سهم ايران از بازار گردشگري ايتاليا چيست؟ آژانسهاي ايراني حاضر در ميلان دست خالي بازگشتند! حضور ايران در نمايشگاه BIT فرصتي براي حفظ گردشگران ورودي بود
حضور ايران در BIT ميلان، دومين نمايشگاه بزرگ توريستي دنيا، فرصتي براي تبيث موقعيت گردشگري كشورمان و حفظ گردشگران ورودي از ايتاليا به ايران بود. به گزارش خبرنگارگردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كشور ايتاليا بر اساس تحقيقات موجود بيشترين مكانهاي تاريخي را در خود جاي داده و رتبه سي و سوم ليست مكانهاي برتر توريستي را به خود اختصاص داده كه سالانه حدود 154 ميليون گردشگر را جذب ميكند و علاوه بر آن، توريست خروجي بي شماري دارد و درگذشته يكي از بازارهاي اصلي ايران محسوب ميشد، اما پس از حادثه 11 سپتامبر، اين بازار حالت ركود يافت و رفته رفته شمار ورود گردشگران اين كشور به دليل جو سياسي حاكم در آن به ايران، كمتر شد، به گونهاي كه به اعتقاد بسياري از تورگردانان، بازارگردشگري ايتاليا نسبت به ايران در مقابل سايركشورها همچون اسپانيا، فرانسه و آلمان از حادثه 11 سپتامبر و جوسياسي حاكم، بيشترين تاثير را پذيرفت. BIT ميلان، دومين نمايشگاه بزرگ توريستي دنيا است كه در بيست و هفتمين دور برگزاري خود، پنج هزار شركت كننده و 150 هزار بازديدكننده از 120 كشور جهان را جذب كرد و فرصتي براي حضور بخش گردشگري ايران به صورت متمركز در غرفهاي با نمادهايي از آثار تاريخي و معماري ايراني بوده است. حضور در اين نمايشگاه در شرايطي كه گفته شده بسياري از تورگردنان ايتاليايي، نام ايران را از فهرست سفر سال 2007، حذف كردهاند، شايد در نگاه اول بيثمر باشد، اما بسياري از تورگردانان كشورمان معتقدند، اين حضور حداقل براي حفظ همين تعداد گردشگر ايتاليايي كه در حال حاضر به كشورمان سفر ميكنند موثر است و نبايد به دنبال جريانهاي منفي حاكم در دنيا، خود را از صحنهي فعاليتهاي گردشگري حذف كنيم. حسين احمدي يكي از تورگردانان ايراني شركت كننده در نمايشگاه BIT امسال با اشاره به حضور بسيار محدود آژانسهاي توريستي ايران در اين نمايشگاه به خبرنگار ايسنا، ميگويد: در حال حاضر با توجه به شرايط موجود بسياري از تورگردانان كشورمان نميتوانند تورهاي سفربه ايران را بفروشند بنابراين معتقدند، حضور در اين نمايشگاهها وقت آنها را تلف ميكند. وي اظهار ميكند: امسال حدود 80 درصد تور اپراتورهاي ايتاليايي نام ايران را از فهرست سفرهاي خود حذف كردهاند، ولي در عين حال بسياري از بازديد كنندگان به دليل زيبايي غرفه و شايد تعجب از حضور ايران، استقبال خوبي از غرفهي كشورمان داشتند. اين تورگردان معتقد است كه وضعيت ورود گردشگران امسال خوب نبوده و سال گذشته عليرغم ورود كمتر تورها، شرايط بهتري وجود داشت. وي تصريح ميكند: جذب توريست هدف حضور در نمايشگاه است، ولي امسال آژانسهاي ايراني شركت كننده در اين نمايشگاهها دست خالي بازگشتند. احمدي ميگويد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بودجه كلاني را براي شركت در نمايشگاههاي بين المللي توريستي صرف ميكند كه البته حضور در چنين فضاهايي خوب است، ولي نبايد افراط كرد. وي ميافزايد: اگر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اين شرايط كه گردشگري متاثر از سياست است بخواهد همين روند را ادامه دهد، موفق نميشود و بايد با احتياط حركت كند. اين شركت كننده در نمايشگاه BIT ميلان اظهار ميكند: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در نمايشگاههاي كشورهاي اروپايي، شركت ميكند، ولي به بازارهاي ديگر كمتر توجه دارد، در حالي كه ميتواند با خطي كه رايزنهاي فرهنگي سفارتخانههاي ايران در مورد كشورها ميدهند از هزينههاي بازارهاي اروپايي كم كند. وي با بيان اين كه معمولا در مورد بازارهاي هدف به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اطلاعات نامناسب داده ميشود، ابراز ميكند: امسال عليرغم مطرح بودن موضوع هستهاي، بخش گردشگري در بازارهاي ايتاليا اسپانيا و مسكو حضور داشت، اين در حالي است كه هنوز در بازارهاي آسيايي فعاليت خاصي صورت نگرفته است. حسين اسان لو، يكي ديگر از شركت كنندگان ايراني در نمايشگاه BIT ميلان با بيان اين كه ايران پس از حادثهي 11 سپتامبر 2000 ميلادي در سال هزار توريست هم از كشور ايتاليا ندارد به خبرنگار ايسنا ميگويد: نمايشگاه BIT امسال همانند سالهاي گذشته بود، ولي متاسفانه ايران از فهرست سفر تورگردانان ايتاليايي حذف شده و حضور ما براي حفظ همين تعداد گردشگر ايتاليايي است كه اكنون به كشورمان سفر ميكنند. وي اظهار ميكند: حضور در نمايشگاه BIT با وجود تمام مشكلات و مسائل سياسي براي حفظ گردشگران موجود است نه اين كه گردشگر بيشتري را جذب كنيم. اسان لو، ميگويد: در نمايشگاههاي توريستي شركت و با تور اپراتورهاي بزرگي كه مردم را براي انتخاب مقصد سفري به يقين ميرسانند، تعامل برقرار ميكنيم، ولي وقتي اين تور اپراتورها ايران از فهرست سفر حذف ميكنند گردشگران نيز اين مقصد را انتخاب نميكنند. محمد سورونيا، از ديگر مديران آژانسهاي توريستي ايراني حاضر در BIT ميلان، نمايشگاه و غرفهي ايران را خوب و مورد توجه ارزيابي ميكند و ميگويد: در زمان حضور در نمايشگاه BIT ميلان تبليغات سنگين و منفي از رسانههاي ايتاليا پخش شد كه تاثير گذار بود، به گونهاي كه معاون شهردار ميلان هنگام سفر نمايندهي اين آژانس توريستي به كشورمان در تماس تلفني، جوياي احوال او شد. وي ميافزايد: قرار بود هنگام حضور در نمايشگاه BIT ميلان با آژانسهاي ايتاليايي، قراردادهايي امضا شود كه امكان پذير نشد، چون اين توراپراتورها، نام ايران را از فهرست سفر خود حذف كرده بودند. سورونيا، به خبرنگار گردشگري ايسنا، ميگويد: طراحي زيباي غرفهي ايران، بازديد كنندگان بسياري را جذب كرد ولي تبليغات منفي ضد ايراني نيز اثر گذار بود كه با وجود اين تبليغات، گردشگران وقتي براي تحقيق در مورد امن بودن اين كشور تلف نميكنند! وي معتقد است: بازار گردشگري ايتاليا بالقوه است و گردشگران اين كشور مانند اسپانياييها به سفرهاي انفرادي تمايل دارند، بنابر اين اگر شرايط سياسي بهتر شود، بر صنعت گرشگري كشورمان تاثير مثبتي دارد. اين تورگردان اظهار ميكند: به هر حال تبليغات ضد ايراني صورت ميگيرد و از ازهان مردم نيز پاك نميشود، ولي نتيجه حضر مستمر و متمركز ايران در نمايشگاههاي بين المللي گرشگري در آينده حاصل ميشود. احمد سبط حسيني، يكي از تورگردانان فعال در بازار ايتاليا كه قرار بود همزمان با نمايشگاه BIT ميلان، همايشي برپا كند به خبرنگار ايسنا، ميگويد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري طبق وعده قرار بود در مورد همايش ايجاد جاذبههاي گردشگري از كانالهاي فرهنگي و ايران شناسي در مراكز علميو توريستي ايتاليا، كمك مالي كند، ولي پس از صرف چند ماه زمان براي آماده شدن طرح اين همايش، اين برنامه رد شد! وي ميافزايد: در مورد اين همايش با مسوولان ايتاليايي، هماهنگيهايي صورت گرفته بود كه آنها نيز منتظر اجراي آن بودند ولي يك هفته مانده به سفر، همايش از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري رد شد و گفتند كه اعتبار مالي آن تامين نشده است. اين تورگردان ابراز ميكند: اين اقدام نه تنها به حيثيت كشورمان و فعالان ان لطمه ميزند، بلكه اعتبار و جايگاه فرهنگي ايران را در برابر اين كشورها، با آسيب مواجه ميكند. سبط حسيني، كه در نمايشگاه BIT ميلان حضور نداشته است ميگويد: بخش خصوصي به اندازه كافي وقت و نيروي كاري هزينه كرده و اكنون دولت بايد از اين بخش به دليل ارز آوري حفاظت و حمايت كند. به گزارش ايسنا، صنعت گردشگري در ايتاليا 87 ميليارد يورو در آمد دارد و بيشترين در آمد آن در فصل تابستاني حاصل ميشود كه بالغ بر 41 درصد كل اين در آمد يعني 37 ميليارد يورو است. جاذبههاي فرهنگ و هنر، غذا، محيط زيست و طبيعت ايتاليا سالانه 154 ميليون نفر گردشگر را به خود جذب ميكند و اين صنعت شش درصد توليد ناخالص ملي را تشكيل ميدهد. اين كشور 300 هزار شركت گردشگري دارد كه يك ميليون و 200 هزار نفر در صنعت توريسم آن به كار مشغول هستند. گزارش از خبرنگار ايسنا - سميه حسنلو انتهاي پيام