مديا كاشيگر: مخاطبان اعتمادشان را به جايزهها و متن چاپشده از دست دادهاند
مديا كاشيگر اعتقاد دارد: هر جايزه ادبي بيانگر سليقهاي ادبي است، و خوانندگان آثار به نتايج آن اعتماد ميكنند. اين مترجم و منتقد ادبي در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: اگر قرار است جايزهاي بر فروش تأثير بگذارد، عدهاي از خوانندگان به آن جايزه اعتماد ميكنند و كتابي را كه جايزه گرفته است، ميخرند. بهمرور، مردم به سليقهها واكنشهاي متفاوت نشان ميدهند؛ عدهاي اعتماد بيشتري مييابند و عدهاي آن اعتماد را از دست ميدهند. او همچنين متذكر شد: جايزههاي ادبي اهدافي را دنبال ميكنند. جايزههاي خصوصي طبق اهداف برگزاركنندگان خصوصي و جايزههاي دولتي هم براساس سياستگذاري و اهداف دولتي حركت ميكنند. كساني هم كه در هر كدام از اين جايزهها برنده شوند، نشاندهنده تفكر پشت آن جايزه هستند. كاشيگر با بيان اين مطلب كه اگر تاثير جايزههاي امروز كمتر شده است، دلايل متعددي دارد، توضيح داد: يكي از دلايل كم شدن تاثير جايزههاي ادبي، از دست دادن اعتماد خوانندگان به اين جايزههاست، كه به آسيبشناسي نياز دارد. دليل ديگر هم ميتواند اين باشد كه خوانندگان كلا اعتمادشان را به متن چاپشده از دست دادهاند؛ مثلا سال گذشته كتابي در يكي از جايزهها برنده شد، كه بهشدت سانسور شده بود و اينطور مردم ديگر اعتماد ندارند. او همچنين اوضاع بد اقتصادي و نخريدن كتاب ازسوي مخاطبان را يكي ديگر از دلايل كم شدن تاثير جايزههاي ادبي دانست و افزود: گسترش كتابخواني، ويژگي يك جامعه مرفه است؛ كه به مردم اجازه ميدهد كتاب بخوانند، موسيقي گوش كنند يا فيلم ببينند؛ اما كاهش عمومي وضع اقتصادي در كشور باعث شده است كه مخاطبان كمتر به خواندن يا خريدن كتاب تمايلي داشته باشند. انتهاي پيام