امضاي نخستين قرارداد درميدان آزادگان پس از كنار رفتن طرف ژاپني اينپكس براي افزايش سهم‌ خود در اين ميدان تلاش مي‌كند

ژاپن اعلام كرد كه در صورت اعمال تحريم محدود از سوي سازمان ملل، سهم خود در ميدان نفتي آزادگان ايران را حفظ خواهد كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دولت ژاپن كه سهمش در ميدان نفتي آزادگان از 75 به 10 درصد كاهش يافته ‌است، اعلام كرد كه بر اساس راهكارهايي كه دولت اين كشور پيش‌بيني كرده‌است، درصورتي كه سازمان ملل تحريم هاي محدودي را عليه ايران اعمال كند، ژاپن امتياز خود در ميدان نفتي آزادگان را حفظ خواهد كرد.

خبرگزاري كيودو گزارش داده است كه راهكارهاي ارائه شده از سوي دولت ژاپن با اين‌حال پيشنهاد مي‌كند درصورتي كه ايران با تحريم هاي سخت‌تري مواجه شود، اين كشور كاملا از اين پروژه خارج شود.

درحالي كه به دليل تاخير‌هاي مداوم ژاپن در آغاز فعاليت در ميدان آزادگان، سهم اين كشور در اين ميدان از 75 به 10 درصد كاهش يافته ‌است، شركت ملي نفت ايران ‌شركت ايراني نيكو را مسوول اجراي اين پروژه كرده‌ است.

منابع ژاپني اعلام كرده‌اند كه شركت اينپكس اميدوار است كه با وجود كاهش سهم خود در پروژه، فعاليت خود را در ميدان آزادگان ادامه دهد و مجددا سهم بيشتري را دراختيار گيرد.

اين منابع با اين‌حال تاكيد كردند كه با توجه به درخواست‌هاي آمريكا براي قطع جريان حضور ژاپن در اين پروژه ، ژاپن احتمالا براي اين موضوع با طرف آمريكايي مشورت خواهد كرد.

به گزارش ايسنا، انتشار گزارش پيش‌بيني راهكارهاي دولت ژاپن درحالي صورت گرفته ‌است كه عمليات ساخت جاده ايجاد دسترسي به محل چاه‌ها و آماده‌سازي ساختمان محل حفاري چاه‌هاي ميدان آزادگان در يك قرارداد 95 ميليون دلاري از طرف شركت پترو ايران به يك شركت ايراني سپرده شد.

غلام حسين نوذري ـ مديرعامل شركت ملي نفت ايران ـ در مراسم امضاي اين قرارداد كه عصر چهارشنبه در محل ساختمان وزارت نفت برگزار شد، اظهار كرد: با گذشت حدود 1.5 ماه از زمان نهايي شدن قرارداد آزادگان و سپردن عمليات اين پروژه به شركت "نيكو"، زمان زيادي براي تعيين يك استراتژي مشخص براي عمليات اجرايي صرف شده است.

وي افزود: با امضاي اين قرارداد عمليات اجرايي آزادگان آغاز مي‌شود و به ملت و مسوولان اطمينان مي‌دهيم كه اين پروژه به عنوان يك پروژه نمونه و موفق، عملياتي و اجرا شود و نحوه پيشرفت آن با پروژه‌هاي ديگر متفاوت خواهد بود.

مديرعامل شركت ملي نفت ايران با بيان اين كه ما نشان مي‌دهيم كه توان اجرايي پروژه را توسط شركت‌هاي داخلي داريم، خاطرنشان كرد: تاكنون به لحاظ حفظ روابط تجاري و بعضي معاملات بين‌المللي، با وجود تاخير اينپكس در توسعه آزادگان، به ژاپني‌ها فرصت داده بوديم.

وي در ادامه به بخش حفاري ميدان آزادگان اشاره كرد و گفت: در 2 هفته آينده قرارداد بعدي را در بخش عمليات حفاري نهايي و امضا مي‌كنيم و به اين ترتيب كار توسعه وارد يك مرحله اجرايي جدي مي‌شود.

پيش از اين نوذري اشاره كرده بود كه شركت نيكو با داشتن90 درصد سهام اين پروژه پيمانكار آن محسوب مي شود كه با انتخاب پتروايران به عنوان اپراتور، پروژه آزادگان را به او واگذار كرده است؛ بنابراين هر تصميمي‌ درباره توسعه اين ميدان به پتروايران و نيكو مربوط مي‌شود. اگرچه به لحاظ نوع ارتباط تجاري كه ايران با ژاپن دارد پس از تاخير اينپكس در توسعه آزادگان، سهم 10 درصدي ژاپن در آزادگان حفظ شد؛ ولي در عمل مسووليت اجراي پروژه با شركت نيكو است.

در اين خصوص مهدي بازارگان- مدير عامل شركت مهندسي و توسعه نفت - نيز تاكيد كرده بود كه باتوجه به سهام 90 درصدي شركت نيكو (تابع شركت نفت) در سهام توسعه ميدان آزادگان، اين شركت در حال مذاكره با تعدادي از شركت‌هاي اروپايي براي شريك كردن آنها در پروژه مزبور است؛ ضمن اين كه به موازات آن شركت نيكو از طريق يكي از شركت‌هاي تابع خود (پتروايران) پروژه را جلو خواهد برد.

گفتني است، بر اساس توافقنامه‌يي كه ژاپن در سال 2004 با ايران امضا كرد، اينپكس امتياز توسعه ميدان آزادگان كه از ذخايري بالغ بر 26 ميليارد بشكه برخوردار است را به دست آورد . اين در حالي ‌است كه انتظار مي‌رود اين پروژه به سرمايه‌اي بالغ بر 2 ميليارد دلار نياز داشته باشد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۳ آذر ۱۳۸۵ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8509-00867
  • خبرنگار : 71188