وزير نفت درگفت‌وگوباايسنا خبر داد: موافقت شوراي اقتصاد با حفاري شركت پتروبراس در خزر ارايه مهلت 3ماهه به بلاروس براي مطالعه مدارك توسعه ميدان جفير

شوراي اقتصاد با حفاري شركت پتروبراس برزيل در خزر موافقت كرده است.

سيدكاظم وزيري هامانه - وزير نفت - در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به حضور شركت پتروبراس برزيل در خزر افزود: شوراي اقتصاد اين موضوع را تصويب كرده است و مذاكره با اين شركت تا نهايي شدن قررداد ادامه دارد.

لازم به ذكر است كه نخستين توافقنامه در اين خصوص حدود 10 ماه پيش بين مسئولان شرکت نفت خزر و شرکت پتروبراس برزيل امضا شد كه در ماه‌هاي گذشته نيز با امضاي توافقنامه‌هاي بعدي قرار شد دو بلوک اكتشافي در درياي خزر براي انجام فعاليت‌هاي اکتشافي به اين شرکت واگذار شود. البته آغاز فعاليت اكتشافي اين شرکت در بخش ايراني درياي خزر با تکميل شدن سکوي نيمه شناور ايران- البرز امكان‌پذير مي شود؛ زيرا‌ با توجه به بسته بودن درياي خزر و بزرگ بودن دستگاه حفاري نيمه شناور، امکان استفاده از دستگاه ديگري در اين منطقه وجود ندارد.

يادآور مي‌شود كه تا کنون يک سوم کل درياي خزر جنوبي از سواحل ايران تا باکو لرزه‌نگاري شده كه بلوک‌هاي 6، 7، 8 و 29 در اولويت برنامه اکتشافي ايران قرار دارند. در اين راستا بلوک ششم اولويت نخست ايران در اين دريا به شمار مي‌رود که با تحويل سکوي نيمه شناور البرز، نخستين حلقه چاه اکتشافي در عمق 700 متري در اين بلوک حفاري مي شود. براساس مطالعات اوليه، ميزان ذخاير نفت درجاي بخش جنوبي خزر بيش از 32 ميليارد بشکه برآورد شده است.

وزير نفت همچنين با اعلام اين كه مذاكرات سپردن توسعه ميدان جفير به بلاروس همچنان ادامه دارد، اظهار كرد: مدارك مربوط به توسعه اين ميدان هفته آخر آبان به شركت بلاروسي داده شده است و در اين راستا به آن‌ها حداكثر سه ماه فرصت مطالعه داده‌ايم.

گفتني است، ميدان نفتي جفير در مرز ايران و عراق قرار دارد؛ كه بر اساس برآوردهاي اوليه، پيش‌بيني مي شود با اجراي طرح توسعه آن، به طور ميانگين روزانه 30 هزار بشكه نفت خام از آن توليد شود؛ اگرچه ممكن است بسته به شرايط ، دوران بهره‌برداري آن تغيير كند.

پيش از اين نمايندگان شرکت هندي ONGC و شرکت ملي نفت ايران، شرايط طرح توسعه ميدان نفتي جفير را بررسي کرده بودند. بر ايا اساس طرف هندي توليد روزانه 30 هزار بشکه نفت خام را اصلي‌ترين هدف توسعه ميدان نفتي جفير اعلام كرده بود که قرار بود در ازاي قرارداد خريد 2 ميليون و 500 هزار تن LNG از ايران، اين پروژه به شرکت هاي هندي واگذار شود.

براساس مذاكرات پيشين با شركت هندي قرار بود كه در ازاي خريد 5 ميليون تن LNG نيز 20 درصد از توسعه ميدان يادآوران به هندي‌ها واگذار شود که معادل توليد روزانه 60 هزار بشکه نفت خام است.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۸ آذر ۱۳۸۵ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8509-07958
  • خبرنگار :