ديدگاه تورگردانان پيرامون حضور ايران در نمايشگاه EMITT تركيه: در كشوري كه گردشگران آن براي سفر به ايران انگيزه ندارند بسيار هزينه ميكنيم!
ايران نخستين تجربه حضور متمركز خود در نمايشگاه بين المللي توريسم و گردشگري شرق مديترانه EMITT را كه از 26 تا 29 بهمنماه - 15 تا 18 فوريه - در استانبول برگزار شده بود، تجربه كرد. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اين نمايشگاه گردشگري كه كشورهاي آلمان، آذربايجان، بلغارستان، اندونزي، آفريقاي جنوبي،گرجستان، امارات متحدهي عربي، هند، اكراين، تونس، بحرين،چين بيش از 150 شركت كننده از 50 كشور دنيا و تعدادي از آژانسهاي توريستي ايراني به همراه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان آذربايجان شرقي در قالب غرفهاي متمركز از ايران كه به عنوان زيباترين غرفه نمايشگاه معرفي شد، حضور داشتند. اما تورگردانان بزرگ و مطرح كشورمان بارديگر در نمايشگاه EMITT تركيه همانند نمايشگاههاي گذشته چون فيتور اسپانيا، ماتكا فنلاند جاتاي ژاپن و سن پترزبورگ روسيه حضور نداشتند! به اعتقاد بسياري از كارشناسان گردشگري، تركيه، بازار مناسبي براي جذب گردشگر به ايران نيست و ارزش هزينه كردن در مقابل بازارهايي با شرايط آماده و بهتر را ندارد. بسياري از تورگردانان ايراني، اين بازار را براي فعاليتهاي جذب گردشگر به دليل تفاوتهاي سليقهاي، آماده نبودن اين بازار، نبود انگيزه در ميان گردشگران ترك كه بيشتر به سفر به كشورهاي غربي و اروپايي گرايش دارند مناسب نميدانند. همچنين بسياري از آژانسهاي فعال در تور خروجي در سالهاي گذشته به دليل برخوردهاي نامناسب خدمات دهندگان بخشهاي گردشگري در تركيه با گردشگران ايراني، ارايهي خدمات نامتناسب در مقابل هزينههايي كه از سوي ايرانيها ميشود ولغو پروازهاي مستقيم به مقاصدي چون آنتاليا، كمتر در اين بازار فعاليت دارند و يا ديگر در اين مقصد كار نميكنند. اما اكبر غمخوار، يكي از شركت كنندگان در نمايشگاه EMITT امسال با اشاره به اين كه نمايشگاه و استقبال از غرفهي ايران خوب بوده است به خبرنگار ايسنا ميگويد: اين نمايشگاه در سطح فيتور اسپانيا بود و كشورهاي بسياري در آن حضور داشتند. وي معتقد است كه تركيه بازار مناسبي براي فعاليت جذب گردشگر دارد، ولي بايد براي آن برنامهريزي و تبليغ شود. غمخوار ميافزايد: براي تردد به تركيه ويزا نياز نيست، جمعيت اين كشور زياد است و به لحاظ فرهنگي نزديكي بسياري با ايران دارد و پروازهاي مناسبي بين دو كشور برقرار است، بنابر اين در صورت برنامهريزي ميتوان اين بازار را به دست آورد. اين تورگردان اظهار ميكند: حضور نداشتن در اين كشور نمايشگاههاي توريستي و رسانههاي آن در كنار نشناختن مردم تركيه، از جمله مشكلات مربوط به بخش گردشگري دو كشور است كه بر تعداد گردشگران ورودي اين كشور به ايران تاثيرگذار بوده است. وي دربارهي نبود تمايل ميان تور اپراتورهاي بزرگ ايراني براي فعاليت در بازار تركيه و حضور نداشتن آنها در نمايشگاه "اميت " امسال ميگويد: تركيه بازار بكري است، ولي چون تورگردانان ايراني تاكنون در اين كشور فعاليت نداشتهاند، تركيه را بازار خوبي براي فعاليت نميدانند. وي ابراز ميكند: ايران در رسانههاي تركيه حضور و تبليغاتي ندارند ، ولي در صورت فعاليت ميتوان به عنوان بازار جديد، با تركيه برخورد كرد. اما رييس انجمن تخصصي تورگردانان ايران معتقد است، آنهايي كه در بازار تركيه فعاليت ميكنند، بيشتر تور خروجي دارند، بنابر اين از وجود نمايشگاههايي در اين كشور و هزينهي دولت براي برپايي غرفههاي نمايشگاهي جهت عقد يا تمديد قراردادهاي خود استفاده ميكنند. ابراهيم پورفرج، به خبرنگار گردشگري ايسنا ميگويد: ميان دو كشور ايران و تركيه از نظر ورود و خروج گردشگر مشكلي وجود ندارد و در سال بيش از يك ميليون توريست ايراني به تركيه سفر ميكنند. وي تصريح كرد: براي سفر تركها به ايران بايد تمايل ايجاد شود، همان طور كه مردم ايران براي سفر به تركيه، علاقهمند شدند. اين تورگردان ايراني با بيان اينكه گاهي غيركارشناسي در كشورهايي به منظور جذب گردشگر، هزينه ميشود اظهار ميكند: اين هزينهها با اين گمان كه شايد پس از آن اتفاقي روي دهد، در كشورهايي كه مردم آن براي سفر به ايران، علاقهاي ندارند صرف ميشود، در حالي كه هنوز بازارهايي وجود دارد كه با صرف همين هزينه، بيشترين نتايج را حاصل ميكند. وي ميافزايد: شرايط را در كشورهايي كه گردشگران آن به ايران ميآيند، سخت ميكنيم ولي در بازارهايي كه توريستهاي آن علاقهاي به اين سفر ندارند، هزينه بسيار ميشود و حتي براي آمدن اين گردشگران التماس ميكنيم. پورفرج تصريح ميكند: به جاي اينكه براي گردشگراني كه اكنون به ايران سفر ميكنند، شرايط تسهيل و امكانات فراهم ميشود، به كشوري ديگري فكر و در آن هزينه ميكنيم. وي معتقد است كه تركيه از كشورهاي هدف درجه دوم توريستي ايران است و به اين زودي نتيجه لازم از آن حاصل نميشود. رييس انجمن تورگردانان ايران، بازار دوبي را از تركيه و ديگر كشورهاي متفرقه براي فعاليتهاي گردشگري بهتر ميداند و ميگويد: بازارهاي هدف موجود كه از گذشته در آنها فعاليت ميشد، شناخته شده است و گردشگران آن براي سفر به ايران علاقه مند هستند و هزينه و فعاليتهاي ما در اين كشورها، بهتر نتيجهي ميدهد و اگر در اين بازارها متمركز شويم، در كشورهاي ديگر سفر به ايران، انگيزه ميشود. وي با طرح اين سوالها كه آيا تركها از ايران شناخت ندارند و با وجود رفت و آمدهاي صورت گرفته تاكنون هزاران سال همسايگي دو كشور آيا اطلاعاتي از ايران ندارند جمعيتي كه از ايران به تركيه سفر كردهاند در شناخت مردم اين كشور از ايران تاثيرگذار نبوده است؟ ميگويد: مهم ايجاد انگيزه در مردمان كشورهاي ديگر است تا براي سفر به ايران علاقهمند شوند. پورفرج تاكيد ميكند: تا زماني كه برنامهريزي در بازار هدفي چون تركيه و جذب گردشگر از اين كشور كه براي آن هزينه ميشود، مشخص نشده و انگيزههاي سفر به ايران تعريف نشود، نميتوان به كسب نتايج مطلوب از اين بازار اميدوار بود. به گزارش ايسنا، در سال 2005 ميلادي حدود يك ميليون نفر به تركيه و 200 هزار نفر از اتباع ترك به ايران سفر كردهاند. مسوولان وزارت فرهنگ و توريسم تركيه در آخرين سفر خود به ايران در ديدار با رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ايران به ورود و خروج نامتوازن گردشگر ميان دو كشور اشاره كرده و بر توسعهي فعاليتهاي توريستي در ايران و تلاش براي جذب گردشگران ترك تاكيد كرده بودند. همچنين بر اساس آمار سازمان گردشگري جهاني UNWTO، درآمد حاصل از توريسم در تركيه با رشد 14/2 درصد از 15/9 ميليارد دلار در سال 2004 به 18/2 ميليارد دلار در سال 2005 ميلادي افزايش داشته است و اين كشور در بين كشورهايي كه بيشترين رقم در آمد حاصل از صنعت توريسم را در جهان داشتهاند رتبه هشتم را به دست آورده است. انتهاي پيام