ايران سال گذشته در حالي در بيش از 12 نمايشگاه بينالمللي گردشگري شركت كرد كه تحت تاثير مسائل سياسي و تبليغات منفي ضد ايراني، بسياري از توراپراتورهاي كشورهاي غربي نام ايران را از فهرست سفر 2007 ميلادي حذف كردهاند، ولي با وجود اين شرايط بيشترين تمركز تورگردانان ايران و ستاد نمايشگاههاي كشورمان به كشورهاي اروپايي كه سهم بيشتري از بازار گردشگري ايران را دارند، بوده است.
به گزارش خبرنگار گردشگري ايسنا، ايران بر اساس برنامه مصوب نمايشگاههاي گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور در سال 85 در 12 نمايشگاه توريستي حضور داشت كه در كنار آنها شركت در نمايشگاههاي سوئد، چين و... را نيز تجربه كرد.
حذف نام ايران از فهرست كتابچههاي سفر 2007 ميلادي
بخش گردشگري كشورمان بر اساس فعاليتهاي سالهاي گذشته و سنتي بيشترين حجم حضور را در نمايشگاههاي توريستي بازارهاي مطرحي همچون آلمان، فرانسه، اسپانيا، ايتاليا تجربه كرد و اين در حالي است كه به دليل شرايط سياسي و تبليغات ضد ايراني، بسياري از توراپراتورهاي اروپايي و ديگر كشورهاي غربي نام ايران را از فهرست و كتابچههاي سفر 2007 ميلادي حذف كرده اند.
به گفتهي شركت كنندگان شايد بازديد كنندگان از غرفههاي گردشگري ايران براي سفر به اين كشور علاقهمند بودند، اما اوضاع سياسي نگراني آنها را موجب شد و بر تصميمگيري اين افراد نيز تاثيرگذار بود.
بر اساس بازارهاي هدف گردشگري در چشم انداز 20 سالهي اولويت اول با كشورهاي همسايه، عربي و اسلامياست كه در اين جدول نمايشگاههاي گردشگري نيز حضور در اين بازارها، مورد توجه قرار گرفته، اما بيشترين تمركز و شركت تورگردانان مطرح ايراني در كشورهاي اروپايي بوده است.
چرا تنها به فهرستي سنتي از نمايشگاههاي توريستي اكتفا شده است؟
حال در شرايطي كه بازارهاي اروپايي بر اثر تبليغات منفي، تعامل با بخش گردشگري كشورمان را كمرنگ كردهاند و به اعتقاد تورگردانان ايراني تجربه ديگر بازارها همچون آسيا، خاورميانه و كشورهاي علاقهمند به ارتباط با كشورهاي چون مالزي و كشوري با حجم بالاي توريست مانند چين را ميدانند، چرا به فهرستي سنتي از نمايشگاههاي توريستي اكتفا شده و تمركز اصلي بر بازارهاي خاص است ؟!
حسين احمدي يكي از تورگردانان كشورمان معتقد است كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بودجه كلاني را براي شركت در نمايشگاههاي بينالمللي توريستي صرف ميكند كه البته حضور در اين فضاها خوب است، ولي نبايد افراط كرد.
وي ميگويد: اگر اين سازمان در شرايطي كه گردشگري متاثر از سياست است، بخواهد همين روند را ادامه دهد، موفق نميشود و بايد با احتياط حركت كند.
اين تورگردان ايراني اظهار ميكند: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در نمايشگاههاي كشورهاي اروپايي شركت ميكند، ولي به بازارهاي ديگر كمتر توجه دارد، در حالي كه ميتواند با خطي كه رايزنهاي فرهنگي سفارتخانههاي ايران دربارهي كشورها ميدهند از هزينه بازارهاي اروپايي كم كند.
در مورد بازارهاي هدف به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اطلاعات نامناسب داده ميشود
احمدي با بيان اين كه معمولا در مورد بازارهاي هدف به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اطلاعات نامناسب داده ميشود، ابرازميكند: امسال علي رغم مطرح بودن موضوع انرژي هستهاي كشورمان، بخش گردشگري در بازارهاي ايتاليا، اسپانيا و مسكو حضور داشت. اين در حالي است كه هنوز در بازارهاي آسيايي فعاليت خاصي صورت نگرفته است.
علي غمخوار به عنوان كارشناس گردشگري نيز ميگويد: سابقهاي از عملكرد نمايشگاه هي توريستي قبل وجود ندارد و تعداد گردشگراني كه از اين بازار به كشورمان وارد شده اند، مشخص نيست و به طور كلي تاكنون بازتابي از حضور ايران در نمايشگاههاي گردشگري وجود نداشته تا به تصميم گيري در اين مورد كمك كند.
به گزارش ايسنا، رضا دانشور - راهنماي آلماني زبان نمونه سال 85 - نيز معتقد است: در نمايشگاههاي توريستي نه تنها بايد با محصول متنوع گردشگري حضور داشت، بلكه برگزاري همايشها و سخنرانيها در مورد گردشگري كشورمان و معرفي جاذبههاي آن را در برنامه خود قرار دهيم.
در گردشگري نبايد تنها به فعاليت آژانسهاي توريستي اكتفا شود
وي ادامه ميدهد: در گردشگري نبايد تنها به فعاليت آژانسهاي توريستي اكتفا شود، چرا كه شناسايي و معرفي كشورمان وظيفه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري محسوب ميشود.
اما سيروس اعتمادي - تور گردان ايراني - همانند بعضي ديگر از مديران آژانسهاي توريستي ميگويد: بايد در بازارهايي كه بيشتر توريست فرست هستند كار شود و در مورد جذب گردشگر از كشورهاي عربي و همسايه دولت بايد وارد عمل شود، چون معمولا گردشگران اين كشورها خود براي سفر اقدام ميكنند و از تورگردانان و يا آژانسهاي توريستي استفاده نميكنند، ولي حضور دولت در اين بخش ميتواند موثر باشد.
هزينه كردن در كشورهاي عربي و همسايه چندان فايدهاي ندارد
وي به خبرنگار ايسنا اظهار ميكند كه هزينه كردن در كشورهاي عربي و همسايه كه در چشم انداز 20 سالهي صنعت گردشگري در اولويت اول قرار دارند، چندان فايدهاي ندارد، ولي بايد روي اين بازارها كار شود.
اعتمادي ميافزايد: در حال حاضر با وجود اين شرايط سياسي، گردشگراني نترس از بازارهاي اروپايي به كشورمان سفر ميكنند، ولي اين توريستها خيلي در بازار ايران هزينه نميكنند.
اما مشاور رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اين مورد به خبرنگار گردشگري ايسنا، ميگويد: با توجه به اين كه بازار اروپا به دليل شرايط موجود براي بخش خصوصي مشكل شده طبيعي است كه دنبال بازار جديد باشيم كه كشورهاي اسكانديناوي از جمله اين بازار جديد است.
دربارهي نمايشگاههاي گردشگري فرد تصميم نميگيرد
حسينهاتفي فارمد، با بيان اين كه دربارهي نمايشگاههاي گردشگري فرد تصميم نميگيرد، بلكه حضور در اين نمايشگاه از سوي ستاد سياستگذاري نمايشگاهها با رياست اسفنديار رحيم مشايي تعيين و مصوب ميشود، ميافزايد: سياست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين است كه از بازارهاي كه براي سفر به ايران تمايل دارند غافل نشويم.
وي ميگويد: در گذشته آژانسهاي توريستي كشورمان در بيشتر نمايشگاهها به صورت سنتي حضور داشتند و حدود سه سال است كه به صورت متمركز در فضايي مناسب و طراحي شده جدي حضور دارند.
معاون امور نمايشگاههاي شركت توسعه گردشگري دربارهي حضور نداشتن آژانسهاي توريستي مطرح در برخي از نمايشگاههاي توريستي به دليل نبود بازتاب مناسب و شرايط موجود اظهار ميكند: 95 درصد آژانسهاي توريستي كشورمان كه در بازارهاي مختلف فعاليت دارند در نمايشگاههاي گردشگري حضور داشتند و در برلين بيش از 40 نمايشگاه توريستي شركت كردند، ولي تعدادي نيز حضور نداشتند كه شايد دلايلي داشته باشند و بازگشت نداشتن هزينه يكي از دلايل ميتواند باشد.
هاتفي ميگويد: فضاي مناسب براي حضور آژانسهاي توريستي درنمايشگاههاي گردشگري آماده شد و بسيار ارزان در اختيار آنها قرار گرفت.
معاون امور نمايشگاههاي شركت توسعه گردشگري ايران تصريح كرد: اين ستاد براي حضور در تمام نمايشگاههاي توريستي دنيا الزاميندارد و تنها در 20 نمايشگاه آن شركت ميكند كه شايد در سال جديد در اين باره و برنامه ريزيهاي ان تجديد نظري صورت بگيرد.
وي تاكيد ميكند: بايد در نمايشگاههاي توريستي شركت كرد كه بخش خصوصي بيشترين دستاورد را داشته باشد و حداكثر بهرهوري از آن فضا صورت بگيرد و گردشگران بسياري از بازار آن جذب شود كه بر اين اساس امسال حضور در نمايشگاه شانگهاي چين تجربه شد.
هاتفي در مورد حضور در دو نمايشگاه توريستي روسيه طي سال گذشته با توجه به تعداد محدود گردشگران روي
علاقهمند براي سفر به ايران به خبرنگار ايسنا ميگويد: در اين باره مطالعاتي صورت گرفت كه بر اساس آن شركت در دومين نمايشگاه روسيه (MITT مسكو ) لغو شد.
جدول حضور در نمايشگاههاي بين المللي با استفاده از نظرات كارشناسي تنظيم ميشود
او ادامه ميدهد كه مطالعات اوليه در مورد نمايشگاههاي گردشگري بر اساس حضور سنتي بود كه در سال جديد، جدول حضور در نمايشگاههاي بين المللي توريستي با استفاده از نظر كارشناسي و تخصصي تنظيم ميشود و در اين مطالعات نيز به نمايشگاههاي بخش خصوصي و بازارهاي جدي توجه ميشود.
بودجه 2 ميليارد توماني نمايشگاههاي توريستي
مشاور رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره بودجه بخش نمايشگاههاي گردشگري اظهار ميكند: براي تمام نمايشگاهها، اقلام تبليغاتي و توزيع آنها در فضاهاي نمايشگاهي دو ميليارد تومان بودجه پيش بيني شد كه بخشي از آن تامين نشد و كاهش يافت، ولي بودجه موجود نيز منوط به فضاي در نظر گرفته شده و... در نمايشگاههاي مختلف هزينه شده است.
وي در خصوص حضور در بازارهاي جديد و با اولويت چشم انداز 20 سالهي گردشگري با توجه به محدوديتهاي اين بازارها و نبود انگيزهي لازم در ميان گردشگران اين كشورها ابراز ميكند: سياستهاي هر كشور متناسب با مقتضيات زمان تعيين ميكند كه آن كشور ميتواند بازار مناسبي براي فعاليت توريستي باشد يا خير؟
هاتفي ميافزايد: نميتوان همانند سابق در نمايشگاه كشوري به صورت سنتي فقط به اين دليل كه در گذشته حضور داشتيم، شركت كرده و به ديگر مسائل آن كشور توجهي نداشته باشيم.
بازار تركيه مناسب يا غير مناسب؟
وي دربارهي وجود عقايدي مبني بر اين كه هزينه كردن در بازاري چون، تركيه فايدهاي براي بخش گردشگري كشورمان ندارد ميگويد: تركيه بازار خوبي است و بسياري از مسوولان آژانسهاي توريستي ايراني شركت كننده در نمايشگاه توريستي اين كشور با تور اپراتورهاي ترك ارتباط خوبي برقرار كردند و اقلام تبليغاتي مناسبي در عين حال توزيع شد كه ميتواند در اين بازار تحولي ايجاد كند.
معاون نمايشگاههاي شركت توسعه گردشگري ايران تصريح كرد: برنامهريزي براي نمايشگاههاي گردشگري بر اساس بازارهاي هدف چشم انداز 20 سالهي گردشگري است و در تنظيم برنامهي نمايشگاهها به اين بازارهاي هدف و با اولويت چشم انداز 20 ساله توجه ميشود.
اطلاع رساني درباره ايران در نمايشگاههاي توريستي شروع شده است
وي با بيان اين كه اطلاع رساني درباره ايران در نمايشگاههاي توريستي ايران شروع شده است، خاطر نشان ميكند:معرفي در بسياري از كشورها ضرورت دارد و چون كشورهاي زيادي اطلاعات اوليهاي از ايران در اختيار ندارند.
مشاور رييس سازمان فرهنگي و گردشگري ميافزايد: محصول تبليغاتي در مورد ايران با زبانهاي مختلف و متناسب با بازارهاي مورد نظر و انگيزهي گردشگران اين كشورها تهيه و توزيع شده است، ولي با اين وجود هنوز كار جزيي نشده است.
او معتقد است كه تبليغات و معرفي ايران متناسبي با هر كشوري صورت بگيرد و براي هر قاره اين كار جداگانه انجام شود كه تحقق اين مساله كارشناسي و صرف هزينه نياز دارد.
وي ميگويد: اگر شركت در بعضي از نمايشگاههاي گردشگري از نظر شوراي سياستگذاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فايدهاي نداشته باشد، از جدول مربوط حذف و نمايشگاه جديد جايگزين ميشود كه در اين ميان به سياستهاي تبيين شده در مورد بازارهاي هدف و جديد توجه ميشود.
بخش خصوصي نبايد همه همت خود را در نمايشگاهها متمركز كند
مشاور رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ميگويد: شركت در نمايشگاههاي گردشگري يكي از ابزارهاي بازاريابي است و بخش خصوصي نبايد همهي همت خود را در اين حوزه متمركز كند چون اين بخش با اهداف خود بسيار فاصله دارد كه ارتباط با بخش خصوصي كشور هدف، كمك دستگاههاي دولتي و... بخشي از آن محسوب ميشود.
وي پكيجهاي ارزان قيمت را يكي از اقلام جاذب براي گرشگران ميداند و تاكيد ميكند: اين پكيجهاي ارزان قيمت بايد از سوي آژانسهاي توريستي كشورمان در نمايشگاههاي خارج از كشور ارايه شود.
هاتفي ميافزايد: ظرفيت بسياري از ايرلاينهاي كشورمان خالي است، ولي اجازه ندارند اين صندليهاي خالي را بفروشند، در حالي كه همهي كشورها اين كار را انجام ميدهند اين مساله در مورد هتلها و آژانسهاي توريستي ايران وجود دارد.
آژانسهاي توريستي بايد از شركتهاي هواپيمايي و هتلها، قيمت ارزان دريافت كنند
هاتفي اظهار ميكند: آژانسهاي توريستي بايد از شركتهاي هواپيمايي و هتلها، قيمت ارزان دريافت كنند و پكيج ارزان قيمت آماده داشته باشند و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز به آنها يارانه بدهد.
وي معتقد است: وقتي پكيج ارزان قيمت داشته باشيم از سفر به ايران استقبال ميشود و كشورهاي بسياري در نمايشگاههاي خارجي با اين اقلام گردشگر را تشويق ميكنند ولي ما با وجودي كه چندين بار از آژانساي توريستي درخواست كرده ايم، كاري انجام ندادهايم.
مشاور رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ادامه ميدهد: بعضي از كشورها مقصد سفر ايرلاينهاي ايراني نيستند مانند مادريد اسپانيا، در حالي كه از اين كشور ميتوان گردشگر بسياري داشت، بعضي از ايرلاينهاي اسپانيا به خريد 50 درصد پرواز كشورمان حاضر شدهاند كه به دلايلي امكان پذير نشده است.
نميتوان رقميدرست از هتلها و سفر به كشورمان در نمايشگاههاي توريستي ارايه كرد
هاتفي با بيان اين كه در حال حاضر نميتوان رقميدرست و ثابت از هتلها و سفر به كشورمان در نمايشگاههاي توريستي ارايه كرد، ميگويد: اين مساله از موانعي محسوب ميشود كه بخش خصوصي بايد آن را مرتفع كند. همچنين نمايشگاهها و تبليغات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بستر لازم را براي فعاليت بخش خصوصي فراهم ميكند.
به گزارش خبرنگار ايسنا، نمايشگاههاي گردشگري اگرچه يكي از ابزارهاي بازاريابي محسوب ميشوند، اما شايد حضور ايران در بيش از 12 نمايشگاه توريستي در سال گذشته كه تجربه در هر يك بيشتر از يك سال سابقه دارد، اين امكان را تاكنون داده باشد كه بازارهاي موجود ارزيابي شود و اين درحالي است كه بسياري از تورگردانان و دفاتر خدمات مسافرتي گفتهاند تاكنون اطلاعات مكتوب و مستند و يا نتايجي از حضور ايران در نمايشگاههاي بينالمللي گردشگري تهيه و منتشر نشده است.
در شرايطي كه بسياري از تورگردانان ايراني به دليل نگراني نسبت به سرمايه خود در حفظ برخي از بازارهاي مهم و گاه ايجاد بازارهاي جديد با ارايهي محصولات متنوع سعي دارند سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و ستاد برگزاري نمايشگاههاي گردشگري كشور بايد شيوه ديگري را در نمايشگاههاي توريستي بينالمللي و بازارهاي هدف دنبال كنند، راهي كه دستيابي به رشد تعيين شده در چشم انداز 20 سالهي گردشگري را محقق كند.
گزارش از خبرنگار ايسنا : سميه حسنلو
انتهاي پيام