/پايان نشست كشورهاي صادركننده گاز در قطر/ تقويت هماهنگي و همکاري ميان کشورها؛ گام آغازين براي ايجاد اوپك گاز

درحالي كه ششمين دور مجمع وزيران کشورهاي صادر کننده گاز طبيعي روز گذشته در دوحه - پايتخت قطر - پايان يافت، اين نشست تصميم گرفت که کميته بلندپايه‌اي براي هماهنگ کردن همکاري‌هاي بين کشورهاي عضو اين مجمع در آينده ايجاد شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اعلاميه‌اي که پس از نشست ياد شده منتشر شد، پيشنهاد مي‌کند که کميته بلند پايه‌اي با هدايت روسيه ـ ميزبان دور بعدي اين مجمع ـ ايجاد شود تا ضمن ارزيابي نتايج مجمع ياد شده در شش سال گذشته، در عرصه‌هاي ايجاد نهاد و مديريت مجمع و برنامه همه جانبه‌اي براي تقويت توانايي نهاد مجمع براي توسعه اين سازمان در آينده را تنظيم کند.

گرايش کشورهاي صادرکننده‌ي گاز براي همکاري بيشتر با يکديگر در حالي در كانون توجه قرار مي‌گيرد كه نشست دوحه به تشکيل يک "اتحاديه‌ي گازي" به شيوه اوپک منجر نشد.

در پايان اين نشست آن‌چه كه بيش از هرچيز به‌نظر مي‌رسد، اين ‌است كه کشورهاي صادرکننده‌ي گاز قصد دارند كه با يکديگر همکاري تنگاتنگي داشته باشند. اين نتيجه‌ي اعلام‌شده نشست نمايندگان آنها در دوحه پايتخت قطر بوده است.

بر اساس گزارش‌هاي موجود، در روز دوشنبه 9 آوريل در آغاز اين نشست دو روزه که 14 کشور در آن شرکت داشتند، بر سر پيشنهاد تشکيل سازماني مشابه با اوپک براي کشورهاي صادرکننده‌ي گاز که ايران و ونزوئلا از پشتيبانان اصلي آن هستند، بحث شد؛ اما در اين مورد تصميم مشخصي گرفته نشده است.

به گزارش خبرگزاري آلمان، کاظم وزيري هامانه ـ وزير نفت ايران ـ در اين مورد گفته است که "ما از وزيران شرکت‌کننده در نشست شنيده‌ايم که حرکت در اين جهت مطلوب است، اما هنوز نمي‌دانيم اين کار چه مدت طول مي‌کشد."

او خطاب به کشورهاي اروپايي گفته است که آن‌ها نبايد همکاري فشرده‌ي کشورهاي صادرکننده‌ي گاز را به مثابه تهديدي عليه خود تلقي کنند.

شيخ حامد بن جاسم ـ نخست‌وزير قطر ـ نيز در نطق افتتاحيه‌ي نشست دوحه گفت که هم به نفع صادرکنندگان گاز و هم به نفع خريداران آن است که بازار گاز ثبات داشته باشد و وضعيت عادلانه‌اي برقرار باشد که همه از آن بهره گيرند.

به نظر وي، کشورهاي صادرکننده‌ي گاز به‌ويژه بايد از انتقال فناوري ميان خود پشتيباني کنند.

تعدادي از کشورهاي صادرکننده‌ي گاز که مصر از جمله‌ي آنهاست، پيش از برگزاري نشست دوحه با طرح تشکيل اوپک گازي مخالفت کرده‌اند؛ كارشناسان مخالف طرح يک اتحاديه‌ي گازي به شيوه‌ي اتحاديه‌ي نفتي اوپک اين گونه استدلال مي‌کنند از آنجايي که پيش‌شرط هاي تکنيکي اين کار بسيار پيچيده است و برخي قراردادهاي امضا شده در اين زمينه درازمدت‌ هستند، توافق بر سر قيمت‌ و ميزان صدور گاز در چارچوب يک اتحاديه امري ناممکن است.

اين گزارش مي‌افزايد: درحالي‌كه حاميان اصلي طرح اتحاديه‌ي گازي ايران و ونزوئلا هستند، روسيه و الجزاير نيز با ديد مثبت به اين طرح مي‌نگرند. از سوي ديگر، در حالي‌كه در اروپا نسبت به اين طرح نظر منفي وجود دارد، تصور مي‌شود تشکيل اتحاديه‌اي از کشورهاي صادرکننده‌ي گاز بر قدرت صادرکنندگان در بازار گاز خواهد افزود و بالا رفتن قيمت‌ها را در پي خواهد داشت.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۱ فروردین ۱۳۸۶ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8601-06215
  • خبرنگار : 71188