پرونده‌ي ثبت جهاني ايران به‌موقع و بدون نقص به يونسكو مي‌رسد؟ ريزش خاك به درون درياچه‌ي سد بارون، در نقشه‌هاي آماده‌شده تغيير ايجاد كرده است

سرپرست معاونت اجرايي پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: شكستگي بالاترين سطح خاك و ريزش آن به درون درياچه‌ي سد بارون، سبب بروز تغييراتي در نقشه‌برداري‌هاي قبلي از كليساي زورزور شده است كه پرونده‌ي آن بايد به‌همراه كليساي سنت استپانوس و قره‌كليسا براي ثبت جهاني به يونسكو ارايه شود.

محمدحسن خادم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ بيان كرد: ‌كليساي زورزور كه چند سال پيش به‌دنبال ساخت سد بارون در منطقه به بالاي تپه‌اي منتقل شد، حدود 50 متري سد قرار دارد و به‌تازگي به‌دليل وجود سد، لايه‌هاي زيرين زمين كه رسي هستند، برده شده‌اند و سطح رويي نيز شكستگي پيدا كرده است. در حقيقت، درون درياچه‌ي سد، خاك ريزش كرده و اين مساله سبب شده است، تغييراتي در نقشه‌برداري‌هاي قبلي از كليسا ايجاد شود.

وي ادامه داد: ‌اكنون وزارت نيرو درحال تثبيت تكه‌هاي شكسته و بدنه است. ‌البته تغييرات زياد نيستند و نسبت به حجم مجموعه و نقشه‌برداري كلي شايد كمتر از دو درصد باشد.

خادم‌زاده با بيان اين‌كه تغييرات ايجادشده عمدي نبوده‌اند و جريان آب آن‌ها را سبب شده است، گفت: ‌به‌نظر نمي‌رسد، در منظر فرهنگي و طبيعي آنجا تغيير اساسي ايجاد شود و براي ثبت مشكل مهمي پيش آيد.

او اضافه كرد: مطالب، اسناد و مدارك مورد نظر براي فرستادن پرونده به يونسكو جمع‌آوري شده‌اند و پرونده در مرحله‌ي نهايي تدوين است. مداركي اضافي نيز مانند توافق‌هايي كه با وزارت نيرو درباره‌ي زورزور و منطقه‌ي اطراف آن شده‌اند، نيز فرستاده مي‌شوند.

اسناد و مدارك مربوط به سه اثر قره‌كليسا، كليساي سنت استپانوس و كليساي زورزور با عنوان مجموعه‌ي كليسا‌هاي ايران با هدف ثبت در فهرست ميراث جهاني قرار است تا بهمن‌ماه به يونسكو فرستاده مي‌شوند.

قره‌كليسا در روستاي قره‌كليسا از توابع سيه‌چشمه‌ي ماكو قرار دارد و در ميان ارامنه به «تاده مقدس» معروف است. اين اثر در قرن‌هاي چهارم تا ششم ميلادي بر آرامگاه طاطائوس مقدس از حواريون مسيح (ع) كه در سال 48 ميلادي به‌دليل تبليغ مسيحيت به شهادت رسيده، بنا شده است.

كليساي سنت استپانوس نيز يكي از كليسا‌هاي پيشنهادي براي ثبت در فهرست ميراث جهاني است؛ اين كليسا در 16 كيلومتري غرب جلفا و به فاصله‌ي سه كيلومتري كرانه‌ي جنوبي ارس در روستاي دره‌شام قرار دارد و از قديمي‌ترين كليسا‌هاي جهان به‌شمار مي‌رود.

نام اين كليسا از استپانوس به عاريت گرفته شده است. درباره‌ي تاريخ بناي كليسا اظهار نظرهاي متفاوتي شده‌اند و عده‌اي آن‌را از بنا‌هاي نخست مسيحيت مي‌دانند و برخي تاريخ بناي آن‌را به دوره‌ي صفوي نسبت مي‌دهند. سبك معماري اين كليسا آميزه‌اي از شيوه‌هاي معماري اورارتو، اشكاني، يوناني و رومي است كه بعد از به‌وجود آمدن بناهاي شگرف اچميادزين، طادئوس، آختامار و استپانوس به‌شيوه‌ي معماري ارمني شهرت يافت. در حريم اين كليسا دو كليساي چوپان و دره‌شام نيز قرار گرفته‌اند.

كليساي زورزور در شرق روستاي بارون از بخش چالداران واقع شده و تاريخ بناي آن بين سال‌هاي 1314 تا 1315 ميلادي است كه به همت اسقف اعظم كليساي طاطائوس به نام ذكريا ساخته شده است.

با احداث سد بارون و خطر غرق شدن كليسا در آب‌هاي سد و با هدف جلوگيري از تخريب، اين كليسا به‌عنوان يكي از افتخارهاي نظام جمهوري اسلامي ايران در احترام به اديان ديگر در سال 1367 جابه‌جا شد و به محل ديگري با ارتفاع 110 متر و به فاصله‌ي 600 متري روي يك برآمدگي صخره‌يي انتقال يافت.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۹ دی ۱۳۸۵ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8510-13199
  • خبرنگار : 71219