد: زمان احداث جاد چالوس يك‌سري گابيون و ديواره‌هاي محافظ نصب شده است اما چون عمق لغزش به خوبي محاسبه نشده، ديوار در داخل توده حركت كرده قرار دارد كه بايد صفحه گسيختگي را به سطح محكمي متصل كنند.

مسؤول گروه بلاياي طبيعي پايگاه ملي داده‌هاي علوم زمين در ادامه گفت: بايد با استفاده از زهكش‌ها، آب را از محدوده زمين لغزش‌هاي قديمي دور كرد و با يافتن عمق سطح لغزش زمين، ديواره حائل را تا زير عمق گسيختگي گسترش دهند.

وي افزود: در آن زمان احتمال مي‌رفت زمين لغزش سطحي است در حالي كه 120 متر از جاده درگير اين زمين‌لغزش بوده و طول آن حدود 500 متر است كه حاكي از حجم زياد خاك در حال جابه‌جايي مي‌باشد.

نصيري در گفت‌و‌گو با ايسنا خاطر نشان كرد: اين حجم خاك ممكن است رودخانه و جاده پايين دست را مسدود كند و پايدارسازي مقدماتي به علت عدم تخمين صحيح عمق لغزش و حجم توده حركت كرده، مناسب نبوده و با بارندگي رخ داده حدود 120 متر از جاده از رقوم توپوگرافي موجود، 3 تا 4 متر پايين تر رفته است.

اين رويداد نه يك نشست بلكه يك زمين لغزش بزرگ و با ابعاد 200 متر در بالا دست و 300 متر در پايين دست است.

وي در پايان با هشدار آستانه رخداد زمين لغزش بزرگ اظهار كرد: ابتدا بايد اين محدوده از جاده بسته شود و با برآورد عمق گسيختگي آن، از راه حل‌هاي مختلف پايدارسازي استفاده كرد.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۲:۱۳
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8602-04932
  • خبرنگار :