وزير نفت: ظرفيت توليد روزانه نفت ايران در سال گذشته به 4/3ميليون بشكه رسيد صادرات محصولات نفتي و پتروشيمي درسال گذشته بيش از60ميليارد دلار بود

وزير نفت، ظرفيت توليد نفت خام كشور را در سال گذشته چهار ميليون و 300 هزار بشكه در روز عنوان كرد و گفت: اين ميزان برداشت از برنامه‌هاي تكليفي مجلس شوراي اسلامي‌ نيز افزون بر 32 هزار بشكه بيشتر است.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، سيدكاظم وزيري ‌هامانه كه شامگاه شنبه (18 فروردين) در جمع سفيران ايران در مجمع كشور‌هاي شرق آسيا و اقيانوسيه سخن مي‌گفت، با اشاره به سالانه 250 هزار بشكه افت توليد از ميدان‌هاي نفتي كشور خاطرنشان كرد: به همين منظور در جهت ظرفيت‌سازي براي توليد نفت خام تلاش‌هاي خوبي شده است، به طوري كه در سال گذشته 53 هزار بشكه بيش از برنامه توليد برداشت داشته‌ايم.

وي افزود: دستيابي به اين ميزان از ظرفيت توليد روزانه نفت در كشور، نشان دهنده تعهد و تلاش همكاران ما در صنعت نفت است.

وزير نفت، همچنين در بخش ديگري از سخنانش با بيان اين كه در سال گذشته بيش از 51 ميليارد دلار صادرات محصولات نفتي انجام شده است، تصريح كرد: با احتساب 9 ميليارد دلار صادرات محصولات پتروشيمي، بيش از 60 ميليارد دلار از درآمد ارزي كشور از بخش نفت بوده است.

وي افزود: در سال گذشته همچنين 14 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري در بخش نفت انجام شده كه نه تنها در تمام بخش‌هاي مختلف اقتصادي كشور، بلكه در بين كشور‌هاي همسايه نيز بيشترين رقم را دارا بوده است. اين ميزان سرمايه‌گذاري، بازيافت قابل توجهي در آينده خواهد داشت و در ايجاد اشتغال در كشور تاثير به‌سزايي خواهد گذاشت.

وزير نفت همچنين افزود: با تلاش‌هايي كه در مجموعه صنعت نفت در سال‌هاي گذشته انجام شده بود و با پيگيري دولت، تا پايان سال هر ماه يك واحد پتروشيمي‌ جديد به بهره‌برداري خواهد رسيد.

وي همچنين تصريح كرد: با تلاش‌هايي كه در بخش پالايش و پخش انجام شده است و با تكميل مراحل ساخت پالايشگاه نفت فوق سنگين آبادان و توسعه پالايشگاه نفت اراك و اصفهان، از سال 1390 كشور نه تنها از واردات بنزين و فرآورده‌هاي نفتي بي نياز خواهد بود، بلكه صادرات اين فرآورده‌ها نيز در دستور كار قرار خواهد گرفت.

وزير نفت همچنين با اشاره به افزايش 100 ميليون مترمكعبي ظرفيت توليد گاز در كشور، تصريح كرد: در حال حاضر ظرفيت توليد روزانه گاز كشور به 460 ميليون مترمكعب رسيده است. اگرچه به دليل بالا بودن حجم مصرف داخلي گاز در حال حاضر ميزان بسيار كمي‌ صادرات داريم كه اميدواريم با برنامه‌هاي توسعه پارس جنوبي و بهره‌برداري از آن‌ها سهم ما در بين كشور‌هاي صادركننده گاز به جايگاه حقيقي خود برسد.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۰ فروردین ۱۳۸۶ / ۱۷:۳۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8601-06097
  • خبرنگار :