/تعويق نشست خط لوله صلح/ يك مقام پاكستاني خبر داد: برگزاري نشست سه‌جانبه؛ 5 بهمن در تهران

يك مقام پاكستاني از برگزاري نشست سه جانبه خط لوله صلح در تاريخ پنجم بهمن ماه (25 ژانويه) در تهران خبر داد.

به گزارش ايسنا، اين مقام پاكستاني افزود: رهبري هيات پاكستاني را در اين سفر احمد وقار ـ معاون وزير نفت پاكستان ـ برعهده خواهد داشت و در تاريخ 24 ژانويه پاكستان را به مقصد تهران ترك خواهد گفت.

وي تصريح كرد: در اين سفر موضوعات مختلفي از جمله بهاي گاز صادراتي ايران بحث و بررسي خواهد شد.

اين در حالي است كه پيش‌تر اعلام شده بود كه نشست سه جانبه ايران، هند و پاكستان در خصوص خط لوله صلح، شنبه 30 دي (20 ژانويه) در تهران برگزار مي‌شود.

معاون وزير نفت هند با اعلام مطلب فوق اظهار كرده بود: من به تهران سفر خواهم كرد تا در نشست سه جانبه در خصوص خط لوله انتقال گاز ايران به هند و پاكستان مذاكره كنيم.

وي در حاشيه يك رويداد صنعتي به خبرنگاران گفته بود: بهاي گاز وارداتي از ايران مهمترين موضوع مورد بحث در اين مذاكرات خواهد بود و در اين مذاكرات در خصوص واردات گاز طبيعي مايع گفت‌وگو نخواهد شد.

به گزارش ايسنا، خط لوله صلح كه ارزش آن هفت تا هشت ميليارد دلار برآورد شده است روزانه 150 ميليون متر مكعب گاز طبيعي منتقل خواهد كرد.

در همين حال منابع خبري پاكستان ماه گذشته اعلام كردند كه ايران و پاكستان تصميم گرفته‌اند كه پروژه خط لوله صلح را با سرعت بيشتري پيش برده و بيش از اين در انتظار تاخير‌هاي هند يا مخالفت‌هاي آمريكا نمانند.

براساس اين گزارش، توافقنامه ايران و پاكستان در اين زمينه احتمالا اوايل ماه آينده ميلادي امضا خواهد شد كه به عنوان مكملي براي تفاهم‌نامه پيش‌تر امضا شده اين پروژه محسوب مي‌شود.

اين گزارش مي‌افزايد: همچنين در پي امضاي اين توافقنامه كه احتمالا به امضاي وزيران نفت دو كشور خواهد رسيد، مذاكراتي در سطح كارشناسي براي تعيين زمان آغاز فاز اوليه پروژه در سه ماهه اول 2007 برگزار خواهد شد.

از سوي ديگر، ايران و پاكستان براي مواجه نشدن با فشار‌هاي آمريكا تمايل دارند كه زير‌ساخت‌هاي پروژه را به صورت مستقل فراهم كرده و در نقطه مرزي به يكديگر متصل كنند؛ بنابراين دو كشور فعاليت‌هاي موجود را جداگانه و با هماهنگي نزديك با يكديگر انجام خواهند داد.

به گفته كارشناسان از اين طريق، پروژه با تحريم‌هاي آمريكايي نيز مواجه نخواهد شد و حتي در صورت اعمال فشار‌هاي بيشتر نيز مي‌تواند به كار خود ادامه دهد.

روزنامه "ملت" پاكستان نيز در گزارشي با اشاره به مذاكرات تلفني پرويز مشرف و محمود احمدي‌نژاد ـ روساي جمهور پاكستان و ايران ـ نوشته بود: پس از توافق دو طرف براي تسريع فعاليت دوجانبه براي پيشبرد پروژه، مساله قيمت‌گذاري گاز ايران ديگر مانعي بر سر راه اجرايي شدن به حساب نمي‌آيد.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱ بهمن ۱۳۸۵ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8511-00089
  • خبرنگار : 71144