«توريسم ايران در آيينه فيتور» روند جذب جهانگرد از دومين قطب گردشگري دنيا به ايران كند است نبود تورگردانان بزرگ ايراني در نمايشگاه فيتور اسپانيا محسوس بود

اسپانيا دومين قطب گردشگري دنيا پيش از 11 سپتامبر شايد جدي‌ترين بازار گردشگري ايران محسوب مي‌شد، ولي پس از سال 2000 ميلادي به اعتقاد بسياري از تورگردان ايراني، روند ورود گردشگران اين كشور به ايران به نوعي كند شده، اما نمايشگاه‌هاي توريستي اسپانيا همواره فرصت ديگري براي حفظ آن بوده است. به گزارش خبرنگار گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) بيست و هفتمين نمايشگاه گردشگري فيتور كه امسال با حضور 13 هزار و 190 شركت از 170 كشور دنيا درمادريد اسپانيا برگزار شد،‌ برپايي غرفه‌ ايران با طراحي مناسبي را در شرايطي كه گفته مي‌شود،‌ بسياري در سال 2007 ميلادي ايران را از فهرست برنامه‌هاي سفر خود، حذف كرده‌اند،‌ شاهد بود. اسپانيا كه درسال گذشته از 59 ميليون گردشگر ورودي بيش از 45 ميليارد يورو درآمد كسب كرده، به دليل تجربه‌ي طولاني در اين صنعت و اجراي برنامه‌هايي موفق،‌ عرصه‌اي مناسب براي حضور، تبادل اطلاعات و تعامل است. همچنين به اعتقاد برخي از تورگردانان كشورمان اسپانيا به عنوان قطب دوم توريسم دنيا، گردشگرپذير بوده، نه گردشگر فرست، بنابر اين شايد نتوان به عنوان بازار جذب به آن فكر كرد، اما عده‌اي معتقدند كه در سال‌هاي گذشته يعني پيش از 11 سپتامبر، اسپانيا، بازار مناسبي براي ايران بود و در سال، حدود 5 هزار نفر از اين كشور به ايران سفر مي‌كردند و در صورت فعاليت مناسب مي‌توان اين بازار را دوباره زنده كرد. "اسرافيل شفيع زاده" يكي از فعالان بازار اسپانيا به خبرنگار گردشگري ايسنا مي‌گويد:‌ اين كشور به لحاظ جذب گردشگر ظرفيت خوبي دارد و در سال‌هاي 78 و 79 ساليانه پنج هزار نفر به كشورمان وارد مي‌شدند كه پس از ماجراي 11 سپتامبر روند ورود توريست از اسپانيا به ايران كاهش يافت. وي اظهار مي‌كند: "ميزان آسيب پذيري وجه‌ي ايران در بازار ايتاليا نسبت به اسپانيا محسوس‌تر بود، چون بازار ايتاليا را پس از 11سپتامبر 2000 ميلادي از دست داديم، ولي بازار گردشگري اسپانيا هنوز فعال است." اين تورگردان با اشاره به نمايندگي يكي از آژانس‌هاي توريستي، آيتو در اسپانيا مي‌گويد: حضور اين دفتر به دليل فعاليت‌هاي تبليغي، اطلاع رساني ومعرفي ايران بسيار مثبت است، ولي به لحاظ سياست‌گذاري و اجرايي وجه‌ي خوبي ندارد. وي مي‌افزايد: اين آژانس توريستي به دليل قدرت در قيمت و فروش، عملا به بخش خصوصي ميدان نمي‌دهد و با در اختيار داشتن زنجيره‌اي از هتل‌هاي ستاره‌دار در ايران، انحصار كامل در بازار اسپانيا ايجاد كرده است و قدرت چانه زني بالايي دارد، بنابراين ديگر آژانس‌هاي توريستي در اين شرايط نمي‌توانند رقابت كنند. عضو انجمن متخصصان گردشگري ايران معتقد است: در اين شرايط بسياري از تورگردانان ايراني گمان مي‌كنند، بازار اسپانيا،‌ مناسب نيست، در حالي كه اين كشور به دليل موقعيت سياسي و فرهنگي زمينه‌هاي مطلوبي براي فعاليت‌هاي توريستي دارد. شفيع زاده مي‌گويد: بخش خصوصي ايران براي حضور در بازار اسپانيا با دشواري مواجه است، ولي اگر باب مذاكره با آيتو و بنياد مستضعفان در مورد سياست‌گذاري‌هاي دفتر اسپانيا گشوده شود، اين مشكلات كمرنگ‌تر مي‌شود. هادي اشرف واقفي، يكي از تورگرداناني كه پيش از اين در اسپانيا دفتري داشته است، در مورد تعطيلي اين دفتر و بازار اسپانيا به خبرنگار ايسنا مي‌گويد: نمايندگي آژانس‌هاي دولتي كشورمان در اسپانيا و ارايه‌ي قيمت‌هايي پايين‌تر با توجه به امكانات تحت اختيار،‌ شرايط رقابتي مناسبي را ايجاد نكرده‌اند كه پس از ماجراي 11 سپتامبر اين دفتر بسته شد. وي ابراز مي‌كند: در زمان فعاليت اين دفتر در اسپانيا با وجودي كه هزينه‌ها برابر مي‌شد، ولي مقرون به صرفه نبود و از اين بازار منافع چنداني عايد نمي‌شد، چون با قيمت‌هاي ارايه شده از سوي ديگر آژانس‌هاي دولتي رقابت امكان پذير نبود. واقفي ادامه مي‌دهد:پس از 11 سپتامبر 2000 ميلادي، ورود گردشگر از اسپانيا به صفر رسيد و به نوعي اين بازار متوقف شد، بنابراين مجبور شديم دفتر اسپانيا را تعطيل كنيم. وي مي‌افزايد: دفاتر آژانس‌هاي دولتي در اسپانيا معمولا قيمت‌هاي غير قابل رقابتي را ارايه مي‌كنند و هيچ كنترلي بر آن وجود ندارد. اين تورگردان درباره‌ علت حضور نداشتن در نمايشگاه امسال فيتوراسپانيا، مي‌گويد: قيمت‌هاي نامناسبي كه گاه در اين نمايشگاه از سوي آژانس‌هايي ارايه مي‌شود، فعاليت ما را محدود كرده است و نمي‌توان در اين شرايط رقابت كرد. واقفي با اشاره به شرايط كشور اسپانيا اظهار مي‌كند: با توجه به آژانس‌هاي توريستي اسپانيايي درخواست كننده براي سفر به ايران، احساس مي‌شود شرايط براي فعاليت عميق گردشگري مهيا باشد. محمد سورونيا - مدير عامل آيتو - نيز به خبرنگار ايسنا مي‌گويد: اسپانيا بازار ايران است و گردشگران بسياري دارد، ولي اگر نمي‌توان در اين بازاركاركرد،‌ دليل نمي‌شود اين كشور را براي فعاليت‌هاي گردشگري خوب ندانيم. وي بازاريابي را يك فن مي‌داند و اظهار مي‌كند: افرادي در اين بازار موفق هستند كه از اين اصل استفاده كنند؛ سال گذشته ارتباط يكي از آژانس‌هاي معروف آلماني به دليل ارايه‌ي قيمت كمتر از سوي دفتر مسافرتي ديگري با آيتو محدود شد،‌ حال در اين شرايط بايد بگوييم كه ديگر درنمايشگاه ITB برلين شركت نمي‌كنيم! سورونيا در مورد تاسيس دفتري در بازار اسپانيا كه براي ديگر آژانس‌هاي توريستي ايران محدوديت ايجاد كرده است، مي‌گويد: هر آژانسي مي‌تواند در اسپانيا دفتر ايجاد كند و براي اين مساله مانعي وجود ندارد، شايد مسوولان اين دفتر مي‌دانند چگونه تور برقرار كنند و البته هيچ توري را به زيان نمي‌فروشند. وي تصريح مي كند:‌ اين دفتر يك آژانس را معرفي نمي‌كند، بلكه سرمايه‌گذاري بسياري مي‌شود تا ايران را معرفي كند. سورونيا همچنين در مورد نمايشگاه فيتور 2007 ميلادي كه در آن حضور داشته است، مي‌گويد: طراحي غرفه‌ي ايران در نمايشگاه امسال بسيار زيبا و جاذب بود و استقبال خوبي از آن شد. مدير عامل آيتو ادامه مي‌دهد: در اين نمايشگاه، راه اندازي پرواز مستقيم تهران - مادريد به رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري پيشنهاد شد كه قرار است به صورت كتبي درخواست آن براي پيگيري ارسال شود. "رضا اباذري" از ديگر شركت كنندگان فيتور امسال به ايسنا،‌ مي‌گويد: تعداد آژانس‌هاي توريستي حاضر در نمايشگاه امسال كمتر از آنچه اعلام شد، بود و از هشت دفتر خدمات مسافرتي كه قرار بود در اين نمايشگاه شركت كنند، چهار آژانس توريستي حضور داشتند و نبود تورگردانان بزرگ ايراني در نمايشگاه امسال نيز محسوس بود. وي مي‌افزايد: غرفه‌ ايران عليرغم محدوديت فضا كه 279 متر مربع بود، طراحي زيبايي داشت و استقبال خوبي به ويژه در روز بازديد متخصصان، از آن شد. به اعتقاد او،‌ بازديدكنندگان به دليل نمود مسائل مطرح در دنيا، سرد برخورد مي‌كردند و انتخاب كشور‌هاي ديگر را ترجيح مي‌دادند. اباذري مي‌گويد: انحصاري از سوي برخي دفاتر توريستي كشورمان در بازار اسپانيا وجود دارد ولي سعي شد، اين موضوع در فعاليت‌ها لحاظ نشود چون ظرفيت بازار بسيار است. اين شركت كننده در بيست و هفتمين نمايشگاه فيتور اسپانيا مي‌گويد: اگر وضعيت ورود تور در اسپانيا بهبود يابد مي‌توان در اين بازار فعاليت بهتري داشت كه براي همه موثر است. "علي غمخوار" مدير آژانس توريستي كه قرار بود امسال در نمايشگاه فيتور اسپانيا حضور يابد كه البته شركت نداشت به خبرنگار ايسنا مي‌گويد: اسپانيا بازار هدف محسوب مي‌شود، ولي بايد معيارهاي حضور را مشخص كنند، چراكه سابقه‌اي از عملكرد نمايشگاه قبل وجود ندارد و تعداد توريست‌هايي كه از اين بازار به كشورمان وارد شده اند، مشخص نيست. وي تصريح مي‌كند: بازتابي از حضور ايران در نمايشگاه فيتور اسپانيا تاكنون وجود نداشته است تا به تصميم‌گيري كمك كند. غمخوار معتقد است: فيتور بازار قوي در اروپا نيست و گردشگراني كه از اسپانيا به كشورهاي ديگر سفر مي‌كنند،‌متفاوت هستند. "رقيه حاتمي‌پور" كه عليرغم اعلام نام دفتر خدمات مسافرتي او در فهرست شركت كنندگان فيتور، در اين نمايشگاه حضور نداشت، صادر نشدن ويزا براي نماينده‌ي اين آژانس و هماهنگي نكردن سفارت آلمان را علت اين تاخير ذكر مي‌كند و به خبرنگار ايسنا مي‌گويد: تمام هزينه‌ها براي حضور در اين نمايشگاه پرداخت شد و درباره‌ حضور اين آژانس جهت انجام مذاكراتي صحبت شده بود كه به دليل بروز اين مشكل و ناهماهنگي كه به اين آژانس و نماينده معرفي شده در نمايشگاه فيتور اطلاع داده نشد، نتوانستيم حضور يابيم. وي با اشاره به حضور نمايشگاه‌هاي متعدد، ابراز مي‌كند: مطالعه‌ بر بازارهايي كه در نمايشگاه‌هاي توريستي آن‌ها شركت داريم، موثر است كه بر اساس اين مطالعات مي‌توان در بازارهاي هدف سرمايه‌گذاري كرد. وي اظهار مي‌كند: در هر بازاري مي‌توان سرمايه‌گذاري كرد، ولي نگاه به آن بازار بايد متفاوت باشد و نحوه‌ي بازاريابي، حضور در نمايشگاه‌هاي گردشگري و تبليغات بايد با مطالعه و تعيين استراتژي صورت بگيرد. اين تورگردان معتقد است: حضور در بازارهاي جهاني مفيد است، ولي نبايد كوركورانه و بدون مطالعه همچون نمايشگاه‌ تركيه باشد، چون بازار تركيه در كوتاه مدت نتيجه‌ي لازم را نمي‌دهد. انتهاي پيام
  • شنبه/ ۵ اسفند ۱۳۸۵ / ۰۷:۱۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8512-00583
  • خبرنگار : 71021