/نمايشگاه دوازدهم/4 وزير نفت خبر داد: امضاي بيش از 38ميليارد دلار قرارداد در 18ماه گذشته

در يك سال و نيم گذشته بيش از 38 ميليارد دلار قرارداد به منظور اجراي پروژه‌هاي جديد صنعت نفت، گاز و پتروشيمي‌ كشور به امضا رسيده است.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيدكاظم وزيري ‌هامانه ـ وزير نفت ـ در مراسم افتتاحيه دوازدهمين دوره نمايشگاه بين‌المللي نفت، گاز و پتروشيمي‌ با اعلام اين خبر افزود: اجراي برنامه‌هاي وزارت نفت كه با استراتژي بلندمدت كشورمان در حوزه انرژي هم راستا است، بازار عظيمي‌ به ارزش تقريبي 250 ميليارد دلار را براي 20 سال آينده ايجاد مي‌كند كه زمينه مناسبي براي حضور و فعاليت شركت‌هاي مختلف داخلي و خارجي است و در اين بازار شركت‌ها و موسسه‌هايي بيشترين سهم را خواهند برد كه بيشترين هماهنگي را با سياست‌هاي توسعه كشور داشته باشند.

وي گفت: وزارت نفت با توجه به اختيارات و تكاليف قانوني خود به ويژه قانون استفاده از حداكثر از توان مهندسي و پيمانكاري شركت‌هاي داخلي، بر حضور شركت‌هاي معتبر خارجي در مراحل مختلف اجراي يك پروژه تاكيد مي‌كند.

او، انتقال تكنولوژي روز به فعالان ايراني صنعت نفت را از جمله خواسته‌هاي اين وزارتخانه از شركت‌هاي بين‌المللي ذكر و تاكيد كرد: عملي شدن اين خواسته به دليل بهره‌مندي از نيروي كار ارزان‌تر به سود شركت‌هاي خارجي فعال در ايران نيز خواهد بود و همچنين به سبب تحكيم اعتماد حاصل از اين اقدام، حضور درازمدت و با ثبات آن‌ها را در بازار رقابتي صنعت نفت و گاز ايران تضمين مي‌كند.

وي، شفافيت در عملكرد مالي، اجراي پروژه‌ها با كيفيتي مطلوب و در زمان مقرر و مدنظر قرار دادن دغدغه‌هاي زيست محيطي به هنگام طراحي، ساخت و اجراي پروژه‌ها را از ديگر شرايط تسهيل‌كننده و ضامن حضور پايدار كليه شركت‌ها در طرح‌هاي توسعه‌اي صنعت نفت ايران اعلام كرد و يادآور شد: وزارت نفت با استفاده از سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي در صنعت نفت كشور، طرح‌هاي كلاني را در حوزه‌هاي مختلف در دست تدوين و اجرا دارد. اين طرح‌هاي توسعه‌اي ميادين نفت و گاز موجب افزايش ظرفيت توليد و توليد صيانتي از منابع نفت و گاز خواهد شد.

به گفته وزير نفت، در حوزه صنايع پايين دستي به ويژه در زمينه توسعه پالايشگاه‌ها و مجتمع‌هاي پتروشيمي‌ و خطوط انتقال نفت و گاز نيز برنامه‌هاي توسعه‌اي واقع‌گرايانه‌اي در حال تهيه و اجراست.

وزيري ‌هامانه، با تاكيد بر اين كه تحقق اين برنامه‌ها سبب مي‌شود كه صنعت نفت ايران آهنگ رشدي بيشتر از متوسط نرخ منطقه خاورميانه به دست آورد، خاطرنشان كرد: در اين صورت ضمن حفظ سهم كنوني خود از بازار جهاني نفت و گاز، جهش قابل توجهي در برخي از بخش‌ها از جمله بازار محصولات پتروشيمي‌ خواهيم داشت.

وي، با اشاره به سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي تصريح كرد: انتظار مي‌رود به زودي شاهد جهشي بزرگ در حضور بخش غير دولتي در صنعت نفت ايران باشيم. در اين زمينه تقويت توان تكنولوژيكي و مالي شركت‌هاي بخش خصوصي باعث حضور گسترده و پايدار آن‌ها در صنايع نفت داخل و خارج خواهد بود.

وزيري هامانه، با اشاره به تلاش فعالان دولتي و خصوصي در صنعت نفت توضيح داد: هم اكنون امكان ساخت بيش از 15 هزار قطعه حساس موردنياز اين صنعت در داخل كشور فراهم شده است و توانمندي‌هاي شركت‌هاي ايران در بخش مديريت پروژه، طراحي و اجرا به گونه‌اي است كه علاوه بر حضور پررنگ در پروژه‌هاي داخلي، به رقيبان جدي در بازار‌هاي جهاني تبديل شده‌اند.

وي، با اشاره به اهميت نمايشگاه بين‌المللي نفت، گاز و پتروشيمي‌ در ايجاد فضاي رقابتي و حضور بخش خصوصي گفت: از روز‌هاي نخست استقرار نظام جمهوري اسلامي‌ ايران تاكنون با اتكا به توان داخلي، تقويت حس خودباوري و ايجاد فضاي سالم رقابتي به توفيقات ارزنده‌اي دست يافته‌ايم؛ به طوري كه براي ديگر كشور‌هاي نفت‌خيز در حال توسعه و به ويژه در منطقه خاورميانه الگوي مناسبي شده‌ايم.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲۹ فروردین ۱۳۸۶ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8601-11664
  • خبرنگار :