پس از اعلام عبور نكردن مترو اصفهان از زير خيابان چهارباغ عباسي توسط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، عليرضا انيسي ـ قائم مقام معاونت حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ گفت: نبايد موضوع مترو چهارباغ تا اينجا كشيده ميشد؛ چراكه از ابتدا خطر عبور مترو از زير اين خيابان تاريخي بديهي بود.
وي در گفتوگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اصفهان، ادامه داد: هرچند اين موضوع در اين سالها به كشمكشي ميان مقامات شهري اصفهان و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تبديل شده بود، اما فكر نميكنم، بحث عبور نكردن مترو از زير چهارباغ به اين سادگيها حل شود؛ هرچند اميدوارم با اعلام اين نظر، مقامات شهري اصفهان دربارهي عبور نكردن مترو از زير چهارباغ مجاب شوند.
عباس حاجرسوليها ـ رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان ـ نيز به خبرنگار ايسنا گفت: هيچوقت ميان مسؤولان شهري اصفهان بر سر مسالهي مترو چهارباغ كشمكشي وجود نداشته است و ما بارها اعلام كرديم كه هرچه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام كند، ميپذيريم.
وي افزود: نظر سازمان ميراث فرهنگي مبني بر عبور مترو نكردن از زير چهارباغ بايد به شهرداري اصفهان ابلاغ شود و پس از تصويب نهايي، يكي از گزينههاي احتمالي قابل اجرا خواهد بود.
حاجرسوليها اظهار داشت: شهرداري اصفهان موظف به پذيرش نظر نهايي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است و چارهاي بهجز اين ندارد.
اميد غنمي ـ مدير كل دفتر حقوقي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ نيز در گفتوگو با خبرنگار ايسنا، بيان كرد: هرچه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دربارهي بناهاي تاريخي اعلام كند، حكم است و بايد به اجرا درآيد. دربارهي عبور نكردن مترو از چهارباغ نيز نظر نهايي سازمان، مورد تاييد مقامات قرار گرفته است و در صورت مخالفت با آن، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اقدامي را در اينباره ميتواند انجام دهد.
احمد امينپور ـ استاد معماري دانشگاه هنر اصفهان و عضو شوراي شهر اصفهان ـ نيز به خبرنگار ايسنا، گفت: از سهسال پيش ميگفتم كه مترو از شمسآبادي ميتواند عبور كند و مصوبهي شوراي عالي ترافيك نيز گزينهي شمسآبادي بود.
وي اضافه كرد: در مسير چهارباغ خطر ثابتشدهاي وجود ندارد؛ اما ترجيح اين است كه مترو از اين مسير عبور نكند؛ چراكه شائبهي لطمه ديدن آثار تاريخي در عبور مترو از زير چهارباغ وجود دارد و از مسير چهارباغ بايد پرهيز ميشد.
انتهاي پيام