مديرعامل پالايش وپخش فرآورده‌هاي نفتي خبرداد: امضاي7/8ميليارد دلارقرارداد درسال85 احتمال افزايش هزينه طرح كارت هوشمند پيش‌بيني رشد 175درصدي مصرف گازوييل

در سال گذشته حدود 7.8 ميليارد دلار قرارداد امضا كرديم كه عمده اعتبارات اسنادي آن به نفع پيمانكاران داخلي و خارجي گشايش شده است.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، محمدرضا نعمت‌زاده ـ مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران ـ با بيان اين مطلب اظهار كرد: امضاي قرارداد‌هايي با اين هزينه و يا حتي كمتر در 10 سال گذشته بي سابقه بوده است و اين عملكرد نخستين گام در جهت خودكفايي كشور محسوب مي‌شود.

وي افزود: خودكفايي كشور از لحاظ فرآورده‌هاي نفتي، تامين بخشي از درآمد‌هاي ارزي از طريق فرآورده‌هاي نفتي علاوه بر نفت خام، بهبود كيفي فرآورده‌هاي نفتي، جلب مشاركت بخش خصوصي و دولتي و به ويژه سرمايه‌گذاري خارجي و اعمال مديريت صحيح مصرف از جمله مهمترين اهداف شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي است.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: بسياري از طرح‌ها قبلا مطالعه شده ولي اجرايي نشده بود كه امسال آغاز عمليات اجرايي طرح‌هاي پالايشي خواهد بود؛ يعني طرح‌هايي كه مقدمات آن‌ها در سال‌هاي گذشته انجام شده در سال 86 و 87 به مرحله فعاليت‌هاي اجرايي پروژه مي‌رسند.

 تحويل 4.6 ميليون كارت توسط شركت پست به دارندگان خودرو

معاون وزير نفت، در خصوص وضعيت فعلي كارت هوشمند در كشور توضيح داد: تا ديروز 4.6 ميليون كارت توسط شركت پست به دارندگان خودرو تحويل داده شده است و در اين راستا تعداد كل خودرو‌ها هشت ميليون برآورد شده كه تاكنون 7.9 ميليون كارت صادر و شخصي‌سازي شده كه 6.4 ميليون كارت پاكت‌گذاري و تحويل پست شده است. تعداد 1.5 ميليون كارت نيز مربوط به خودرو‌هايي است كه اطلاعات آن‌ها كافي نبوده و نيروي انتظامي‌ جمهوري اسلامي‌ ايران در حال تكميل اطلاعات آن‌هاست.

به گفته او، در حال حاضر 1.8 ميليون كارت در باجه‌هاي پستي متوقف مانده و افراد در حال دريافت آن‌ها هستند.

وي با اشاره به راه‌اندازي و يا آماده راه‌اندازي بودن 800 جايگاه عرضه سوخت در كشور خاطرنشان كرد: از هفته گذشته تعدادي از آن‌ها براي سوخت‌رساني با كارت هوشمند در نظر گرفته شده و به دليل اين كه عده‌اي از دارندگان خودرو هنوز كارت خود را تحويل نگرفته‌اند، بايد به تدريج جايگاه‌هاي ديگر را وارد مدار كنيم.

 بعيد است كه همه افراد بتوانند كارت خود را تا خرداد ماه تحويل بگيرند

نعمت‌زاده با بيان اين كه سهميه‌بندي هنوز از سوي دولت نهايي نشده است، تصريح كرد: دولت در نظر دارد فقط يك نرخ براي بنزين اعمال شود كه هر تصميمي‌ از سوي دولت گرفته شود، ما آماده اجراي آن هستيم. همچنين با توجه به اين كه بعيد است همه افراد بتوانند كارت خود را تا خرداد ماه تحويل بگيرند، شركت ملي پالايش و پخش در حال تهيه طرحي است كه مشكلات احتمالي را در خصوص شرايط كساني كه موفق به تحويل كارت نشده‌اند را حل كند كه پس از تصويب دولت اعمال خواهد شد. در اين راستا براي نمونه پيش‌بيني شده اگر فردي مثلا يك ماه ديرتر از آغاز سهميه‌بندي كارتش را بگيرد، سهميه‌اش محفوظ بماند.

وي با تاكيد بر اين كه از لحاظ قانوني حداكثر اول خرداد بايد سهميه‌بندي آغاز شود، گفت: نظر دولت بر اين است كه اين طرح در زمان مقرر اجرا شود. تاكنون تصميم دولت بر اين است نرخ 100 تومان مصوب مجلس شوراي اسلامي‌براي سهميه‌بندي اعمال شود. در خصوص موتورسيكلت‌ها نيز 1.9 ميليون موتورسيكلت ثبت نام شده كه براساس آمار هفته‌هاي گذشته اطلاعات 1.5 ميليون موتورسيكلت تكميل و براي توزيع به سيستم ماشيني ارائه شده است. همچنين تاكنون اطلاعات 1.8 ميليون موتورسيكلت از طريق سايت اسم‌نويسي دريافت شده است، بنابراين در حال حاضر اطلاعات 3.3 ميليون موتورسيكلت در اختيار نيروي انتظامي‌ قرار دارد.

وي از دارندگان موتورسيكلت خواست كه براي اسم‌نويسي به سايت مراجعه كنند؛ همچنين از نيروي انتظامي‌ تقاضا كرد كه شعبات خود را براي توزيع بيشتر كارت افزايش دهند و ضرورت همراه بردن موتورسيكلت را جهت تحويل كارت حذف كند.

احتمال افزايش هزينه طرح كارت هوشمند

او همچنين تاكيد كرد: با وجود اين كه در مجموع تعداد خودرو‌ها و موتورسيكلت‌هاي كشور 15 ميليون دستگاه برآورد شده، براي احتياط بيشتر شركت ملي پالايش و پخش براي 17 ميليون موتورسيكلت و خودرو تجهيزات آماده كرده است و به اين منظور تعداد جايگاه‌ها در حال حاضر به 2300 جايگاه رسيده كه افزايش پيدا خواهد كرد. همچنين پيش‌بيني مي‌شود هزينه طرح كارت هوشمند كه تاكنون 70 ميليارد تومان اعلام شده از اين مبلغ نيز بيشتر شود.

پيش‌بيني توليد روزانه 44.5 ميليون ليتر بنزين در سال 86

مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران، در خصوص توليد بنزين كشور توضيح داد: با توجه به اين كه امسال پالايشگاه جديد راه‌اندازي نمي‌شود، پيش‌بيني مي‌شود توليد برابر سال گذشته و حدود 44.5 ميليون ليتر در روز با احتساب مواد افزودني MTBE باشد كه بدون مواد افزودني 43 ميليون ليتر خواهد بود. همچنين اگر سهميه‌بندي نشود، پيش‌بيني اين است كه به مصرف روزانه 81 ميليون ليتر نيز برسيم، ولي چون قرار است سهميه‌بندي شود، بسته به تصميم‌گيري دولت احتمالا نياز به روزانه 60 ميليون ليتر بنزين خواهيم داشت.

آخرين وضعيت مناقصات پالايشگاه‌هاي هرمز و خوزستان

وي كه در دوازدهمين نمايشگاه بين‌المللي نفت، گاز و پتروشيمي سخن مي‌گفت، در خصوص آخرين وضعيت مناقصات پالايشگاه‌هاي هرمز و خوزستان توضيح داد: اسناد مناقصه پالايشگاه هرمز تكميل شده و به زودي در اختيار پيمانكاران قرار خواهد گرفت. در اين راستا فهرست اسامي‌پيمانكاران نهايي شده و به زودي اسناد توزيع و پيشنهادات آن‌ها را دريافت خواهيم كرد كه پيش‌بيني مي‌شود در سال جاري قرارداد پالايشگاه هرمز منعقد شود. در خصوص پالايشگاه خوزستان نيز اسناد مناقصه در حال تهيه است و اميدواريم تا دو ماه ديگرتكميل و واگذار شود. البته از نظر جانمايي مسائلي در خصوص اين پالايشگاه وجود دارد، زيرا بخشي از پروژه به وجود راه‌آهن آبادان ـ ماهشهر وابسته است كه در اين زمينه با وزارت راه و ترابري مذاكره كرده‌ايم كه اگر اين خط راه‌آهن احداث نشود، مجبوريم پالايشگاه را جابه‌جا كنيم و به همين دليل اين پالايشگاه با كمي‌ تاخير در حال اجراي امور است؛ ولي اميدواريم امسال قرارداد آن منعقد شود. همچنين قرارداد پالايشگاه ميعانات گازي منعقد شده و بخشي از اعتبارات اسنادي آن گشايش شده است. البته مجوز ساخت پالايشگاه پالايشگاه‌ها در بخش خصوصي به وسيله معاونت برنامه‌ريزي وزارت نفت انجام مي‌شود و اطلاعات دقيقي در خصوص آن‌ها ندارم.

 پيش‌بيني رشد 175 درصدي مصرف گازوييل در سال جاري

نعمت‌زاده با بيان اين كه در سال گذشته روزانه چهار ميليون ليتر گازوئيل وارد كرديم، تشريح كرد: پيش‌بيني مي‌شود اين عدد امسال به 11 ميليون ليتر در روز برسد و دليل اين امر نيز راه‌اندازي نيروگاه‌هاي جديد است و برآورد مي‌شود در نيمه دوم امسال مصرف گازوئيل بسيار افزايش پيدا كند كه مجلس شوراي اسلامي‌ نيز براي واردات گازوئيل امسال 1.3 ميليارد دلار پيش‌بيني كرده است.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۳:۴۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8602-00354
  • خبرنگار :