مديرعامل متن: شركت هندي تاكنون پيشنهاد فني قابل قبولي درباره ميدان جفير ارايه نداده است مذاكرات قراردادي با ساينوپك چين درخصوص يادآوران هنوز نهايي نشده است

مذاكرات با يك شركت بلاروسي در خصوص توسعه ميدان جفير پس از امضاي موافقت‌نامه‌ ميان وزارت نفت ايران و كشور بلاروس آغاز شد.

مهدي بازارگان - مدير عامل شركت مهندسي و توسعه نفت (متن) - در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب، اظهار كرد: طرف بلاروس به ميدان جفير ابراز علاقه كرده است كه در همين راستا مذاكرات و تبادل نظر مقدماتي آغاز شده است.

وي با اشاره به حضور شركت هندي ONGC در توسعه ميدان جفير افزود: فرصت طولاني به اين شركت داده شده؛ اما تاكنون پيشنهاد فني قابل قبولي ارايه نداده است.

پيش‌تر، وزير نفت نيز اعلام كرده بود كه مذاكرات سپردن توسعه ميدان جفير به بلاروس همچنان ادامه دارد و مدارك مربوط به توسعه اين ميدان را هفته آخر آبان به شركت بلاروسي داده‌ايم كه در اين راستا حداكثر سه ماه به آنها فرصت مطالعه داده‌ايم.

گفتني است، ميدان نفتي جفير در مرز ايران و عراق قرار دارد كه بر اساس برآوردهاي اوليه، پيش‌بيني مي‌شود با اجراي طرح توسعه آن، به طور ميانگين روزانه 30 هزار بشكه نفت خام از آن توليد شود؛ اگرچه ممكن است بسته به شرايط ، دوران بهره‌برداري آن تغيير كند.

پيش از اين نمايندگان شرکت هندي ONGC و شرکت ملي نفت ايران، شرايط طرح توسعه ميدان نفتي جفير را بررسي کرده بودند. بر اين اساس طرف هندي توليد روزانه 30 هزار بشکه نفت خام را اصلي‌ترين هدف توسعه ميدان نفتي جفير اعلام كرده بود که قرار بود در ازاي قرارداد خريد 2 ميليون و 500 هزار تن LNG از ايران، اين پروژه به شرکت هاي هندي واگذار شود.

مديرعامل شركت مهندسي و توسعه نفت در خصوص توسعه ميدان آزادگان نيز خاطرنشان كرد: شركت اني ايتاليا ابراز علاقه‌مندي كرده كه با شركت نيكو شريك شود. مذاكرات بين دو طرف در حال انجام است و البته هنوز نتيجه آن معلوم نيست. در حال حاضر نيز شركت نيكو توانسته پيشرفت خوبي در انتخاب و امضاي قرارداد با پيمانكاران حفاري و همچنين پيمانكار عمراني به‌دست آورد؛ گرچه نيازي به پيمانكار خارجي ندارد، اما به هر حال از پيشنهاد شركت‌هاي بين‌المللي نفت براي مشاركت با نيكو استفاده مي‌شود.

او به توسعه ميدان يادآوران اشاره كرد و گفت: مذاكرات قراردادي توسط مديريت امور حقوقي و قراردادهاي شركت نفت با شركت ساينوپك ادامه داد و هنوز توافق نهايي انجام نشده است.

در اين زمينه وزيري هامانه نيز ضمن اشاره به حضور شركت‌هاي خارجي در ميدان آزادگان، گفته بود كه مذاكرات شركت اني ايتاليا همچنان ادامه دارد و پيشنهاد آنها در توسعه اين ميدان رد نشده است.

وزير نفت همچنين در هفته گذشته از به توافق نرسيدن ايران و چين در بخش ROR (بازگشت سرمايه) ميدان يادآوران خبر داده و يادآور شده بود كه تنها اين بحث باقي مانده كه در حال بررسي پيشنهادات هستيم. در اين راستا ميدان يادآوران همچون ساير پيمان‌هاي جديد بر اساس اصلاحات انجام شده در قراردادهاي بيع متقابل امضا خواهد شد.

نوذري- مديرعامل شركت ملي نفت ايران - نيز پيش‌تر در اين باره اظهار كرده بود كه بخش عمده‌اي از توافقات با ساينوپك انجام شده؛ ولي به لحاظ تسريع بيشتر در كار هيات مديره تصويب كرد كه كارهاي ثبت‌الارضي مثل جاده‌سازي و مين روبي را شركت متن دنبال كند؛ زيرا ممكن است اين عمليات تا دو سال به طول انجامد.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۵ دی ۱۳۸۵ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8510-02768
  • خبرنگار :