وزير نفت: توليد گاز ايران درسال آينده به روزانه620ميليون مترمكعب مي‌رسد مديريت بازار انرژي بايد در اختيار اوپك باشد

توليد گاز كشور در حال حاضر 430 ميليون مترمكعب در روز است كه به زودي به 480 ميليون مترمكعب در روز و در سال آينده به 620 ميليون مترمكعب در روز خواهد رسيد.

به گزارش خبرنگار انرژي ايسنا، سيد كاظم وزيري ‌هامانه ـ وزير نفت ـ امروز در حاشيه يازدهمين همايش بين‌المللي نفت و گاز با بيان اين مطلب به اهميت بالاي امنيت انرژي در دنيا اشاره كرد و گفت: امنيت عرضه، تقاضا، سرمايه‌گذاري، به دست آوردن تكنولوژي‌هاي جديد، بازار مصرف و دستيابي به قيمت مناسب بايد به گونه‌اي باشد كه بستري در جهت منافع توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان ايجاد كند. امنيت تقاضا موجب مي‌شود توليدكننده به رشدي با ثبات دست يافته و به نوبه خود امنيت عرضه را تامين كند.

وي افزود: امنيت سرمايه‌گذاري به ويژه در بخش نفت و گاز باعث افزايش ظرفيت توليد مي‌شود كه به نفع كشور‌هاي مصرف‌كننده و توليدكننده است.

او، امنيت انرژي را يكي از مهمترين چالش‌هاي موجود در اين بخش خواند و توضيح داد: جريان پايدار و مطمئن انرژي، تمركز انرژي در بعضي نقاط جهان، توسعه مراكز مصرف و وابستگي به منابع انرژي از جمله مسائلي هستند كه اهميت دسترسي به نفت و گاز را به مقوله‌اي مهم در 100 سال گذشته تبديل كرده‌اند. آنچه تاكنون در زمينه امنيت انرژي در كشور‌هاي توسعه يافته و مصرف‌كنندگان انرژي مطرح شده، امنيت عرضه انرژي بوده است.

به گفته وي، كشور‌هاي توسعه يافته براي ارتقاي ضريب امنيت عرضه انرژي و كاهش وابستگي به نفت خاورميانه و استفاده بيشتر از منابع داخلي اقدام‌هايي را انجام داده‌اند كه اين سياست‌ها باعث كاهش سهم اوپك در بخش انرژي جهان شد و سرمايه‌گذاري عمده‌اي كه در اين سازمان در گذشته انجام شده بود، بدون استفاده ماند.

وزير نفت با تاكيد بر اين كه عليرغم مشكلات فراوان موجود، اوپك ثابت كرده به دنبال تامين نفت جهان است و با وجود تنش‌هاي سياسي موجود طي دو سال گذشته همواره تقاضاي جهاني نفت اوپك كمتر از توليد آن بوده است؛ با وجود اين اوپك براي پايداري عرضه براساس نحوه تقاضاي بازار عمل نكرده است. همچنين در بسياري موارد به دنبال بحران‌هاي ايجاد شده در جهان، نقش اوپك ايجاد آرامش و امنيت براي تامين نفت بوده است.

وي با اشاره به اين كه امنيت انرژي از ديدگاه مصرف‌كنندگان تنها يك روي سكه است، خاطرنشان كرد: در زمينه توليد و صادرات انرژي توجه به امنيت تقاضاي انرژي نيز نكته بسيار مهمي‌ است كه مورد غفلت واقع شده است. امنيت تقاضا به معني وجود بازار واقعي براي نفت و گاز كشور‌هاي توليدكننده است؛ زيرا اقتصاد اين كشور‌ها از جمله ايران براي رشد سريع، به اين محصولات وابسته است.

وي در ادامه تشريح كرد: براي مثال ايران در هشت سال گذشته با ايجاد حساب ذخيره ارزي سعي كرده مانع تاثير شديد قيمت نفت و گاز در اقتصاد خود شود؛ ولي در بلندمدت اين موضوع مشكل‌ساز خواهد بود. در اين راستا ذكر اين نكته ضروري است كه كشور‌هاي مصرف‌كننده با اعمال ماليات سنگين به نفت و گاز و از سوي ديگر پرداخت يارانه به سوخت ذغال سنگ، امنيت تقاضا را به مخاطره انداخته‌اند.

وزيري ‌هامانه در خصوص امنيت سرمايه‌گذاري توضيح داد: توليدكنندگان بزرگ براي مشاركت در تامين عرضه انرژي نيازمند تامين سرمايه‌گذاري مناسب در اين زمينه هستند. با توجه به اين كه كشور‌هاي توليدكننده به تنهايي قادر به سرمايه‌گذاري در اين بخش نيستند؛ اگر كشور‌هاي مصرف‌كننده نيز به آنها كمك نكنند، تامين عرضه با مشكل مواجه خواهد شد.

او، به نقش مهم تكنولوژي‌هاي پيشرفته در بهبود ضريب برداشت و افزايش ظرفيت اشاره و يادآوري كرد: اگر دارندگان تكنولوژي كه عمدتا از كشور‌هاي مصرف‌كننده هستند، در زمينه انتقال تكنولوژي به كشور‌هاي توليدكننده نقش مهمي‌ ايفا نكنند، با توليد غيرصيانتي منابع انرژي بخشي از اين منابع تجديدناپذير جهان از دست مي‌رود و به دنبال آن امنيت عرضه نيز به مخاطره خواهد افتاد.

وي در خصوص صادرات اين منابع و اهميت بازار انرژي توضيح داد: همكاري كشور‌هاي توليدكننده به‌ويژه كشور‌هاي عضو اوپك، نيازمند اين است كه كشور‌هاي عمده مصرف‌كننده قبول كنند مديريت بازار انرژي بايد در دست كشور‌هاي توليدكننده از جمله اوپك باشد.

وزير نفت، با اشاره به اين كه جهان بايد به ذخاير خليج فارس تكيه كند، استدلال كرد: بيش از 30 درصد از منابع گاز طبيعي جهان در كشور‌هاي ايران و قطر قرار دارد و افزايش ظرفيت توليد نفت و گاز چالشي است كه جهان در سال‌هاي اخير با آن مواجه شده است. در اين راستا مسائلي مانند مناسبت‌هاي سياسي باعث بي‌ثباتي در خاورميانه شده است. همچنين تحريم سياسي و اقتصادي برخي كشور‌ها جريان آزاد منابع مالي و تكنولوژي را تحت تاثير قرار داده است كه اين مسائل در ميان مدت و درازمدت امنيت عرضه را با مخاطره مواجه خواهد كرد.

وي با اشاره به تحريم اقتصادي ايران اظهار كرد: اين موضوع نه تنها مانع حضور شركت‌هاي آمريكايي در توسعه ميادين نفتي ايران شد، بلكه ايران را از دسترسي به بازار بزرگ كشور مصرف‌كننده‌اي مانند آمريكا محروم كرد كه اين موضوع در كل باعث كند شدن روند توليد نفت و گاز در ايران و تاثير آن بر جهان شد. همچنين ممانعت از عبور خط لوله نفت و گاز از طريق قفقاز، جهان را از دسترسي به گاز ارزان دور كرد.

او خاطرنشان كرد: در سال‌هاي اخير ايران علاوه بر سهم زياد خود در اوپك با اجراي برنامه‌هاي توسعه‌يي، ضمن جبران افت طبيعي توليد بر ظرفيت خود نيز افزوده است. از سوي ديگر با توجه به ظرفيت غني گاز ايران سياست توسعه آن در نظر گرفته شده است. اكتشاف منابع جديد نفت و گاز و افزايش خريد اين منبع انرژي از ديگر مسائل مهم در اين زمينه است كه منجر به افزايش ظرفيت توليد نفت ايران تا چهار ميليون و 200 هزار بشكه در روز شده است.

وزيري هامانه افزود: ايران با وجود كارشكني‌هايي كه درباره اين كشور انجام شده است، همچنان رسالت خود را در جهت تامين امنيت عرضه انجام داده و به دور از مناقشات سياسي و منطقه‌اي كار خود را ادامه مي‌دهد و جايگاه شايسته‌اي در بازار‌هاي نفت و گاز جهان دارد.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۹ آبان ۱۳۸۵ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8508-16349
  • خبرنگار :