پس از 5 ‌روز وقفه ايران صادرات گاز به تركيه را از سر گرفت

ايران صادرات گاز به تركيه را پس از يك وقفه پنج‌روزه از سر گرفت.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حلمي گولر ـ وزير انرژي تركيه ـ در گفت‌وگو با شبكه خبري ان.تي.وي اين كشور اعلام كرد: ايران صادرات گاز را مجددا آغاز كرده‌ است و مشكل صادرات گاز برطرف شده‌ است.

خبرگزاري آناتولي تركيه نيز گزارش داد كه ايران تا ظهر روز يك‌شنبه حدود 3.5 ميليون متر مكعب گاز به شبكه خطوط لوله تركيه وارد كرده ‌است و انتظار مي‌رود كه جريان گاز به ‌تدريج افزايش يابد.

غلام‌حسين نوذري ـ مديرعامل شركت ملي نفت ايران ـ نيز اعلام كرد كه ايران از ساعت 10 صبح روز شنبه و پس از آن‌كه بخشي از مشكلات با وارد شدن يك پالايشگاه به شبكه برطرف شده‌است، صادرات گاز به تركيه را از سر گرفته است.

وي افزود: با كاهش مصرف داخلي، صادرات گاز به تركيه براساس قرارداد موجود ميسر شد.

اين در حالي‌ است كه قطع جريان صادرات گاز ايران به تركيه، اين كشور را ناچار به افزايش واردات از روسيه كرده بود.

به گفته مقامات شركت بوتاش، حجم صادرات گاز روسيه به تركيه به روزانه 13 ميليون متر مکعب افزايش پيدا کرده بود.

درحالي كه روز چهارشنبه، خبر توقف گاز ايران به ترکيه منتشر شد، مقامات وزارت انرژي ترکيه به خبرنگاران اطلاع داده بودند که طرف ايراني اوضاع فعلي را به دليل نبود امکان تامين نيازهاي دروني به خاطر سردي هوا توضيح داده و قول مي‌دهد که طي 10 روز حجم کامل را برقرار کند.

طبق قراردادي که در سال 1996 ميان ايران و تركيه امضا شده است، ايران سالانه 27 تا 28 ميليارد متر مکعب گاز از طريق لوله انتقالي ميان دو کشور به طول آن 2.5 هزار کيلومتر به ترکيه انتقال خواهد داد.

در اين ميان طي روزهاي اخير حجم صادرات گاز ايران به ترکيه به 2,5 ميليون متر مکعب تقليل يافت و از روز چهارشنبه به‌طور كامل قطع شده بود.

اين در حالي‌ است كه گزارش مقامات ترك، حاكي از آن است كه شرايطي مشابه در آغاز سال 2006 به‌وقوع پيوسته بود كه در آن زمان نيز ترکيه مجبور شده بود که کمبود گاز صادراتي از ايران را با گاز روسيه جبران كند.

بنا بر گزارش‌ها شركت بوتاش تركيه، حجم صادرات گاز روسيه از طريق لوله ترانزيت بالکان از 42 به 47 ميليون متر مکعب و از طريق خط لوله "جريان آبي " درياي سياه از 28 به 37 ميليون متر مکعب در روز افزايش پيدا کرده است.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۸ دی ۱۳۸۵ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8510-09216
  • خبرنگار : 71188