داريوش مهرجويي كارگردان سينما چهارشنبه ـ هجدهم بهمن ماه ـ پس از اولين نمايش «سنتوري» در جشنوارهي فيلم فجر در سينما فلسطين حاضر شد و به سوالات پاسخ داد.
به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين جلسه همچنين فرامرز فرازمند تهيهكننده ، محمدرضا شريفينيا دستيار كارگردان و طراحصحنه، تورج منصوري فيلمبردار، مهدي حسينوند تدوينگر و بهرام رادان، گلشيفته فراهاني، مسعود رايگان، رويا تيموريان و نادر سليماني بازيگران، او را همراهي ميكردند.
داريوش مهرجويي در ابتدا گفت: سلام بر دوستان عزيزم كه تشريف آورديد. خيلي از حضور گرم شما متشكرم. اميدوارم حوصلهي شما از ديدن اين فيلم سر نرفته باشد. در اين چند روز گذشته من و همهي دستاندركاران اين فيلم مشتاق بوديم اين فيلم به نمايش درآيد، در حاليكه اخباري از اين دست كه فيلم هست يا نيست، مطرح بود.
وي گفت: در ابتدا يكي دو نكته را مطرح ميكنم تا جاي سوالي براي اين موضوع نباشد و به بقيهي سوالات شما پاسخ دهم. به دليل اينكه اين فيلم مربوط به موسيقي ميشود و نوازندگي هم در آن مطرح است و نمايش آن در ايام ماه محرم قرار ميگرفت، نمايش آن به عقبافتاد و قرار شد از هجدهم بهمن ماه به بعد كه كم كم روزهاي عزاداري تمام ميشود، فيلم به نمايش درآيد.
مهرجويي گفت: در اين ورسيون كه الان مشاهده كرديد، بعضي از قسمتهاي موزيكال و خوانندگي فيلم فعلا حذف شده است. اما موقع اكران فيلم و بعد از ماه محرم قرار است، آن چند صحنه اضافه شود.
مهرجويي به مورد ديگر دربارهي تاخير نمايش فيلم اشاره كرد و گفت: مورد ديگر به خوانندهي جوان فيلم برميگردد كه اولين كارش بود و ما نميدانستيم بايد براي او مجوز بگيريم، بنابراين درصدد گرفتن مجوز براي او هستيم.
اين كارگردان سينماي ايران افزود: يك مقدار اصلاحاتي به فيلم خورد. بعضيها مصلحتي و بعضيها سليقهاي، ولي آنچنان زياد نبود كه به فيلم لطمه بخورد و مقدار زيادي همانطور كه اشاره كردم به دليل ماه محرم است.
فرامرز فرازمند تهيهكننده نيز گفت: من افتخار داشتم، مثل هميشه در خدمت گروه آقاي مهرجويي باشم.
تورج منصوري فيلمبردار سنتوري نيز ضمن اشاره به چهارمين همكارياش با مهرجويي گفت: فكر ميكنم غير از آن چهار كار، دو تا كار ويدئويي كوتاه انجام داديم كه يكي شد تيتراژ همين فيلم كه ويدئو آرتي بود به نام «برو تو كوكش».
وي در ادامه در پاسخ به اين سوال كه زمينهي سنتوري از آن ويدئو آرت شكل گرفت، پاسخ مثبت داد.
بهرام رادان بازيگر نقش علي، فيلم «سنتوري» نيز اظهار اميدواري كرد: كاري كه انجام داده است به اندازهي ارزشهاي فيلم گويا باشد.
گلشيفته فراهاني بازيگر نيز از تجربهي همكارياش در سنتوري گفت: 14 ساله بودم كه در فيلم «درخت گلابي» با آقاي مهرجويي كار كردم، آنجا هم نفهميدم چگونه شد، الان هم نفهميدم چگونه فيلمهاي مهرجويي اينگونه ساخته ميشود.
محمدرضا شريفينيا نيز گفت: اميدواريم از فيلم خوشتان آمده باشد. من عضو كوچكي از فيلم بودم و به اين كوچك بودن خودم افتخار ميكنم و بيشترين افتخارم اين است كه در اكثر كارهاي مهرجويي شاگردي كردهام.
مسعود رايگان نيز گفت: هميشه يكي از طرفداران فيلمهاي مهرجويي بودهام، ولي تصور نميكردم روزي در يكي از فيلمهايشان بازي كنم. تجربهي خوبي با آقاي مهرجويي داشتم، چون ايشان دست بازيگر را در خلق شخصيت باز ميگذارد.
رويا تيموريان نيز كه نقش كوتاهي در اين فيلم داشت، گفت: خوشحالم از اينكه در يك فيلمي كه كارگردان آن جايگاه خاصي دارد توانستم نقش كوچكي داشته باشم.
نادر سليماني بازيگر ديگر اين فيلم نيز گفت: اولين تجربه با مهرجويي داشتم و خيلي سخت بود و يك مقدار استرس داشتم.
داريوش مهرجويي در پاسخ به سوالي كه از او پرسيده شد، اگر اين فيلم توسط كارگردان ديگري ساخته ميشد، آيا اينقدر مورد استقبال قرار ميگرفت گفت: اين سوالي نيست كه جواب داده شود. مثل اينكه از شما بپرسند اگر اين قيافه را نداشتي و يك قيافهي ديگر داشتي چه ميشد؟ من چه ميدانم چه ميشد!
وي همچنين در پاسخ بهسوالي مبني بر اينكه چرا اعتياد را به عنوان سوژه انتخاب كرده است، گفت:دليل خاصي نداشت، داستان فيلم ايجاب ميكرد، اين آدم درگير اين قضيه بشود. به هر حال اعتياد مسالهاي است كه در جوانان رسوخ كرده است و ميتواند سوژهي مهم و ضروري براي ما باشد.
حسينيوند تدوينگر فيلم در پاسخ به سوالي دربارهي پرشهاي فيلم گفت: زماني كه ما مونتاژ كار را شروع كرديم با قاعده جلو ميرفتيم، ولي بعد از يك مدتي بيقاعدگي را رسوخ داديم. من اين جسارت را نداشتم كه اينگونه پيش بروم، ولي آقاي مهرجويي من را راهنمايي كردند، اين روند شيوهي فيلم بوده است.
مهرجويي نيز در ادامه گفت: اگر بخواهيم به حالت طنز به ماجرا نگاه كنيم، اينگونه است كه ما يك جوري مونتاژ كرديم كه اگر بعدا درآورديم، مشخص نباشد كجاها درآمده است!
مهرجويي همچنين گفت: خيلي بر روي اين شيوه فكر كردم و اين شيوه امكانات ويژهاي به ما داد.
به گزارش خبرنگار ايسنا، در بخشي از اين جلسه از بهرام رادان نيز در مورد تفاوت اين نقش با «شمعي درباد» پرسيده شد كه وي پاسخ داد: فكر ميكنم تفاوت بين «شمعي در باد» و «علي سنتوري» هست و خيلي كار سختي نبود كه اين تفاوت دربياد. در طول فيلم سعي كردم دستورات آقاي مهرجويي را انجام دهم و جزو تنها فيلمهايي بود كه وارد جدل با كارگردان نشدم؛ چون ميدانستم ايشان به كارشان اشراف دارند.
مهرجويي در پاسخ به سوالي مطرح كرد: ما طرح مسالهي موسيقي را كه كرديم فقط جنبهي اعتياد و خمودگي نيست. آنچه مهم است موسيقي ما، مثل شعرمان و هنرمان، موسيقي شادي نيست. اگر به دستگاههاي موسيقي ايراني نگاه كنيم، بعد از شروع شدن با يك درآمد حماسي، به چهار مضراب (شاد) برميگرديم و اين موضوع به روحيهي كلي موسيقي ما برميگردد.
وي افزود: بايد به محتواي فكري اين فيلم فكر كنيم. سرگذشت تراژيك يك هنرمند كه از اوج به شرايط پاييني ميرسد و اين سوژهي غمانگيزي است و تمها و اشعار هم در جهت همين موضوع است.
مهرجويي در پاسخ به سوالي كه ميپرسيد، آيا احساس نميكنيد بعد از ساخت «گاو»، «آقاي هالو»،
«هامون» دچار عقبگرد شده است، گفت: اين نظر شخصي ايشان است. خيلي كسان ديگر بودند كه گفتهاند سنتوري بهترين فيلم من است. آنچه مهم است در طرح اينگونه سوالات اين است كه به راحتي ميتوانند اين موضوع را مطرح كنند در حاليكه هنرمند كار خودش را ميكند و جلو ميروند.
مسعود رايگان نيز در بخشي از اين جلسه گفت: به نظرم در لحظهاي كه فيلمنامه را خواندم، اگر به جاي پدر علي بودم برخورد ديگري ميكردم، اما وقتي جلوي دوربين رفتم و فيلم را الان ديدم، فكر ميكنم او دچار شوك شده بود و ماجرا را اينگونه ديد.
همچنين دو بازيگر فيلم بهرام رادان و گلشيفته فراهاني دربارهي ميزان آشناييشان با سازهايي كه در فيلم ميزدند، سخن گفتند.
گلشيفته فراهاني گفت: من آشنايي دارم و هنرستان موسيقي رفتهام.
بهرام رادان نيز گفت: من نه سنتور و نه حتي نت ياد دارم. كاري كه كردم «سنتور» زدن را بازي كردم.
گلشيفته فراهاني نيز در پاسخ به اين سوال دربارهي بيتفاوتي هانيه به اعتياد و ترك علي،گفت: هانيه چندينبار در فيلم مطرح ميكند كه چند بار تلاش كرده كه او ترك كند، اما او دوباره شروع كرده است بنابراين فكر نميكنم بيتفاوتي باشد.
داريوش مهرجويي نيز ادامه داد: همهي مسايل را نميتوان در فيلم نشان داد. اگر دقت كنيد دختر در آن صحنهاي كه با مادر بحث ميكند، مطرح ميكند كه چهقدر تلاش كرده كه او ترك كند. ما در اين فيلم بازتاب كمكها را ميبينيم، نه خود كمكها را.
به گزارش ايسنا، تورج منصوري نيز دربارهي ويژگي دوربين روي دست گفت: فكر ميكنم نوع موضوع فيلم در انتخاب اين شيوه خيلي موثر است. ما خارج از قيد و بندهاي سه پايه و تراولينگ، با اين شيوه تلاش ميكنيم كه مخاطب به موضوع فيلم نزديك شود، به گونهاي كه دوربين همانند بازيگر ما در صحنه باشد و بيننده دعوت شود به خود صحنه تا بتواند به موضوع فيلم نزديك شود.
داريوش مهرجويي در پاسخ به سوالي ملموستر شدن نگاهش در فيلمسازي به مسائل اجتماعي گفت: فيلمهاي من هميشه با مسايل واقعي و سرنوشت بشر همراه بوده است. من فكر ميكنم در همهي فيلمها روحيهي اجتماعي مطرح بوده است.
مهرجويي دربارهي صحنهي كه مادر علي به عنوان يك فرد متدين اينگونه نشان داده شده است تعمدي بوده است، گفت: تعمدي نداشتيم، آن صحنه در ابتدا صحنهي كاملتري بود و از بدشانسي خانم تيموريان مجبور شدند يك مقدار در ورسيون جديد كوتاهتر بكنيم.
وي ادامه داد: بههرحال با برخي مواردي كه حذف شد موافق نيستم.
داريوش مهرجويي درپاسخ به سوالي كه سنتوري و گاو را با هم مقايسه ميكرد، گفت: شايد به يك اعتبار ميتوان گفت، «گاو» كه به طور مرموز كشته شد و اينجا هم سنتور را ميبينيم كه نابود ميشود.
مهرجويي در پايان جلسه گفت: حرفي ندارم همين كه فيلم، نشان داده شد، متشكرم.
**** در حاشيهي جلسهي نمايش سنتوري *****
علي معلم كه اجراي جلسه را برعهده داشت در ابتدا گفت: امشب قرار بود، «رييس» مسعود كيميايي به نمايش درآيد، اما تصادفا و دست تقدير كه دو فيلم از دو فيلمساز خوشسابقهي سينماي ايران در جشنواره حضور دارد، جانشين هم شدند.
در ابتداي جلسه كه از كامكار به عنوان آهنگساز كار دعوت شد كه در جلسه نبود و مهرجويي با لحن شوخي گفت: آقاي كامكار به اطلاعات.
علي معلم متذكر شد: سوال همراه با اسم و عنوان نشريه مطرح شود.
رويا تيموريان در بخشي از صحبتهايش گفت: نميدانم چرا هرجا من بازي ميكنم، فيلم يكدفعه ميپرد!
در ابتداي نمايش فيلم اعلام شد كه فيلم 180 دقيقه است اما پس از نمايش فيلم كمتر از تايم اعلام شده بود كه از سوي حاضرين مورد پرسش قرار گرفت و فرازمند تهيهكننده گفت: مدت فيلم 103 دقيقه بود كه مثل اينكه 3 دقيقه كم شد.
* دربخشي از جلسه از عكاسان خواسته شد بنشينند به دليل ازدحام.
* همچنين سوالي از سوي مجله بازيگر مطرح شد كه بعدها يكي از حاضرين مطرح كرد، اين مجله چند وقت تعطيل شده است. اين سوال دربارهي ساخت چنين فيلمي با توجه به سابقهي كاري مهرجويي با فيلمهايي همچون هامون و گاو كه مهرجويي پس از اينكه مطرح شد اين مجله هماكنون وجود خارجي ندارد گفت:پس فيلم من بد نيست.
علي معلم همچنين در بخشي از جلسه گفت: كسي كه ابراز نظر ميكند اسم خودش را بنويسد. اينقدر نقابداريد؟!
شريفينيا در بخشي از اين جلسه دربارهي اينكه شما كي ميخواهيد كارگرداني كنيد؟ گفت: من اصلا از اين رسم كه يك دستيار كارگردان، كارگرداني كند موافق نيستم. فكر ميكنم هركس شغلي دارد و بايد در آن فعاليت كند. همهي شغلهاي سينما به هم مربوط هستند.
وي به شوخي گفت: من حتما ميدانم كه از آقاي سيفالله صمديان بهتر عكس ميگيرم، ولي كارگردان نميشوم ولي ايشان ميرود كارگرداني ميكند.
همچنين دربارهي كيفيت طراح صحنهي سنتوري صحبت شد كه شريفينيا دوباره به شوخي گفت: اين سوال را سيفالله صمديان پرسيده و ميخواهد جلسه را بر هم بزند.
**** همچنين در نشست خبري فيلم سنتوري كه همانند نمايش آن با ازدحام همراه بود، يك نفر نيز ميخواست سوال شفاهي بپرسد كه طبق روال جلسه نميتوانست و معترض بود.
همچنين يكي از سوالات با اين عنوان مطرح شد كه خبرنگار نيستم و خانهدار هستم كه اين موضوع باعث اعتراض برخي شد كه اينجا سينماي مطبوعات است!
انتهاي پيام