نشست‌ خبري خانه‌ي عكاسان ايران برگزار شد برگزاري نمايشگاه سالانه، خبرگزاري عكس، آموزش و پژوهش، خبرگزاري عكس و ...

در آستانه‌ي دوازدهمين سال‌روز تاسيس خانه‌ي عكاسان ايران و همزمان با نخستين سال‌گشت شهادت عكاسان خبري در سانحه‌ي سقوط هواپيماي c- 130، روزهاي 11 و 12 آذرماه جاري مراسم يادبود و نمايشگاه‌ عكسي در خانه‌ي عكاسان ايران برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، صبح امروز نشست رسانه‌يي در محل تالار انديشه حوزه هنري نشستي برگزار شد و در جريان آن رسول اوليازاده، رييس خانه‌ي عكاسان ايران برنامه‌هاي اين خانه را تشريح كرد.

اوليازاده كه از حدود يك‌سال پيش به رياست خانه‌ي عكاسان منصوب شده است، گفت: خانه‌ي عكاسان ايران با سابقه‌ي نزديك به 12 سال در زمينه‌ي فعاليت‌هاي هنري و ارتقاي سطح كيفي عكاسي و سواد بصري جامعه به فعاليت پرداخته است.

وي توضيح داد: واحد آموزش با توان بالايي در زمينه‌ي آموزش عكاسي است كه يكي از بزرگ‌ترين رقيبان دانشگاه‌هاي هنر در شاخه‌هاي مختلف عكاسي به‌شمار مي‌رود.

او با اشاره به بانك عكس خانه‌ي عكاسان ايران اظهار كرد: اين بانك سرويس و خدمات عكس را به تمام اقشار جامعه كه به عكس نياز دارند، ارايه مي‌كند. اكنون حجم بسيار وسيعي از عكس‌ها در حال اسكن شدن هستند كه به‌صورت ديجيتال بر سايت قرار خواهند گرفت.

اوليازاده در ادامه از برگزاري مسابقه بهترين عكس ماه خبر داد و افزود: روزانه سايت‌هاي مختلف عكس‌هاي متنوعي را در زمينه‌ي هنري و خبري ارايه مي‌كنند كه خانه‌ي عكاسان تصميم گرفته است تا با تدوين برنامه‌اي، هر ماه عكس‌ها را بازبيني كند و گلچين آنها را در اختيار علاقه‌مندان قرار دهد و برگزيدگان آن را با اهداي جوايزي معرفي كند.

به‌گمان او از اين طريق مي‌توان سطح كيفي كار عكسي را بالا برد.

وي درباره‌ي تشكيل و تاسيس نخستين خبرگزاري عكس ايران سخن گفت و رايگان بودن ارايه عكس در خبرگزاري‌ها را يكي از مشكلاتي كه جامعه‌ي عكاسي دانست و گفت در بسياري از روزنامه‌ها سرويس عكس‌ تعطيل است يا فقط يك عكاس براي رفع نيازهاي روزانه دارد، كه عكاسان خبرگزاري‌ها نيز فكر مي‌كنند كه چون عكس آنها به‌صورت رايگان در اختيار ديگران قرار مي‌گيرد، به آنها اجحاف مي‌شود.

او اضافه كرد: با استفاده از آژانس عكس مي‌توانيم در هر لحظه از هر اتفاقي عكس داشته باشيم و عكاسان جوان در ساير شهرها نيز مي‌توانند به‌صورت فعال كار كنند و نيز زمينه‌ي خوبي براي جذب استعدادهاي جوان و مطرح شدن آنها ايجاد شود.

رييس خانه‌ي عكاسان ايران عنوان كرد: اگر كسي عكس بخواهد مي‌تواند در سايز كوچك به‌صورت رايگان از آن استفاده كند و در سايزهاي بزرگ مي‌تواند با پرداخت هزينه از آن بهره ببرد.

وي درباره‌ي انجمن فارغ‌التحصيلان خانه‌ي عكاسان ايران گفت: در اين انجمن فارغ‌التحصيلان دوره‌هاي آموزشي عكس خانه‌ي عكاسان از سال 78 دور هم جمع شده‌اند و براي آنها اساسنامه‌اي تدوين شد وهيات مديره‌اي در نظر گرفته شد و افزود: كه در اين انجمن كلاس‌هاي نقد و بررسي وكارگاه‌هاي آموزشي برگزار مي‌شود.

اوليازاده اظهار كرد: عمدتا از فارغ‌التحصيلان خانه‌ي عكاسان عضو انجمن خانه‌ي عكاسان ايران هستند، اما راه براي ديگر عكاسان بسته نيست و آنها نيز مي‌توانند همكاري كنند تا قدم مثبتي در زمينه‌ي رشد و پويايي اين حوزه‌ي هنري برداشته شود.

وي درباره‌ي فعاليت‌هاي بخش پژوهش اين خانه نيز توضيحاتي ارايه كرد؛ به‌گفته‌ي او نخستين قدم مشخص كردن طرح درس فعاليت‌هاي گروه آموزش است تا استادان در كلاس‌ها به موضوعات و متون واحد بپردازند و تلاش كرديم تا كتاب‌هاي آموزشي را تدوين كنيم.

او گفت: برنامه‌هاي ديگر اين بخش تدوين و انتشار كتاب‌هاي تصويري، نظري و تئوري است.

وي خبر داد: نمايشگاه سالانه‌ي خانه‌ي عكاسان ايران نيز با 100 عكس از 100 عكاس همانند سال‌هاي گذشته، روز 12 آذرماه جاري برگزار مي‌شود.

وي با يادآوري سانحه‌ي سقوط هواپيماي c- 130 گفت: در سال گذشته هفت عكاس خبري به شهادت رسيدند كه 12 دي‌ماه سال گذشته به‌منظور بزرگداشت آنها، يادبودي برگزار شد و عكاسان حرفه‌يي به احترام و ياد و خاطره‌ي آنها دوربين‌هاي خود را بر زمين گذاشتند و ابراز همدردي كردند. امسال نيز مراسم يادبود شهداي سانحه‌ي سقوط هواپيماي c-130 با مراسم سالگرد خانه‌ي عكاسان تلفيق و در روز يازدهم آذر ماه برگزار مي‌شود.

وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا، درباره‌ي تحقق شعار خانه‌ي «عكاسان ايران، خانه‌اي براي تمام عكاسان ايران»،‌ گفت: ما مسووليم كه پاسخگوي دغدغه‌هاي عكاسان ايراني با هر بضاعتي وهر ميزان سواد بصري باشيم. اكنون در شهرهاي مختلف كشور حوزه‌هاي هنري فعالي داريم كه يكي از پر پتانسيل‌ترين آنها شهر مشهد است كه تا كنون چندين نشست و جلسه در آن برگزار شده است.

وي اعلام كرد: در گذشته اگر نمايشگاهي در تهران برگزار مي‌شد، فقط مختص شهر تهران بود، اما اكنون ما برگزاري نمايشگاه‌ها را در شهرهاي ديگر در دستور كار خود قرار داديم تا به‌طور دوره‌اي و يا همزمان در شهرهاي ديگر كشور به‌نمايش درآيند.

وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر رضايت وي - به‌عنوان عكاس مستقل - نسبت به عملكرد خانه‌ي عكاسان ايران در يك سال گذشته، گفت: شايد از عملكرد خود راضي باشم؛ زيرا قدم‌هاي اوليه را برداشته‌ايم و اميدوارم تا با كمك افراد و هنرمندان در زمينه‌ي عكاسي قدم‌هايي پويا و رو به‌جلو بتوانيم برداريم.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۵ آذر ۱۳۸۵ / ۱۴:۱۸
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8509-02378
  • خبرنگار :