كلنگ احداث بزرگترين تونل هوشمند ايران به زمين خورد قاليباف: تونل «توحيد» 27 ماهه تحويل مي‌شود

كلنگ احداث «تونل توحيد»، بزرگترين تونل هوشمند ايران، در بزرگراه چمران ــ‌ نواب حد فاصل خيابان باقرخان و آذربايجان كه در تقسيم‌بندي زيرگذرها در ده‌متري دوم از سطح زمين احداث مي‌شود، امروز با حضور شهردار تهران و بعضي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به زمين زده شد.

به گزارش خبرنگار «شهري» ايسنا دكتر محمدباقر قاليباف، شهردار تهران در مراسم افتتاح تونل هوشمند توحيد، گفت: در ابتداي آغاز به كارم به عنوان شهردار تهران در خصوص احداث تونل احساس نگراني وجود داشت، اما احداث اين تونل مي‌تواند بسياري از مشكلات را حل كند.

وي تصريح كرد: بزرگترين تونل دنيا در زير كوههاي آلپ با 58 كيلومتر طول، احداث شده است كه زمان احداث آن 14 سال طول مي‌كشد، اين در حاليست كه ما براي احداث تونل‌هاي 2 كيلومتري در كشور احساس نگراني مي‌كنيم.

قاليباف اظهار كرد: به مردم قول مي‌دهم روزشمار اين پروژه تا پايان ارديبهشت ماه جاري بر روي اتوبان چمران نصب و پروژه در زمان مقرر 27 ماه، تحويل شود.

وي با تأكيد بر اين كه امسال هيچ پروژه‌اي نيمه‌تمام نمانده و همه پروژه‌ها تا پايان سال به اتمام مي‌رسد، اعلام كرد: احداث پروژه‌هاي جديدي مانند «اتوبان آسيا» كه شوراي شهر تهران هم اكنون در حال نامگذاري آن است‌ و پروژه‌هاي بزرگ كارگشا نيز امسال آغاز مي‌شود.

مهندس دنيامالي، معاون فني و عمراني شهرداري تهران نيز در اين مراسم اظهار كرد: با افتتاح اين تونل، امكان دسترسي آسان شهروندان از بزرگراه آزادگان، آزادراه‌هاي ساوه، قم، همدان، اصفهان، بهشت‌زهرا(س) و فرودگاه بين‌المللي امام خميني(ره) به شمال و بالعكس فراهم مي‌شود.

وي تصريح كرد: كاهش ترافيك محور بزرگراه چمران ــ‌ نواب، خيابانهاي آزادي، محورهاي ميدان جمهوري و خيابانهاي جانبي محدوده طرح از جمله مزاياي اين پروژه است.

به گفته معاون فني و عمراني شهرداري تهران حذف تقاطعهاي ميدان توحيد، خيابانهاي آزادي، اروميه و ميدان جمهوري براي ترافيك عبوري جنوب به شمال و بالعكس، كاهش زمان سفرهاي درون‌شهري و ترافيك عبوري، افزايش سرعت حركت وسايط نقليه و كاهش مصرف سوخت از ديگر مزاياي اين پروژه است.

وي با اشاره به اين كه ‌تونل توحيد به صورت دوقلو و به طول حدود 4 كيلومتر مسير رفت و برگشت حفر مي‌شود، اظهار كرد: مقطع تونل به شكل نعل اسب و با عرض 5/11 متر شامل 3 خط عبوري خودرو و 2 مسير عابر پياده همراه با حاشيه ايمني در طرفين آن اجرا مي‌شود.

دنيامالي يادآور شد: زمان اجراي عمليات پروژه حدود 27 ماه، بدون زمان لازم جهت رفع معارضان پيش‌بيني شده و برآورد هزينه اجرا حدود 1500 ميليارد ريال است.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۳:۰۱
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 8602-01740
  • خبرنگار :