*غفلت از ميراث فرهنگي در كجا ريشه دارد؟* جهانگير الماسي: نظام ارزشي را از ماهيت فرهنگي به ماهيت مادي كشانده‌ايم حادثه‌ي تخت جمشيد در چنين طرز تفكري ريشه دارد

جهانگير الماسي‏، از حادثه تخريب «تخت جمشيد» ابراز تاسف كرد و از طرف همكاران خود گفت: ما خود را پاسدار حريم هويت ملي و ميراث فرهنگي نياكانمان كه به ما به ارث رسيده است‏، مي‌دانيم و برخوردي جدي با اين قضيه را خواستاريم.

اين بازيگر كه به تازگي ايفاي نقش در سريال تاريخي «در چشم باد» را به پايان رسانده است در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا‏ با بيان اين كه در كشورما تعريفي براي ميراث فرهنگي وجود ندارد‏، اظهار كرد: ميراث فرهنگي ما به گونه‌اي تبليغ شده كه گويي به يكسري بنا و چند تا سنگ خلاصه شده و مشخص نيست كه بنايي مانند «تخت جمشيد» چرا ارزش دارد؟! و چه تفاوتي دارد كه از بنايي حراست كنيم يا خير؟!

جهانگير الماسي مدعي شد: متاسفانه به دليل حاكميت مالي در كشور، نظام ارزشي‌مان عوض شده است و پول بر هر چيز حكومت مي‌كند. سريال‌هايي كه توليد و پخش مي‌شوند، تنها به مردم مي‌گويند كه به فكر خودت باش و با هم بودن و گذشته فرهنگي ارزش ندارد. تنها در صورت داشتن پول فراوان است كه جامعه به تو احترام مي‌گذارد و مي‌تواني همه را وادار به احترام كني.

به اعتقاد وي، اتفاقي كه در «تخت جمشيد»‏، ساير بناهاي تاريخي و حريم خانواده‌هاي ما افتاده به اين علت است كه نظام ارزشي ما عوض شده است و نه تنها ما به شعارهاي انقلاب اسلامي‌مان وفادار نمانده‌ايم، بلكه درست نقطه‌ي مقابل اين ارزش‌ها را از طريق رسانه‌هايمان تبليغ مي‌كنيم.

اين بازيگر سينما‏، تئاتر و تلويزيون تاكيد كرد: بار ديگر نظام خان و خان بازي را در برنامه‌هايمان تبليغ مي‌كنيم. دوباره نظام ارزشي را از ماهيت فرهنگي خود به طرف ماهيت مادي كشانده‌ايم و متوجه نيستيم كه در آينده چه لطماتي خواهيم خورد.

علت اصلي حادثه‌ي تخت جمشيد در چنين طرز تفكري است. يك جوان كارگر جز اين فكر نمي‌كند كه از طريق فروش بخشي از تخت جمشيد پولي به دست بياورد.

چرا كه از طريق كار درست و شرافتمندانه نمي‌تواند به پولي كه مدام در جامعه تبليغ مي‌شود‏ دست يافت.

جهانگير الماسي تصريح كرد: اتفاقاتي مشابه به آن چه اخيرا در تخت جمشيد افتاده هشداري به مسوولان فرهنگي و اجتماعي است كه فكري اساسي به حال بقاي نظام ارزشي اين كشور كنند. وگرنه نيمي از تخت جمشيد را اسكندر به باد داده و سوزانده و مابقي نيز طي دوران‌هاي مختلف از بين مي‌رود. مهم نسل جوان ما و خانواده‌هايي است كه در اين نظام افسار گسيخته‌ي سرمايه‌داري رو به نابودي هستند.

وي در پايان گفت: هشدار من و همكارانم در خصوص آسيب به بناهاي تاريخي كوتاه مدت خواهد بود چرا كه نسل جوان ما در عمل چيز ديگري مي‌بيند. علاوه بر آسيب‌ به بناي تخت جمشيد‏، اين طرف در نظام فرهنگي كشورمان ميراث فرهنگي ديگري از بين رفته كه همان خانواده و نسل جوان است.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۶ دی ۱۳۸۵ / ۱۱:۴۶
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8510-03121
  • خبرنگار : 71012