«زنگ‌ها براي ما به صدا درمي‌آيند» متن پيامهاي تسليت درسوگ رسول ملاقلي‌پور

درپي درگذشت رسول ملاقلي‌پور متن پيامهاي تسليت از سوي مسوولين سياسي، هنري امروز در اختيار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) قرار گرفت كه در ذيل مي‌آيد:

معاون سينمايي: دريغ و درد كه داس اجل ...

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، متن پيام مهندس جعفري جلوه معاون سينمايي بدين شرح است: سينماي حرفه‌اي را با «نينوا» آغاز كرد و مصمم بود تا در روزهاي آتي فيلم تازه‌اش «عصر روز دهم» را اين بار در سرزمين «نينوا» عراق مقابل دوربين برد. اما دريغ و درد كه داس اجل چه زود ساقه وجود نازنين‌اش را چيد و داغ اين هجرت محتوم را بر جان مان نشاند.

جامعه سينماي ايران با بهت و اندوه عميق، در حالي‌ نظاره‌گر تشييع و بدرقه پيكر سينماگر فقيد و خوشنام ايران رسول ملاقلي‌پور به سوي آرامگاه ابدي خويش خواهد بود و با چشماني اشكبار به جاي خالي اودر قاب سينماي متعهد ونجيب ايران مي‌نگرد كه هنوز حلاوت وخاطره خوش آثار درخشان و ماندگار او را به ويژه در عرصه سينماي دفاع مقدس با تمام وجود احساس مي‌كند و نغمه‌هاي انساني آخرين اثر تاثيرگذار او «ميم مثل مادر» را در گوش جان خويش دارد.

معاونت امور سينمايي در آستانه اربعين حسيني، حشر او با مولايش امام حسين بن علي (ع) را مسالت نموده، ضمن همدردي صميمانه با خانواده معزاي ايشان، ياد و نام نيك او را براي هميشه در قاموس فرهنگ، هنر و سينماي اين كهن سرزمين الهي پاس خواهد داشت.

متن پيام معاون هنري شهرداري براي درگذشت رسول ملاقلي‌پور

معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به مناسبت درگذشت رسول ملاقلي‌پور متن پيامي را منتشر كرد كه در ذيل مي‌آيد:

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، «در راه عشق كه گام مي‌نهي «مجنون» مي‌شوي و با «بلمي به سوي ساحل» مي‌روي تا با «سفر به چزابه» به «نينوا» برسي و پرواز را معنا بخشي. حتي اگر شب باشد، حتي اگر «خسوف» باشد، با نور دل «پرواز در شب» را آغاز مي‌كني تا به كربلا ره‌يابي و يكي از «جات يافتگان» دنيا گردي و«پناهنده» شوي به درگاه ابا عبدالله الحسين (ع) و در «شش گوشه عرش» اشك بريزي تا «عصر روز دهم» آغاز گردد. آغازي بي‌فرجام كه سرانجام تمام شد در عصر روز پانزدهم.

در «افق» نگاهت مهرباني موج مي‌زند و آغازگر واژه‌هايت «ميم» مي‌شود: ميم مثل محبت، مثل مهرباني، «ميم مثل مادر»، ميم مثل «مزرعه پدري»، ميم مثل «ملاقلي‌پور»، ميم مثل «مثل ... آه ... آه ...» مرگ «...

درگذشت سينماگر توانمند سينماي ايران «رسول ملاقلي‌پور» همگان را در ماتم فرو برد معاونت هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران بر خود فرض مي‌داند اين ضايعه را از طرف خود و شهرداري تهران به اهالي سينما و جامعه هنري ايران تسليت عرض نموده و از خداوند متعال صبر براي خانواده ايشان آرزو نمايد.»

پيام انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران

« انا لله و انا اليه راجعون

فقدان غم‌انگيز كارگردان متعهد و مجرب سينماي حوزه‌ي دفاع مقدس، مرحوم شادروان رسول ملاقلي‌پور موجب تاثر و تاسف عميق جامعه دانشگاهي گرديده است. او كه دغدغه‌ي دردهاي جامعه خصوصا واگويي هنري ايثار و رشادت مردان قبيله عشق و شهادت را هماره در نظر داشت از پرتلاش‌ترين نيروهاي خلاق در اين عرصه بود و مطمئنا خلاء وجودي اين هنرمند ارزشمند محسوس خواهد بود.

انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران، ضايعه‌ي فقدان اين كارگردان دردآشنا را به جامعه‌ي هنري و دانشگاهي و خانواده‌ي محترم ايشان تسليت عرض مي‌نمايد.

ياد زلال او هميشه با ما خواهد بود»

پيام انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي ايران

شوراي مركزي انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي ايران به مناسبت درگذشت رسول ملاقلي‌پور پيامي صادر كرد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، متن كامل پيام به اين شرح است:

بر لب بحر فنا منتظريم اي ساقي ... فرصتي دان كه ز لب تا به دهن اين همه نيست

درگذشت نابهنگام فيلمساز توانا و صاحب سبك، رسول ملاقلي‌پور كه آثار ارزشمند و ماندگاري را در عرصه‌ي سينماي جنگ و دفاع مقدس و سينماي اجتماعي خلق كرد به جامعه‌ي سينمايي ايران تسليت مي‌گوييم.

با خاطره تقدير از آخرين فيلمش در اولين جشن منتقدان، يادش را زنده نگاه مي‌داريم. او هيچ‌گاه به طبقه‌ي خود پشت نكرد و نگاه عدالت‌خواهش در اين زمينه كيميا بود.

روحش شاد.

شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي در سوگ رسول ملاقلي‌پور

انا لله و انا اليه راجعون

با نهايت تاسف و تاثر هنرمند متعهد و متخصص و چهره‌ي آشناي سينماي كشور «رسول ملاقلي‌پور» دعوت حق را لبيك گفت و با رفتن خود ما در سوگ از دست دادن عزيزي دلسوز و فداكار، كارگرداني توانا، هنرمندي خلاق و نقاد، فردي زحمتكش و سخت‌كوش و نام‌آشنا نشاند.

ايشان هنرمندي تيزبين و نكته‌سنج بود كه از ابتداي سال‌هاي دفاع مقدس و شروع كار هنري‌اش با نگاهي متعهدانه و هوشيارانه به دفاع مقدس و رزمندگان غيور اسلام زواياي ناپيداي نبرد حق عليه باطل را به نمايش كشيد و نام خود را در عرصه‌ي سينما به‌خصوص سينماي دفاع مقدس برده مي‌شود نام و ياد او هم زنده گردد.

شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي اين ضايعه‌ي تاسف‌انگيز را به خانواده‌ي بزرگ سينماي ايران، تمامي دوستدارانش و به‌خصوص بيت مكرم و بازماندگانش تسليت گفته و براي ايشان طلب رحمت و مغفرت واسعه الهي و براي ساير داغديدگان طلب صبر جميل و اجر جزيل مي‌نماييم.

«روحش شاد و راهش پررهرو»

پيام احمد مسجد جامعي براي درگذشت ملاقلي‌پور

زنگ‌ها براي ما به صدا در مي‌آيند

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، در اين متن آمده است: چندي پيش از نسلي گفتم كه پايه‌گذار سينماي جديد ايران بود. بي‌شك عزيز سفر كرده ما رسول ملاقلي‌پور از همان تبار است. او از عكاسي شروع كرد و در جبهه فرهنگ باليد و در كسوت يك سينماگر و هنرمند تاثيرگذار در سينماي ايران اين راه را تا آخر ادامه داد و كار پاياني خويش را در محضر سالار و سرور شهيدان در آستانه‌ي اربعين حسيني پي ريخت.

او آرزو داشت كه اربعين امسال را در كربلاي حسيني باشد و بخش عمده آخرين فيلم خود را در بين‌الحرمين به پايان برساند و اينك او كه روزگاري با تربت حضرت سيدالشهداء كام گشوده بود براي هميشه صورت به اين تربت پاك خواهد نهاد و عطر و بوي خاك پاك كربلا را براي هميشه در آغوش خواهد كشيد.

نازنين‌تر ز قدت در چمن حسن نرست

خوش‌تر از نقش تو در عالم تصوير نبود

آن كشيدم ز تو اي آتش هجران كه چو شمع

جز فناي خودم از دست تو تدبير نبود

همينگوي در اثر ماندگاري خود كلامي دارد: هرگاه زنگي به صدا در مي‌آيد مپرس كه براي مرگ كيست؟ و بدان كه براي مرگ توست.

اينك رسول از جمع ياران خويش پر كشيده و رفته است و ما در حسرت ديدار روي تابناك او براي هميشه داغدار خواهيم ماند. اين رفتن و رفتن‌ها براي همه‌ي ما زنگ خطري است كه قدر بزرگان فرهنگ و هنر را بيشتر بدانيم. تعداد اين عزيزان كم است. عزيز بداريمشان.

پيام تسليت مشاور رييس جمهور

مشاور رييس‌جمهور در امور هنري نيز به مناسبت درگذشت ناگهاني رسول ملاقلي‌پور كارگردان سينما متن پيامي را منتشر كرد:

هجرت رسول در آستانه‌ي اربعين حسيني

رسول ملاقلي‌پور از نسلي است كه هويت و سير رشد و تعالي خود را در بستر حركت انقلاب اسلامي جست، از مسجد به هنر، از انقلاب به عكاسي و از جنگ به سينما رسيد.

بي‌ترديد بهترين آثار او فيلم‌هايي است كه ايده و مضمون و بالاخره قصه آن از وقايع، آرمان‌ها و انگيزه‌ي آدم‌هايي سر برآورد كه در درون دفاع مقدس و صحنه‌هاي حماسه و مقاومت، خود اسطوره شده بودند.

هرگاه او در مقابل قامت مردان مردي كه اگرچه در زمين گام مي‌زدند اما در عرش الهي خط پرواز آنها رسم مي‌گرديد، زانو زد، توانست به خلق آثاري ماندگار توفيق يابد. اين آثار فارغ از آن‌كه منتقدين چه نظري داشته و دارند بي‌ترديد نقاط درخشان كارنامه‌ي سينمايي او هستند. فرزندان پاكي كه اينك فرشتگاني هستند كه در احوال پرخطر آن عالم او را نه تنها همراهي مي‌كنند كه ريسمان اتصال او به كاروان شهدا و ان‌شاءالله كربلا خواهند بود.

زندگي هنرمند با مرگ او خاتمه نمي‌يابد بلكه حيات او در آثار ارزشمند و متعهدانه او جاري و باقي خواهد بود.

رفتن رسول را باور نمي‌كنيم اگرچه ديگر او را نخواهيم ديد اما آغاز سفري را كه شايد كربلا نقطه‌ي آغاز آن است مي‌توانيم هضم كنيم و تسلي يابيم.

به همسر آن مرحوم كه خود از تبار زينبيان است و به فرزندان اين هنرمند انقلاب تسليت عرض مي‌كنم و ان‌شاءالله خداوند در اين روزهاي آخر سال تحمل اين مصيبت را بر همه‌ي بازماندگان آسان گرداند و پاداش صبر بر اين ضايعه‌ي دردناك را به احسن حال مبدل سازد.

متن پيام انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس

انا لله و انا اليه راجعون

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، در اين متن آمده است: خبر جانگداز درگذشت هنرمند بسيجي زنده ياد «رسول ملاقلي‌پور» جامعه‌ي هنري، مردم هنردوست ميهن اسلامي و همرزمان مومن او را سخت متاثر ساخت.

رسول ملاقلي‌پور فيلمسازي را از دل ميادين دفاع از عزت و شرافت و در ميان خون و آتش و دوشادوش مدافعان انقلاب و ميهن اسلامي آغاز كرد. او با شروع جنگ تحميلي با دوربين خود به خرمشهر شتافت و از آخرين كساني بود كه بعد از اشغال، اين شهر را ترك نمود. او در زمان مقاومت هشت ساله، با ساخت فيلم‌هاي مستند و سينمايي دفاع مقدس، پايداري ملت سرافراز خود را با هنرمندي تمام ثبت نمود و بخشي از رشادت‌هاي رزمندگان اسلام را به سينه‌ي تاريخ سپرد. با فيلم شريف «سقاي تشنه لب» و «بلمي به سوي ساحل» پاي به سينماي حرفه‌اي نهاد و تا پايان بر آن شرافت نستوه استوار ماند. بي‌ترديد آثار فاخر رسول ملاقلي‌پور بر سپر سينماي نجيب ايران اسلامي مي‌درخشد و مسير هنرمندان نسل‌هاي آتي را نيز روشني بخشيده موجب افتخار سينماي ديني و ملي اين سرزمين هنرخيز و هنرمندپرور خواهد بود و تا زماني كه غيرت ديني، جوانمردي و روح پايداري ملي در شاكله‌ي تمدن ايران زمين باقي است، هنرمنداني متعهد، مومن، توانا و تاثيرگذار چون يار سفر كرده‌مان وجود نخواهند داشت تا پرچم سربلندي ملت خود را با نسيم نازك طبعي خود به اهتزاز درآورند. بزرگ‌ترين شاخصه‌ي سينماي رسول ملاقلي‌پور مردمي بودن آن بود. به مردم احترام مي‌گذاشت و به دور از ملاحظات سياسي فقط به آنها مي‌انديشيد و با «شجاعت» و «نجابت» براي آنها فيلم مي‌ساخت. لذا مورد احترام و توجه توده‌هاي مردم بود و آثارش همواره مورد استقبال آنها قرار مي‌گرفت.

او در تدارك ساخت آخرين اثرش «عصر روز دهم» بود و عاشقانه تلاش مي‌كرد تا در اربعين حسيني در كربلاي معلي كليد بزند. در روزهاي آخر عمر پربركتش با اشتياق از حسين ابن علي و حضرت ابوالفضل العباس سلام‌الله عليهما ياد مي‌كرد و مشتاق حضور در بين‌الحرمين شريف بود.

خداوند متعال روح بلندش را با شهداي كربلا، جنگ تحميلي و امام شهدا محشور فرمايد.

«رسول» عزيز زنده است چون هنر، خرد و فتوت زنده است. يادش گرامي و انديشه‌اش جاودان باد.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۶ اسفند ۱۳۸۵ / ۱۸:۳۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8512-09994
  • خبرنگار :