رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: /1/ سفرهاي نوروزي در سال جاري 47 درصد رشد داشته است 80 درصد شكايات رسيده در نوروز مربوط به سفرهاي خارجي بوده است

سفرهاي نوروزي سال 86 بر اساس تجربيات گذشته، اطلاع‌رساني و فرهنگ سازي مناسب بر اساس سه اصل هم مكاني، هم زماني و همگاني صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اسفنديار رحيم مشايي با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران گفت:‌ خوشبختانه تعطيلات نوروزي امسال كه با ايام مبارك ماه ربيع الاول مصادف شد، انبساط روحي مناسبي را در ميان مردم به وجود آورد و موجب صورت گرفتن سفرهاي بي شماري به تمام نقاط كشور شد.

وي با بيان اينكه تمهيدات بسياري براي ارايه‌ي خدمات و تسهيلات به گردشگران و همچنين آمارگيري دقيق آن‌ها صورت گرفته بود گفت:‌ امسال قبل از شروع تعطيلات با برگزاري نشست‌هاي مختلف ميان دستگاه‌هاي دولتي انسجام مناسبي براي ارايه‌ي خدمات به مسافران اتخاذ شد كه از آن جمله مي‌توان به ارايه‌ خدمات گوناگون از جمله حفظ نرخ‌ها و قيمت‌ها و كالاهاي مورد نياز گردشگران اشاره كرد.

مشايي به همكاري جامعه‌ هتل‌داران ‌ايران، در ثابت نگه داشتن قيمت هتل‌ها اشاره كرد و گفت: انتشار اطلاعات در مورد هتل‌ها، درجات آن‌ها و سرويس‌هاي ارايه شده در اين هتل‌ها برنامه‌ي مناسبي بود كه براي نخستين بار در كشور اجرايي شود و خوشبختانه اعتماد گردشگران را در بر داشت.

معاون رييس‌جمهور به تشكيل كميته‌ ويژه‌اي براي رسيدگي به شكايت مردم اشاره كرد و گفت: 80 درصد شكايات رسيده مربوط به سفرهاي خارجي بوده و تنها 20 درصد آن‌ها به سفرهاي داخلي در طول نوروز مربوط مي‌شود كه در اين خصوص نيز ستاد ت سهيلات سفرهاي نوروزي علاوه بر بازرسي استاني حدود 600 بازرس را از مركز به نقاط مختلف كشور ارسال كرد كه 120 تن از اين بازرسان اماكن و تاسيسات گردشگري را تحت بازرسي غير محسوس خود قرار دادند و نتيجه‌ي تمام اين بازرسي‌ها حدود 40 مورد تعطيلي واحدهاي اقامتي و پذيرايي و ارايه‌ي تذكر و اخطار به اين مركز بود.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، همچنين به تشكيل كميته‌ استقبال از گردشگران نوروزي در استان‌ها اشاره كرد و گفت: فرهنگ‌سازي مناسبي براي تكريم مسافرين در اين كميته صورت گرفت و اقلام مختلف تبليغاتي به همراه هداياي به آن‌ها اعطا شد.

به گفته‌ مشايي، جمعيت جوانان سازمان هلال احمر با 15 هزار و 500 نفر از نيروهاي انساني خود و برپايي 750 چادر مشترك امداد اطلاع رساني همكاري مناسبي با سازمان ميراث فرهنگي داشته است كه نقش آموزش و پرورش، راهنمايي و رانندگي در اين ميان بسيار قابل توجه است.

وي خاطرنشان كرد: با توجه به افزايش بسيار مسافران در طول نوروز شاهد وقوع تصادفات بسيار كمي‌نسبت به سال‌هاي قبل در جاده‌ها بوديم كه در اين ميان بايد از اطلاع رساني مناسب صدا و سيما و رسانه‌هاي جمعي و نظارت راهنمايي و رانندگي قدرداني كرد.

مشايي با بيان اين كه سفرهاي نوروز در سال 86 با 47 درصد رشد نسبت به سال‌هاي قبل مواجه بوده است گفت: در سال گذشته حدود 38 ميليون نفر سفر در كشور به وقوع پيوست كه امسال اين ميزان به بيش از 55 ميليون نفر سفر رسيد كه اميدواريم با رونق گرفتن طرح سفرهاي ارزان قيمت و سفر كارت ملي اين ميزان در در تمامي‌فصول سال ارتقا يابد.

به گفته‌ي رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، در نوروز امسال بيش از دو ميليون اقلام تبليغاتي و اطلاع رساني در سراسر كشور و در ميان مسافران نوروزي توزيع شده است كه شامل بروشورها و نقشه‌ها، كاتالوگ‌ها و انواع سي‌دي‌هاي اطلاع‌رساني است.

معاون رييس‌جمهور تاكيد كرد: امسال براي نخستين بار بازرسان و نمايندگان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مستقيما حدود 39 هزار و 700 اتاق را مورد بازرسي قرار داده و با مسافران ساكن در اين اتاق‌ها به طور مستقيم گفت‌و‌گو كرده و نظرات آن‌ها در خصوص مشكلات و نوع سرويس‌دهي هتل مربوطه خواستار شدند.

مشايي با بيان اينكه قبل از فرا رسيدن ايام نوروز 15 هزار تخت جديد به ظرفيت اقامتي كشور اضافه شده است و مورد بهره‌برداري قرار گرفت تصريح كرد: تا پايان سال 86 بين 33 تا 36 هزار تخت ديگر نيز به اين ميزان اضافه خواهند شد.

معاون رييس‌جمهور با بيان اينكه وقوع سفرهاي نوروزي به تمامي‌مناطق توازن و تعادل مناسبي را در پيش گرفته است گفت: استان خراسان رضوي براي سال‌هاي متمادي در رديف اول مقصد سفرهاي نوروزي بود كه امسال اين ركورد شكسته شده و بر اساس آمار اعلام شده استان فارس، خوزستان،‌ كرمان، خراسان رضوي و استان يزد در مكان‌هاي تا پنجم قرار گرفته‌اند.

وي همچنين به ورود گردشگران خارجي در ايام نوروز به كشورمان اشاره كرد و گفت: متاسفانه آمار دقيقي هنوز در اين باره تدوين نشده است، اما در آمار دو فرودگاه مهر‌آباد و امام خميني بيشتر از 100 هزار ورودي داشتيم كه نشان از استقبال گردشگران خارجي براي سفر به ايران است.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، با اشاره به اخبار منتشر شده درباره‌ي تعطيلي بعضي از تورهاي ورودي به كشورمان تاكيد كرد: من معتقدم بخش خصوصي هنوز ساماندهي مناسبي براي جذب توريست خارجي به كشور ندارد و بايد در اين مورد برنامه‌ريزي مناسب‌تري صورت بگيرد.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۱ فروردین ۱۳۸۶ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8601-06385
  • خبرنگار :